2020-01-10, 22:22
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSvenskStrider
Hendrix kan ju vara den mest överskattade gitarristen genom tiderna. Han var väl inte ens aktiv i 10 år? Finns många gitarrister som slår honom med hästlängder på Youtube så vad som gör någon till världens bästa är väldigt subjektivt.

Du tycker inte värdet ligger i att skriva låtarna han skrev, med riff, ackorduppbyggnad, sång och gitarr snarare än att öva in det via Ultimate-guitar och sen lägga upp det på din youtube-kanal då?
Citera
2020-01-10, 22:32
Medlem
Forever Winters avatar
En gitarrist ska vara komplett. Dvs behärska lite av allt.
Förutom det uppenbara att skriva bra musik...
Citera
2020-01-11, 00:27
Medlem
Citat:
Hendrix kan ju vara den mest överskattade gitarristen genom tiderna. Han var väl inte ens aktiv i 10 år? Finns många gitarrister som slår honom med hästlängder på Youtube så vad som gör någon till världens bästa är väldigt subjektivt.

Oavsett vad man tycker om Hendrix musik så lade han grunden till den moderna rockmusiken.
https://youtu.be/Emf10fPkVT4

Jag lägger till David Gilmour till listan, han brukar allmänt anses som den bästa på "bends".
En av hans gitarrer är dessutom den dyraste som någonsin sålts. Ett tips är att lyssna på solot i comfortably numb.
Senast redigerad av lindome 2020-01-11 kl. 00:40.
Citera
2020-01-11, 01:15
Bannlyst
Finns en massa duktiga gitarrister. Min favorit är Al Di Meola.
Citera
2020-01-11, 09:24
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Du tycker inte värdet ligger i att skriva låtarna han skrev, med riff, ackorduppbyggnad, sång och gitarr snarare än att öva in det via Ultimate-guitar och sen lägga upp det på din youtube-kanal då?

Du verkar ha väldigt förutfattade meningar om youtube-gitarrister. Dom är musiker precis som vilken rockstjärna som helst.
Citera
2020-01-11, 09:30
Medlem
Dimebag vann flera gitarr tävlingar som tonåring. Om man inte verkligen har tävlat gills det inte. Alltså måste Dimebag vara bäst. Annars kan vilken jeppe som helst hävda att de är världens bästa höjdhoppare eller simmare.
Citera
2020-01-11, 19:31
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Jimi Hendrix såklart, man kommer inte ifrån det. Våldsamt, nyskapande, vackert, virtuost, galet...

- men även:

Johnny Marr i The Smiths
Robbie Krieger i The Doors
John Cipolina i QuickSilver Messenger Service
Richard Thompson

Sedan är Mark Knopfler helt outstanding också.
Citera
2020-03-07, 13:57
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Du verkar ha väldigt förutfattade meningar om youtube-gitarrister. Dom är musiker precis som vilken rockstjärna som helst.

Bedömningen borde väl då ligga kring deras egna låtar de skrivit snarare än deras covers?
Citera
2020-03-07, 14:12
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Den som man anser uttrycker sig bäst via instrumentet, vilket i sin tur är en smaksak. Och uttrycka sig kan man göra både snabbt och tekniskt och långsamt och melodiskt, men inget av dessa betyder per automatik att det är bra. Det finns bra och dåligt inom båda kategorierna.

Objektivt sett finns ingen "världens bästa gitarrist", för allt ligger i betraktarens ögon. Det finns folk som dyrkar både Jimi Hendrix och Jimmy Page som guds gåva till gitarren, men ingen av dessa är enligt mig i närheten av att vara bäst. Mina favoriter är istället David Gilmour, Eddie Van Halen, Steve Lukather och Eric Johnson.
Citera
2020-03-07, 19:47
Medlem
John Frusciante och Johnny Marr som folk redan nämnt här hör definitivt till mina favoritgitarrister men min stora favorit vad gäller 2000-talets gitarrister är Josh Homme ifrån Queens Of The Stone Age(och såklart då även Troy Van Leeuwen).

Billy Corgan känns även han som någon som bör nämnas i denna tråden.
Senast redigerad av GoneForever 2020-03-07 kl. 20:22. Anledning: För långt inlägg
Citera
2020-03-11, 20:03
Moderator
Rassas avatar
Självklart ska Yngwie Malmsteen vara med här.

Och jag vill stoppa in några till på listan, som jag gillar pga känsla, timing och sound:

James Hetfield. Inte superteknisk men med en känsla för melodier och som alltid har ett skönt sound.

John Petrucci. Så jävla skönt gitarrljud och äckligt skicklig på sitt instrument.

Dimebag Darrel.

Ritchie Blackmore.

Jimmy Page.

Några av mina favoriter. Det ligger såklart i betraktarens öron om vad som är bra eller inte, men dessa tycker jag är både nyskapande och skickliga på samma gång.
Citera
2020-03-12, 02:19
Medlem
Bäst just nu enligt mig:

1. Lari Basilio
2. Mateus Asato
3. Andy Wood
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto