2020-01-10, 18:32
Medlem
Knucklehugss avatar
Enligt det ansedda musiktidning Rolling Stones lista så är top 5

5.Jeff Beck
4.Keith Richards
3.Jimmy Page
2.Eric Clapton
1.Jimi Hendrix

Med kommentarer varför. Men det är högst personligt vem man tycker är bäst, jag tycker lila är finare än gult ungefär. Själv skulle jag vilja haft Richie Blackmore eller Carlos Santana på top5 och Joe Bonamassa som etta men men..
Citera
2020-01-10, 19:02
Medlem
chilimasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDenStore78
Mark Knopfler kan ju läggas till listan.

Känsla, nyskapande (spelar ofta "duett med gitarren) och bara precis otroligt skicklig. Gillar även fingerspelande gitarrister.

Sjukt bra men tyvärr dålig kvalle,
https://youtu.be/ENJlmnqxZUQ

Dire Straits var megastora på 80-talet.

Edit,
30 år senare fyller han ex Forum i Köpenhamn (20k eller nått sånt)
Kan vara det bästa som spelats in.
Citera
2020-01-10, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chilimaster
Kan vara det bästa som spelats in.

Håller med. Har letat efter DVD-utgåva eller vad än bättre kvalité men inte hittat något.
Citera
2020-01-10, 19:33
Medlem
idiamindadas avatar
I min värld Malcolm Young. Han som fick det att svänga på allvar. Men som någon redan sagt, ställer man frågan så har man ingen koll.

Det finns myriader grymma musiker. Allt är upp till ens egen smak.
Citera
2020-01-10, 19:47
Medlem
Crow2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehugs
Enligt det ansedda musiktidning Rolling Stones lista så är top 5

5.Jeff Beck
4.Keith Richards
3.Jimmy Page
2.Eric Clapton
1.Jimi Hendrix

Med kommentarer varför. Men det är högst personligt vem man tycker är bäst, jag tycker lila är finare än gult ungefär. Själv skulle jag vilja haft Richie Blackmore eller Carlos Santana på top5 och Joe Bonamassa som etta men men..

Eric Clapton fick för några år sedan i en intervju frågan hur det kändes att vara den bäste nu levande gitarristen. Svaret kom på Claptons sedvanligt coola sätt.
-Jag vet inte. Fråga Prince.

Jag har aldrig varit ett fan av Prince men om min husgud Clapton tycker att han är (var) bäst då är det så!

While My Guitar Gently Weeps

.
jo jag vet att det högst troligt är en myt men Clapton dementerar det inte heller..
Senast redigerad av Crow2000 2020-01-10 kl. 20:05.
Citera
2020-01-10, 20:09
Medlem
PK-befriads avatar
Den som kan spela solot i Hotel California baklänges felfritt på första försöket.

Få inte ångest nu...
Citera
2020-01-10, 20:56
Medlem
Don-Dallass avatar
Jag skulle vilja nominera Estas Tonne. Det är helt sjukt vad han lyckas få ut av sin gitarr. Utan att ha lyssnat särskilt mycket på de vi sett hittills i tråden så vågar jag påstå att han är på en helt annan nivå.

https://youtu.be/7gphiFVVtUI
Citera
2020-01-10, 21:10
Medlem
Det är svårt att säga exakt vad som gör en gitarrist till världens bästa.
Men Jimi Hendrix hade det mesta. Teknik, snabbhet, känsla, han var sjukt bra på att improvisera. Han har gjort saker med gitarren som inte många skulle klarat av att göra om.
Citera
2020-01-10, 21:19
Medlem
Randy Rhodes, ska ha varit nått i hästväg, vad gäller teknik, bredd och känsla.

De flesta som redan nämnts är ju gångbara, det är ju oftast en kombination av hur man viktar aspekter och vad de sakkunniga anser som fäller avgörandet. Vad jag menar med det sistnämnda är att det finns en pool, ur vilken man kan välja; utan att göra bort sej totalt. Den är på något sett satt av en konsensus av mer eller mindre kunniga. Det innebär att man inte kan argumentera för Harrison eller frealy, t ex.
Citera
2020-01-10, 21:20
Medlem
SmokeOns avatar
Ett fascinerande fenomen är när gitarrister en dag upphör med att försöka imponera på lyssnaren (med oförglömliga melodier, perfekt intonerade harmonier eller göra ljud av allmänt accepterade känslor) utan bara transcenderar ut i nya dimensioner. Som lyssnare vet man inte längre vad det är som händer och man tvingas acceptera att man helt enkelt är för musikaliskt obegåvad för att verkligen förstå.

Tänker på gitarrister som Alan Holdsworth, Shawn Lane, Fredrik Thordendal, etc. De kan/kunde öppna portaler till musikdimensioner som bara de själva behärskar. Enda sättet att få komma dit är att följa med på en guidad tur, genom deras spelande. Man kan liksom inte hoppa av bussen och gå runt där själv för man kommer aldrig hitta samma naturliga fotfäste som de har/hade.
Citera
2020-01-10, 21:33
Medlem
rullbandspelares avatar
Janne Schaffer... annars får det vara
Citera
2020-01-10, 22:14
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julie.London
Den förenklade versionen varför Jimi Hendrix alltid nämns i den här typen av diskussion är; han var först. På samma sätt som vi alla idag kan måla abstrakta motiv likt Picasso's kubism så gör det inte oss till stora konstnärer, vad som skiljer Picasso från oss är att han, under en tid av realistiska strömningar, valde att gå åt ett annat håll som resulterade i den första abstrakta konstformen på 1900-talet. Kubismen har därefter haft stort inflytande på många andra konstformer.

Detsamma gäller Jimi Hendrix. Han släppte sitt första album under eget namn när han var 23 och dog fyra år senare. Under den korta perioden hann han göra fyra studioalbum vars låtar håller än idag och som forfarande influerar många gitarrister, allt ifrån hans rytmiska approach kring hur man spelar ackord till användandet av effektpedaler, soloteknik m.m. Detsamma gäller live-framträden, scennärvaron, att tända eld på sin gitarr, spela med tänderna osv. Det hela måste ses i kontext till sin samtid. Även om det hände mycket under sextiotalet med rock n' roll så var Jimmi Hendrix helt nyskapande och ingen hade hört någon spela gitarr på det sättet han framförde musiken. Idag finns det tusentals personer som kan spela Jimi's låtar, men de blir inget annat än kopior.

Jag får nog säga Hendrix, snubben t ex böjde bokstavligen gitarren för att få ut vissa ljud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in