Citat:
Ursprungligen postat av
kuluser
Okej, är inte helt med på hur detta skulle fungera men alla sådana system som tex ADS-B är relativt lätta att fejka så i ett skarpt läge hur ska man nyttja sådan information?
Helt riktigt. Det är där mashine learing och AI kommer in. Systemet får dels info från ADS-B som kan visa sig vara felaktig, eller påverkad av någon med dåliga intentioner.
Låt oss säga att ADS-B säger: Civil Airbus A320, riktning avstånd och höjd.
Eldenheten eller Undenheten har även den samtidigt inhämtat egen information i form av en radarprofil. Systemet gör omedelbart i sin databas (som bara blir bättre och bättre) en sökning på lagrade profiler på AirbusA320 och hittar ett par tidigare sparade profiler på ungefär samma höjd, riktning och avstånd. Om de matchar väldigt bra så kan systemet föreslå en designering som civilt plan och även meddela att systemet med stor säkerhet tror att det har rätt i sak. Om de inte alls matchar så låter systemet operatörerna veta att här krävs ytterligare åtgärder för att ge luftfarkosten en säker identifikation.
En F35 har en radar cross section som en humla. En Airbus A320 har en radar cross section som en Airbus A320.
Citat:
Ursprungligen postat av
kuluser
Men det kanske finns men då är det nog riktigt nya grejer, vem mer än Sverige har sådant?
Jag svarade mest på frågan om skillnader på system. I det här fallet så kanske det bara gjorde saker otydligt. Iran har verkligen inte denna kapacitet även om de släppt lite frän-filmer som försöker få det att framstå som det. De har vissa relativt kvalificerade system, men mycket old school. Dock ingenting där AI och mashine learning gör enheterna bättre och bättre. Det är förebehållet de senaste systemen i Väst, ryssland, Kina, Israel. Ingenting som Iran förfogar över. Sorry om jag komplicerade tråden.
Observera även att jag medvetet förenklar för att beskriva princip.
I verkligheten behöver systemet även ta in ledskiktsförhållande och meterologiska data och annan info för att radarprofil ska matchas med nära inpå fingeravtryckskvalitet.