• 1
  • 2
2020-01-10, 14:45
Medlem
Tjena,

När man pratar om världens bästa gitarrist pratar man ofta om Slash, Clapton, Hendrix, Van halen, BB king m.m.

Men det finns ju massa därute som är helt sjuka på gitarr som spelar som "freaks". De kan också ta ovanstående solon och göra "bättre". Eller bättre är väl fel ord men hoppas ni förstår mig.

Vad definierar man i världens bästa gitarrist? Göra låtar som blir en hit som alla älskar eller är det den som hanterar gitarren bäst?

Trevlig helg på er!
Citera
2020-01-10, 14:59
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Det är inte den som kan spela snabbast i alla fall.
Citera
2020-01-10, 15:04
Medlem
Dofternas avatar
Den som snabbast kan ta ut en låt plus solo och få det att låta exakt som originalet.
Citera
2020-01-10, 15:08
Medlem
HailToTheKings avatar
Det är nog lite olika beroende på vem du frågar men som exempel kan man vara snabbast, mest teknisk. Men vanligt är att man går efter vem som har mest "känsla". Nyskapande och originalitet är också viktigt och det är väl främst därför Hendrix ligger högt hos många då han var en pionjär. BB King, då talar vi känsla antar jag. Så känsla och kreativitet säger jag. Yngwie Malmsteen var både rejält snabb och nyskapande samtidigt.
Citera
2020-01-10, 15:21
Medlem
note-its avatar
Det är en skön mix av teknisk skicklighet och komposition som är det avgörande. Sen är ju allt subjektivt vad man gillar. Och varför.
Citera
2020-01-10, 15:42
Medlem
Jag personligen tycker: kreativitet, känsla, nyskapande och att kunna improvisera!

Själv tycker jag Jimi Hendrix!! Kanske uppenbart pågrund av min avatar
Citera
2020-01-10, 15:50
Medlem
kalkryggars avatar
Den som är bäst har väl en kombination av allt. Att vara snabb, teknisk, rytmisk och ha en känsla att vara nyskapande. Att kunna skapa ljud som andra blir engagerade av.
Citera
2020-01-10, 16:07
Medlem
Det är nog en kombination av många variabler och faktorer som spelar in i bedömningen. Att bara sitta hemma och spela och lägga ut yt-klipp kommer aldrig göra att man blir rankad i några seriösa sammanhang.

Jimmie Page är/var jävligt bra på att lägga tjocka feta riff till alla låtar som han spelar på.

Stevie Ray Vaughan hade jävligt skönt flow i melodierna och kunde spela hela långa låtar helt solo med mycket bluesig känsla.
Citera
2020-01-10, 16:56
Medlem
Julie.Londons avatar
Människor som kommer med den typen av fråga har inte tillräckligt med musikaliska kunskaper för att ens förstå sig på vad det är de efterfrågar. Det vore ungefär som att fråga vem är världens bästa kock? Utifrån vilka premisser? Inom vilket kök? Inte nog med att det finns en uppsjö av olika områden att vara bäst på men också, som andra redan har nämnt, är svaret på frågan subjektivt.

Om man verkligen skulle ge sig fan på att hitta den objektivt "bästa" gitarristen så tordes det vara någon som är otroligt mångsidig på sitt instrument och som har ackumulerat bäst gehör, musikteoretiska kunskaper samt teknisk skicklighet. Den typen av gitarrist är främst studiomusiker vars namn du sällan läser eller hör komma på tal, de jobbar aktivt i bakgrunden och samarbetar ständigt med musiker av olika genrer och slag. Många ovannämnda gitarrister är ofta relativt låsta till deras genre även om de kan ett och annat i närliggande genrer.

Anledningen till att Jimi Hendrix, BB King, Clapton m.m. nämns i den här typen av diskussioner handlar mer om deras avtryck snarare än "bäst i test".
Citera
2020-01-10, 17:00
Medlem
EnSvenskStriders avatar
Hendrix kan ju vara den mest överskattade gitarristen genom tiderna. Han var väl inte ens aktiv i 10 år? Finns många gitarrister som slår honom med hästlängder på Youtube så vad som gör någon till världens bästa är väldigt subjektivt.
Citera
2020-01-10, 17:06
Medlem
De ovannämda är pionjärer och grymma gitarrister men om man ser till teknik, nyskapande, musikalitet osv. har vi gitarrister som john petrucci, per nilsson eller guthrie govan som spelar cirklar runt de gamla legenderna.

Antagligen är en noname bäst i världen.
Citera
2020-01-10, 17:07
Avstängd
Adelaides avatar
Det beror helt på vem man frågar. För mig handlar det om känsla och kreativitet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in