Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Den stora skillnaden är fram för allt i skillnad mellan helt nytt och inte helt nytt.
Tillverkare av luftvärnssystem (som marknadsförs nu på marknaden som nya) oavsett var i världen de befinner sig bygger idag in funktioner för att läsa in civilt flyg. D.v.s koppla upp mot civila datakällor.

Detta är för att de vet att assymetrisk krigföring, lågintensiva konflikter och skymningslägen har blivit mer vanligt än gårdagens frontlinjekrig. Det innbär att konfliktområdet blir mer komplext med civila så väl som militära rörelser i luften. Så deras kunder: nationers försvarsmakter efterfrågar funktionalitet för detta och det är svårare att sälja system som inte kan behandla all tillgänglig info, speciellt då den finns där att plocka ned. Sen i kombination med Machine Learning och A.I så ska även systemen bli bättre och bättre på att avgöra vad den ser. Exempelvis så skulle system kunna jämföra radar cross section data med vad civila informationen säger och därmed komma fram till rekommendationer om civilt/inte civilt.

Iran har vissa system som är relativt nya, men det mesta är old school och framtaget i en tid där databaser som gör flightradar24 möjlig inte fanns.

Ot, men vi har dispens.
Hur väl hänger ryssarna med i utvecklingen beträffande det du beskrivit här?
Citera
2020-01-10, 19:55
Medlem
OPS-gruppen, som er en forening for piloter, flygeledere og andre fra luftfartsindustrien, som påstår de har 5000 medlemmer, har analysert noen av bildene fra ulykken.

«De viser åpenbare splinthull (prosjektilhull, «shrapnel holes») i skroget og vingseksjonen. Hvorvidt de kom fra motoren eller fra en missil, kan diskuteres», skriver de i sin analyse, og anbefaler at man tar utgangspunkt i et missilangrep.
https://ops.group/blog/risk-assessing-iran-ops-the-uia-737-may-have-been-shot-down/

Det er ganske mye etterhvert som peker i samme retning.
Citera
2020-01-10, 19:56
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Helt riktigt. Det är där mashine learing och AI kommer in. Systemet får dels info från ADS-B som kan visa sig vara felaktig, eller påverkad av någon med dåliga intentioner.

Låt oss säga att ADS-B säger: Civil Airbus A320, riktning avstånd och höjd.

Eldenheten eller Undenheten har även den samtidigt inhämtat egen information i form av en radarprofil. Systemet gör omedelbart i sin databas (som bara blir bättre och bättre) en sökning på lagrade profiler på AirbusA320 och hittar ett par tidigare sparade profiler på ungefär samma höjd, riktning och avstånd. Om de matchar så kan systemet föreslå en designering som civilt plan och även meddela att systemet med stor säkerhet tror att det har rätt i sak. Om de inte alls matchar så låter systemet operatörerna veta att här krävs ytterligare åtgärder för att ge luftfarkosten en säker identifikation.

En F35 har en radar cross section som en humla. En Airbus A320 har en radar cross

Det fungerar inte riktigt så bra ens i moderna system. Radarn klarar inte av att avgöra någon form på målet och atmosfären/vädrets inverkan gör att den exakta mängden reflekterad radarenergi påverkas en hel del av atmosfärens absorberande förmåga.
Reflekterad energi minskar med en faktor på ”upphöjt till 3” på avståndet. Stör man lite med radarstörning så är svaret off både längd och i styrka.

Militärt kan man identifiera en jaktplansradar till en enskild typ av flygplan. Man kan även bestämma vilken mode radarn är i, om den spanar, har låst på, eller om den guidar en robot.
I detta fall kan man rita ut tex ”F18” på radarvarningsdisplayen med ett sånt system och mankan ge information om i vilket mode radarn arbetar( förutsatt att man har dessa data).

Detta kan göras med utrustning härför, det fungerar dock inte på civila maskiner egentligen. Teoretiskt kunde man ha dataöver hur väderradarn från en B737 arbetar och därefter skriva B737 på displayen. Jag tror dock att det inte finns någon i världen som är där just nu.
Citera
2020-01-10, 19:58
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schvans
Det kan nog inte vara USA man vet ju hur araberna flyger sina flygplan sen 9/11

Nej USA har inget med detta att göra som bla rasistiska Expressen försöker antyda.
USA skulle bli vända ryggen helt om dom gjorde något som det här.
Det är inte accepterat att göra så här i Väst
Citera
2020-01-10, 20:03
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det här har jag redan svarat på idag, men eftersom tråden går med mach 1 är det kanske enklare att ta det igen:

Vanlig transponder kan kopieras på sekundbasis så den har ringa värde.
Moder a västländer ser även transponder i sin bevakning av luftrummet så viss funktion har man.
För militärt bruk använder man IFF( Identify Friend or Foe). Detta är också transponderprincipen men kodad. Det finns flertalet moder av såna, utvecklingen går framåt och man har stöd för alla äldre om man är militär.

Förlåt att jag missade ditt tidigare inlägg, men anser du att de som sköt torde ha full förståelse att de sköt på ett civilt mål, alternativt trott trott de hade ett militärt mål i sikte?
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Ot, men vi har dispens.

Då jag gissar så säger jag att jag gissar. Nu har vi ett sådant tillfälle. Jag gissar nedan

Ryssland är experter på assymetisk krigföring. Man skulle nästan kunna kalla dem för "föregångsmän". De har helt säkert på sin önskelista att alla deras system ska ge rätt data och korrekt designera civilt flyg automatiskt. Tror faktiskt att hade de fått välja så skulle de sjukt gärna velat slippa allt extraarbete med att banka sig blodiga med talepunkter kring MH17 fadäsen exempelvis.

Historiskt sett så har de dock alltid varit lite bakom väst tekniskt sedan USA satte en människa på månen först. De har utveckling kring AI, neural net och mashine learing, men ligger inte på västs nivå.

Min gissning är att teknik som denna dock håller på att hitta in i rysk hårdvara men de är strax bakom hack i häl ish.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
https://twitter.com/ibra_lebanon/status/1215571502399205376?s=20

En lång film till. En minut i brand på avstånd.
Bra musik också.
Citera
2020-01-10, 20:04
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattfarssas
Ot, men vi har dispens.

Jag köper frågan men vill påpeka att det är Iran och de har köpt detta halvföråldrade system från Ryssland.
Sannolikt har inte deras SA-15 i närheten av sådana förmågor.

Vi vet att samordning av mark och luft är extremt svårt i krigsliknande situationer och att den som behärskar det så att han kan använda sina resurser vinner kriget.
Har man inte koll på samordningen får man välja mellan betydligt lägre effekt av sina system eller att ta chanser.
Iran tillhör nog chanstagarna i detta fall.
Citera
2020-01-10, 20:06
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Det var menat som exempel på att delar KAN träffa planet. Inget annat.

Har någon laborerat med tanken att explosionen skedde inne i flygkroppen? Jag är en aning skeptisk till slutledningar dragna från de videor som cirkulerar.

Ser man till skador genom exempelvis en av vingarna så blir det svårt att se explosionen kan komma inifrån flygkroppen.
Senast redigerad av Vasteras 2020-01-10 kl. 20:18.
Citera
2020-01-10, 20:07
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Förlåt att jag missade ditt tidigare inlägg, men anser du att de som sköt torde ha full förståelse att de sköt på ett civilt mål, alternativt trott trott de hade ett militärt mål i sikte?

Det är rätt svårt att veta så men jag tror inte att Iransk militär med berått mod skjuter ned civila flygplan( med många civila med Iransk anknytning ombord).
Jag tror det hör handlar om en ledningsfråga. Man har missat att säkerställa att denna enhet hade fått eldförbud.
Citera
2020-01-10, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ipantare
Vafan,är folk blinda,kolla filmen som valsas runt i media,det är en missil som exploderar vid flygkroppen!!
Jo det ser onekligen ut som en missil som exploderar vid ett flygplan. Den saken är klar.
Citera
2020-01-10, 20:15
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det har ju inte kommit tillbaka till flygplatsen. Däremot vänt i drygt 90 graders vinkel åt höger, så att de har kraschat ungefär lika långt från flygplatsen som de flög efter explosionen.

https://imgur.com/a/1TBCGQJ

En surface-to-air missile som exploderar en bit från flygplanet (som den ska), skadar flygplanet allvarligt men piloterna överlever. De lyckas hjälpligt hålla kärran i luften under 2 minuter utan tanke på vilket håll de flyger. Sista 20-30 sekunderna tar elden över totalt så de blir en eldboll.

Så planet var inte helt utslaget efter det första angreppet, var det också en andra missil som träffade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in