Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-10, 19:25
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
FOI experten som pratade på radions P1 menade att robot-operatören i princip sitter i en låda, och kanske bara har orientering om luftläget i hörlurar. Sen beror det ju på vad operatören får sina order ifrån. Vet inte om det kan vara så ålderdomligt med systemet är väl från -91 ursprungligen. Addera sedan stressat läge, amatörism och vilja att spela hjälte etc.

https://www.youtube.com/watch?v=H5aefcpypM0

Detta är helt riktigt i detta scenario. Jag svarade på en fråga om det kan finnas skillnader på system och klargjorde att de system som är så nya så att de i princip marknaadsförs och sälj nu faktiskt har en del databehandling av annat än sin egen radarbild för att ge operatörer bättre lägesbild.

Detta gäller självklart inte Irans materiel. De sitter i en låda och får antingen en kontakt i sin sektor eller inte. Info om höjd, kurs och hastighet. That's it.
Citera
2020-01-10, 19:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Vill inte ens tänka på hur det skulle ha varit att vara ombord på det planet.

Nej det vill man inte... Tyvärr gäller det många flygkatastrofer när det väl inträffar. Som tur är inträffar de extremt sällan. Men när de gör det, så innebär de inte sällan några minuters dödsångest för de ombord på planet innan de får dö.

Ett av de värsta exemplen är som sagt JAL 123 som flög helt okontrollerat i 30 minuter innan det kraschade.
Citera
2020-01-10, 19:26
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det behövs inte skrivas där.
Det förklarar att man har kontakt med roboten efter avfyring.
Du är med på att om man stänger av eldledningsradarn kommer styrningen av roboten att upphöra? Javisst, beroe de på när finns det en risk/chans att den träffar målet ändå, mht proximity sensor(= zonrör) kommer den detonera ändå om den går tillräckligt nära.

Jag har haft förmånen att få skjuta robotar i jobbet. Väst har ”alltid” byggt in en säkerhetsfunktion som gör att roboten autodestruerar om den uppnår vissa kriterier. Det innebär i väst att om man väljer att avbryta ett skott så kommer roboten att explodera där ock då inom vissa tidsramar.

I mitt fall fanns dessutom en knapp att trycka på som innebar autodestruktion om man ville avbryta ett robotskott.

Jag vill nämna transponder här, det används ju även militärt. Så min fråga blir, har luftvärnet tillgång och nyttjande av transponder för att fastställa att man inte skjuter på egna eller civila?
Citera
2020-01-10, 19:31
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Ja förlåt...jag missförstod dig. Du har rätt om att någon stackars städansvarig kommer ha en dålig dag snart.

Exakt, vi är övverens :-)

Det är nog en av kärnpunkterna i detta, hur man kommer att till varje pris manövrera sig ur detta.

Och faktiskt, nedskjutningar har gjorts av flera länder, bland annat både USA och Sovjet. Gemensamt för de beskjutningar jag kommer ihåg är att de mer eller mindre förnekats av länderna, i vart fall har man inte valt att säga ”Vi är mycket ledsna men vi har failat. Vi ber sååå mycket om ursäkt och vi ska göra allt för att fixa våra rutimer så det aldrig sker igen”.

Jag tror att bland det största man kunde göra nu är att ta på sig det och med allvarlig min säga att man är mycket ledsna. Iran skulle nog rent komma undan ganska lindrigt i världen genom att förklara att de var i väldigt stor stress eftersom de befarade att bli anfallna av USA. Jag tror både media och folk skulle ha viss förståelse för detta.

Fast, den vägen lär det inte ta...
Citera
2020-01-10, 19:32
Medlem
lasternassummas avatar
Intrikat om platser där roboten kan ha avfyrats
Det finns flera uppgifter, som inte bekräftats, om att det finns anläggningar med 9M331 nära den plats där kontakten med PS752 bröts. Det påstås vara rester av luftvärnsrobotar som kan avfyras med 9M331 som påträffats vid nedslagsplatsen.

Här är en av anläggningarna:
Anläggning eom eventuellt kan avfyra luftvärnsrobotar

Om det finns någon grund för dessa uppgifter så är det ca 8 km mellan anläggningen och platsen där roboten träffade planet.

Vittnesuppgifter om ljud "som från missiler som avfyrats"
Det finns också uppgifter om att ljud som kan ha kommit från två missiler som avfyrades hörts från Parandak Army Base, strax innan planet träffades av den första roboten.

Parandak Army Base finns här:
Parandak Army Base

Basen ligger ca 6 km från platsen där planet troligen träffades av en robot.

Vid en hastighet runt mach 2,5 rör sig robotar av denna typ med ca 860 m/s. Dom avverkar 6 km på ca sekunder.

9K331E Tor-E2, som exempel, kan nå mål på ett avstånd av ca 16 km på 12000 meters höjd från marken.

https://www.thesun.co.uk/news/10703616/iran-plane-shot-down-missile-chilling-video/
https://www.janes.com/article/90814/tor-e2-sam-system-breaks-cover

Citera
2020-01-10, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Mjo, och var inte planet förvånansvärt mörklagt också?

Vad får du det ifrån?
Citera
2020-01-10, 19:34
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ipantare
Vafan,är folk blinda,kolla filmen som valsas runt i media,det är en missil som exploderar vid flygkroppen!!

Jag har nått så in i helvete svårt att förstå att tvivel finns. Såvida filmmaterialet och i synnerhet ljudet är korrekt, kan jag inte begripa att man fortfarande undrar.
Det är en klar detonation, ingen explosion eller inferno.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Det var menat som exempel på att delar KAN träffa planet. Inget annat.

Har någon laborerat med tanken att explosionen skedde inne i flygkroppen? Jag är en aning skeptisk till slutledningar dragna från de videor som cirkulerar.

Ingen dum idé.
Citera
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Det finns exempel på där delar från motorer slungats mot flygkroppen och i ett fall slagit hål i ett fönster och dödligt skadat passageraren närmast fönstret.

Tack för upplysningen, jag kan ha fel ibland. Jag vet också att motortillverkare mer eller kör motorerna tills de formligen exploderar för att försäkra sig om att de är så säkra som de kan konstruera dem.
Citera
2020-01-10, 19:37
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag vill nämna transponder här, det används ju även militärt. Så min fråga blir, har luftvärnet tillgång och nyttjande av transponder för att fastställa att man inte skjuter på egna eller civila?

Det här har jag redan svarat på idag, men eftersom tråden går med mach 1 är det kanske enklare att ta det igen:

Vanlig transponder kan kopieras på sekundbasis så den har ringa värde.
Moder a västländer ser även transponder i sin bevakning av luftrummet så viss funktion har man.
För militärt bruk använder man IFF( Identify Friend or Foe). Detta är också transponderprincipen men kodad. Det finns flertalet moder av såna, utvecklingen går framåt och man har stöd för alla äldre om man är militär.
Citera
Medlem
jimichs avatar
Kan någon snälla förklara angående videon som cirkulerar på nyheterna där man ser en kille filma upp i en svart himmel och sen ser man explosionen.
Hur kan han veta att det ska sprängas? Eller vad är bakgrunden till videon? Kan någon förklara?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Och faktiskt, nedskjutningar har gjorts av flera länder, bland annat både USA och Sovjet. Gemensamt för de beskjutningar jag kommer ihåg är att de mer eller mindre förnekats av länderna, i vart fall har man inte valt att säga ”Vi är mycket ledsna men vi har failat. Vi ber sååå mycket om ursäkt och vi ska göra allt för att fixa våra rutimer så det aldrig sker igen”

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airliner_shootdown_incidents

Som sagt, det har hänt alltför ofta. De mest kända hittills är väl:
1983: Korean Air Lines Flight 007 (Sovjet)
1988: Iran Air Flight 655 (USA)
2014: Malaysia Airlines Flight 17 (Ryska rebeller)

Den nu aktuella händelsen lär defintivt sälla sig till topplistan. Du har rätt i att man inte brukar krypa och ursäkta sig eftersom det ofta händer i någon form av upphetsat krigstillstånd eller misstro, men USA 1988 utgör ett undantag eftersom man verkligen djupt beklagade att människoliv gått till spillo, och sen betalade rekordsumman 1.25 miljarder kronor direkt till Iran i skadestånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in