Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-01-10, 11:00
Medlem
VanDogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Det är ISIS och al qaida som sysslar med riktade attacker mot civila. Om något så är Iran dödsfiende med ISIS och har gjort ett mycket större arbete med att besegra gruppen än vad USA har. Nu vet vi inte om kraschen var Irans fel till hundra procent, även om det inte inte går att utesluta något just nu, men låt oss se vad utredningen säger. Boeing ska tydligen ha blivit inbjudna till Iran så det ska bli intressant att följa. Hade USA bjudit in Iran strax efter att ha fått en toppgeneral mördad tror du?

Och vem är feg här egentligen? Landet vars president öppet säger att han tänker bomba civila (kulturella mål) och som startat en illegal ockupation av grannlandet Irak sedan 2003 på helt falska grunder? USA har till och med själva skjutit ner ett Iranskt plan, Iran Air Flight 665, med 274 passagerare ombord. Med USA är vita så de menade väl antar jag?

USA har i många års tid använt sina drönare hejvilt i hela regionen. Man har bland annat träffat bröllop, förskolor och sjukhus. Men det är inte fegt antar jag? Obs är varken fan av Iran eller islam.
De du precis skrev hade du kunnat skriva i USA men inte i Iran.
Det är skillnaden. Lätt att sitta här i Sverige och hacka på USA.
Är ganska trött på att folk från den fria demokratiska västvärlden har svårt att välja sida i denna konflikt.
Kommer ihåg studentprotesterna på torget i Teheran, som slogs ner av just den personen som USA likviderade för några dagar sedan.
Folk borde applådera.
Citera
2020-01-10, 11:03
Medlem
SgtPepper_hejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDog
Att det är Iran visste man redan från början.
En teokrati står emot en teknokrati.
Kommer ihåg under Irak-Iran kriget, när Tv visade bilder på när skäggubbarna sköt iväg luftvärnsraketer
och höll för öronen. Såg inte speciellt professionellt ut. Liknade Monty Pythons "The Holy Grail".
Häromdagen hade de en begravning över en människoplågare, som massorna givetvis hyllade och då dog 40 andra.
USA kan träffa rövhålet på mullorna, så avancerad är deras teknik.
Tragiskt att det finns sådana styrelseskick som Irans 2020.

Jag håller med om att det troligaste är att Iran gjort bort sig. De är dock, om det nu visar sig att så är fallet, knappast ensamma om att ha skjutit ner flygplan av misstag.

Jag trorbinte att den iranska armén är så inkompetent som du antyder. Det verkar ju till exempel som att de lyckats genomföra attacken mot baserna i Irak med stor precision.
Jag är inte särskilt insatt i Iran-Irakkriget men det skedde ju direkt efter revolutionen, vilken jag antar ledde till utrensningar i armén. Detta lär ha lett till en sänkning av kompetensnivån. Vidare klarade de sig väl ändå rätt hyfsat mot Irakierna? Dock var detta nästan 40 år sedan och det är knappast relevant idag. Att man håller för öronen när man skjuter är förövrigt inget ovanligt, så jag vet inte varför detta skulle vara så komiskt.
Citera
2020-01-10, 11:04
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
De flesta katastrofer och haverier brukar inträffa just på grund av totala sammanbrott i just flera steg.

Jag blev som sagt direkt misstänksam när jag såg ADS-B datan (svårt att förklara utan en megapost men som moderna maskiner fungerar så skall det väldigt mycket till för att den skall upphöra helt hastigt och lustigt). Sen var omständigheterna kring själva flightens avgångstid och hur man stängde ner trafiken på flera flygplatser (ej bevisat att så var fallet men oavsett väldigt många långa delays och inga andra plan som lyfte efter denna kärra) rätt suspekt om det "bara" hade varit ett vanligt haveri.

När sedan första filmen kom ut så såg det väldigt mycket ut som en sönderskjuten kärra på väg ner (just att det ramlar av brinnande bitar under slutförloppet är ganska typiskt). Irans omedelbara reaktion att hävda motorfel när man i andra uttalande samtidigt inte säger sig ha haft kontakt med planet i fråga gjorde det hela än mer suspekt.

Slutligen släpptes den senaste filmen som helt klart visar på en robot som bekämpar ett flygplan av något slag. OM den är från samma område och tidpunkt är det ställt utom rimligt tvivel att kärran blev nedskjuten av en robot av något slag. Sen får väl utredningen (som Sverige och Kanada bla är inbjudna att hantera) visa på förloppet om inte Iran innan dess erkänner eller väljer att sopa allting under mattan och blåneka.

Det är ju två saker man vill ha svar på:

1. Var det en "vanlig" flygolycka eller blev planet nedskjutet?
Min magkänsla sade att det nog ändå var en olycka och jag argumenterade för det. Nu har det framkommit information som gör att jag numer också tror att det blev nedskjutet. En video som visar vad som ser ut som någon sorts raket och sedan flertalet källor från olika länder som säger att så var fallet. Detta fanns inte kort inpå kraschen.

Men sedan kommer den andra funderingen...

2. Hur kunde det hända?
Detta är minst sagt intressant och förundrande. Jag tror verkligen inte att de medvetet skjutit ned planet. Vad tjänar de på det liksom? Så gott som alla passagerare var iranier eller hade sitt ursprung i landet. Det finns inget som tyder på att de vill skylla det hela på USA vilket skulle kunna vara ett motiv annars.

Nej, det var då en olyckshändelse. Där kvarstår då mina argument och funderingar från tidigare. Jag kan inte se ett rimligt scenario där de misstar detta plan för ett amerikanskt sådant. Jag har ingen direkt kunskap om vare sig aktuella vapensystem eller flygindustrin men all logik går emot detta. Är detta ett "world first" då? Tidigare nedskjutningar av civila plan skiljer sig alltså markant från detta då det är landets egna armé som bombar ner det i direkt anslutning till landets flygplats. Har det kanske hänt i krigstid innan? Oavsett så måste extremt mycket ha gått fel i väldigt många steg. Så pass att något liknande tidigare inte verkar ha hänt. Det bästa för Iran vore nog bara att lägga sig platt och erkänna. I alla fall med tanke på att de nu säger att de ska lämna över svarta lådor och samarbeta med Boeing bl.a. Det lär väl inte gå att mörka detta då?

Iran har knappast stärkt sina aktier för rollen som USA:s mardrömsmotståndare i ett öppet krig. USA dödar deras högsta general. De lovar att de ska hämnas men detta består av ett helt tandlöst anfall som de förvarnar om och där ingen ens verkar ha skadats. De materiella skadorna beskrivs t.o.m. som små. Allt tyder på att Iran egentligen inte ville skada någon över huvud taget med tanke på målen för missilerna (enligt rapporter träffades byggnader där bara material förvarades och det verkar som om det var dessa de siktade på). Själva kablar de i.o.f.s. ut att de dödat 80 amerikanska "krigare" och kanske var det målet? Att lura i sin egna befolkning att de är att räkna med. Oavsett så verkar de sedan avsluta anfallet med att storstilat skjuta ned ett fullt civilt flygplan med landets egna medborgare, troligtvis av misstag! Ja, USA lär verkligen ha förstått att det här är ett land man inte jävlas med...

Just det faktum att Irans "hämnd" var så jäkla uddlös gör det hela än mer oförståeligt. Med tanke på dess utformning borde knappast Iran ha väntat sig någon omedelbar, stenhård motattack. Att i ett sådant läge genomlida ett totalhaveri av denna dignitet rimmar illa. För det lär knappast ha varit en fjunig värnpliktig som tog beslutet av skjuta ned planet.
Senast redigerad av Funkydude 2020-01-10 kl. 11:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Nej, det är inte konstigt.

Flygplanen följer flygtrafikledningens instruktioner. Trafikpiloter får inte flyga sina flygplan hur som helst och en "Taktisk lågflygning" låter bara löjligt.
Låter löjligt??! OM man överlever, då??!
Citera
Medlem
Är det bekräftat att denna bild är från den aktuella händelsen?

https://i.dailymail.co.uk/1s/2020/01/10/01/23220540-0-image-a-47_1578620743475.jpg

Ser ju onekligen ut som noskonen på en rysk Tor-robot.

https://informnapalm.org/en/wp-content/uploads/sites/14/2015/10/Selection_012.png
Citera
2020-01-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Håller med, var det första jag anmärkte när jag såg videon. Men hur långt bort är det mellan personen som filmar och planet? Ljudet kommer ju efter x-antal sekunder.

Kan ju också vara så att telefonen inte uppfattat ljuset. Men att man kunde se det med blotta ögat och därför börjat filma då man eventuellt hört en missil avfyras, kollat upp och sett ett flygplan i luften och anat vad som var på väg att hända pga situationen i landet. Sen om man antog att det var militärt eller civilt är en annan sak.

Jag bor vid en flygplats och jag ser dem små ljusen i mörkret. Har dock aldrig testat att filma dem, men du fattar nog hur jag tänker.

Men när planet träffas av missilen, om så är fallet, självklart börjat brinna och då kan man se det på kameran. Bara en teori.
Senast redigerad av Dgw91 2020-01-10 kl. 11:11.
Citera
2020-01-10, 11:09
Medlem
Läste inatt om flera som hört tre smällar.

Hittat ytterligare en snubbe som nämner tre raketer.

https://twitter.com/ShirkhodaH/status/1215570905075720193

Kanske nån här kan översätta bättre än google?

Citat:
من خودم خونمون همونجا بود سه تا موشک زدن ارم سپاهم روش بود دو تاش نخورد اخریش خورد .

Jag var i vårt eget blod. Tre raketer.

Då fick han till svar:

Citat:
ازین حرفا نزن , این ایران اینترنشنال تحریریه اش ضعیفه , الان به عنوان منبع خبری ازت استفاده میکنن ...
نمیفهمن کلا خوشت میاد شایعه کنی که !

Prata inte om det, den här fattiga Iran-baserade internationella använder nu kväve som nyhetskälla ...
Jag tror inte att du skvallrar någonsin om det!
Citera
2020-01-10, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men jösses... det är ett trafikflygplan som flyger i kontrollerat luftrum vi pratar om.

Men visst, för att svara på din fråga så är inte "taktisk lågflygning" ett alternativ vid en SID
https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_instrument_departure
JA JÖSSES!! Om de ukrainska piloterna haft lite mera ansvarskänsla, då hade dom inte startat alls. Alt. Flugit lågt där, typ på 50 meter. Givetvis med usa.s "eskort"!!!
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Låter löjligt??! OM man överlever, då??!
Men hur ska piloterna veta att det finns ett överhängande hot mot dem?

De fick starttillstånd från kontrolltornet. Då är luftrummet öppet. De hade ingen aning om att de var låsta av ett radarsystem.
Citera
Undra hur det känns att vara en av soldaterna som eventuellt av misstag skjutit ihjäl nästan 200 oskyldiga människor och nu ska leva med det på sitt samvete.
Citera
2020-01-10, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Något som är svårt att fatta är varför inte piloterna i planet utförde så kallad Taktisk Lågflygning vid avgången!!
Den typ av undvikande av fienden som svenska
piloter inom FM (f7) är duktiga på - för att inte tala om norska piloter, där även i bergigt landskap. Med låg flygning hade kanske alla 170 ombord levt idag??!

Blir inte det lite som att skylla på tjejer som blir våldtagna för att de har kort kjol?

Tragisk händelse, Iran måste stå till svars för dessa liven och jag avskyr att Sverige är så ofattbart jävla mesiga.
Citera
2020-01-10, 11:13
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Håller med, var det första jag anmärkte när jag såg videon. Men hur långt bort är det mellan personen som filmar och planet? Ljudet kommer ju efter x-antal sekunder.

Där jag såg filmen först, någon som hade lagt upp den på Twitter flera timmar innan media snappade upp den så hade någon räknat ut att ljudet kom 12 sekunder efter träffen och då skulle planet befunnit sig på 2.4 km höjd och raketen avfyrades 3 km bort eller om kameramannen befann sig 3 km bort från platsen där raketen(missilen)avfyrades. De försökte verifiera äktheten i videon och då hittade de området där filmaren befann sig och trolig plats från vart den avfyrades och det fanns något militärt område där.

Edit: länk https://mobile.twitter.com/NarimanGharib/status/1215334836937928705?s=07

Nu verkar de ha räknat lite mer på det men du kan läsa själv

9 second delay in sound. About 3km or 2 miles. Assuming the phone is looking up at about 50degrees, he is recording 1.9km away over ground and the aircraft was at 2.3km altitude. Having the recorders location would help verify lots of things here.
Senast redigerad av tdlefnierregus 2020-01-10 kl. 11:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in