Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-10, 10:52
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderfluid
Om konspirationsteorin är att filmaren visste på förhand att planet skulle skjutas ner, så betyder det ändå att filmen är en film på när planet skjuts ner.

Ja, den visar ganska tydligt vad som sker. Men om jag själv ska dra på mig foliehatten så finns det en del faktorer som visserligen inte verkar vara bekräftade ännu som jag regerar på när de alla sätts i ett sammanhang.

- Två No-Shows
- Planet verkar flyga utan lysen
- Rykten om Israeliska jet strax innan
- Två missilier avlossas
- Killen som bara råkar fånga en missil på film

- Achraf, wacha doin?
- Just out looking for missiles.

Inte särskilt väl underbyggd konspirationsteori, men om allt stämmer och att snubben som filmar bara råkar vara israel, så hade min foliehattsradar blinkat megarött.
Citera
2020-01-10, 10:54
Medlem
remixutoheavens avatar
Uppgifterna samt källorna om att Iran ska ha skjutit ner planet kommer knappast som någon nyhet direkt. Ju mer jag har funderat på denna händelse desto säkrare har jag blivit på att planet faktiskt blev nerskjutet men utredning får göra den avslutande och slutliga domen.

Hur fungerar dessa luftvärnssystem, framförallt då 9K330 Tor aka SA-15 Gauntlet, är de automatisk inställda och skjuter iväg robotar på eget bevåg eller måste man manuellt avfyra? Om den skjuter automatisk, vad är det den går efter då? Har ingen nämnvärd koll på luftvärnssystem.

Gjorde en snabb koll den 8:e jan och kikade på hur många plan som lyfte innan UIA Flight 752, om jag kommer ihåg rätt så skilde det en timme emellan UIA 752 och det andra planet. Sen var ju även UIA 752 försenat en timme drygt, vet man varför?

---

Kan det vara så att man har glömt av att sänka beredskapen på just denna SA-15 Gauntlet samt personalen har haft en lista på flyg som ankommer och avgår på Imam Khomeini International Airport. I och med att alla är spända efter raketattackerna mot baserna i Irak så plötsligt dyker det upp främmande mål i luftvärnssystemet man checkar avgångslistan och ser att inget plan skall lyfta då pga att UIA 752 är försenat. Man handlar snabbt och avfyrar två(?) raketer mot det låsta målet. Resten är historia.
Senast redigerad av remixutoheaven 2020-01-10 kl. 11:07.
Citera
2020-01-10, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Poängen är att det måtte bevisas att det var Irans fel i ett läge när ingen längre bryr sig. Det är vad Iran strävar efter och den svenska regeringen (och andra regeringar) lär tacka och ta emot då det då inte längre kastar grus i maskineriet vad gäller fredssträvandena. Några dödsoffer i det sammanhanget är underordnat. Freden framför allt! Ungefär så.

Jag är rädd att det ligger mycket i det. Tyvärr.
Anhöriga till offren borde dock driva på ganska rejält, med tanke på att de säkert vill begära stora skadestånd.
Citera
2020-01-10, 10:56
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Om luftrummet nu var stängt och de följde flygtrafikledningsdirektiv så har det gått väldigt snett tidigt. Eller, troligare så är info fel i media.
Om luftrummet hade varit stängt så hade inte flygplanet fått starttillstånd från kontrolltornet.

Flygplan rullar inte bara ut och startar när de vill.
Citera
2020-01-10, 10:57
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Är det bara jag som tycker att den där svarta lådan inte ser ut som en svart låda på presskonferensen?

https://www.expressen.se/nyheter/allt-fler-lander-overens-planet-skots-ned-av-missil/

Nu menar jag så klart inte den där trälådan 😂 utan innehållet även om man inte ser så bra på bilderna. Från bilder från kraschplatsen så såg man iaf en och den såg ut som en svart låda (orangeröd) och den var lite sotig på ovansidan men den i lådan ser helt svart ut och inte samma form. När journalisten som Expressen har går fram mot den så stänger dom locket lite surt
Citera
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Uppgifterna samt källorna om att Iran ska ha skjutit ner planet kommer knappast som någon nyhet direkt. Ju mer jag har funderat på denna händelse desto säkrare har jag blivit på att planet faktiskt blivit nerskjutet men utredning får göra den avslutande och slutliga domen.

Hur fungerar dessa luftvärnssystem, framförallt då 9K330 Tor aka SA-15 Gauntlet, är de automatisk inställda och skjuter iväg robotar på eget bevåg eller måste man manuellt avfyra? Om den skjuter automatisk, vad är det den går efter då? Har ingen nämnvärd koll på luftvärnssystem.

Gjorde en snabb koll den 8:e jan och kikade på hur många plan som lyfte innan UIA Flight 752, om jag kommer ihåg rätt så skilde det en timme emellan UIA 752 och det andra planet. Sen var ju även UIA 752 försenat en timme drygt, vet man varför?

---

Kan det vara så att man har glömt av att sänka beredskapen på just denna SA-15 Gauntlet samt personalen har haft en lista på flyg som ankommer och avgår på Imam Khomeini International Airport. I och med att alla är spända efter raketattackerna mot baserna i Irak så plötsligt dyker det upp främmande mål i luftvärnssystemet man checkar avgångslistan och ser att inget plan skall lyfta då pga att UIA 752 är försenat. Man handlar snabbt och avfyrar två(?) raketer mot det låsta målet. Resten är historia.

Låter som en vettig analys. Planet var de facto en timme försenat ( oklart varför). Kan iofs bero på ”no show” också.
Senast redigerad av vichy6 2020-01-10 kl. 10:59.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Är det så konstigt att folk filmar när ett helt land går och väntar på en luftattack? Och om den första missilen missade och en ny därför sköts upp, då är det väl inte så konstigt att personen filmar? Jag kan mycket väl leva mig in i en Teheranbos oro över att få en robot i skallen. Att filma natthimlen är ett sätt att hantera den ångesten. För övrigt filmar alla möjliga människor allt möjligt under alla tider på dygnet.

Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Jag vet inte om den är märklig. Ett ljud hördes nog. Att den skulle vara iscensatt är helt uteslutet. Att han inte inte skriker är inte extremt udda.

Klart det kan vara turligt filmat, men känns osannolikt. Dock kan han ha varit snabb med kameran och hört avfyrandet av missilen.
Citera
2020-01-10, 10:58
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Om luftrummet hade varit stängt så hade inte flygplanet fått starttillstånd från kontrolltornet.

Flygplan rullar inte bara ut och startar när de vill.

Det var dit jag ville komma.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
https://www.nytimes.com/2020/01/09/video/iran-plane-missile.html?action=click&module=Top%2520Stories&p gtype=Homepage

Jag hinner inte se alla inlägg i tråden när jag sitter på jobbet, så sorry om denna video redan postats.

Ser ju onekligen ut som att planet blir nedskjutet

Efter att ha sett den videon så känns det som att allt annat än en missil/robot kan uteslutas.

Jag hade varit skeptisk till videon om skador på planet så som alla småhål och rester från en missil/robot som finns på backen inte hade funnits. Då hade jag förmodat att videon var fejk.
Samtidigt så ställer jag frågan om resterna från roboten som syns på missilen/roboten. Om du Iran förnekar och har för avsikt att mörka nerskjutningen, varför startar dem inte med att samla in resterna efter denna för att dölja det?
Blir spännande å se vad detta utvecklar sig till och vad de olika ländernas haverikommissioner kommer fram till.

Frågor som kvarstår: Var roboten/missilen avsedd för planet eller råkade dem kollidera då dem hade samma bana? Kanske hade roboten/missilen Irak som mål?
Vilken Typ av missil/robot rör det sig om?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krazzan
Vid 0.44 ser det ut som en människokropp till höger mot muren, vid 0.50 ser det ut som konturer av människa(or) i mitten mot nederkant, ser ut som en arm och 2 huvuden, även mot väggen/muren ser man något tryckas emot som liknar en människa vid 0.50, och vid 0.54-0.55 längst ner till höger i bild ser det ut som en människa trycks mot väggen/muren. Säger såklart inte att det är så utan efter att kollat igenom sekvensen massor av gånger så tycker jag det ser ut så

Japp. Precis så jag också tänker. Det var igår jag satt och kolla på det. Men tiden du nämner stämmer nog överens med det jag syftar på.

Finner det som mycket mer troligt än det som kommer farandes i mitten och flyger förbi.

Säger som du, att jag inte säger att det är så. Men det skulle mycket möjligt kunna vara en eller flera människor.

Hemskt. Fyfan.
Senast redigerad av Dgw91 2020-01-10 kl. 11:01.
Citera
Medlem
remixutoheavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rxr-mannen
Har kollat på alla klipp och tycker mig inte se att planet är belyst på nått sätt?
Brukar ju vara blinkande lampor och dyl eller har jag fel?
Kan detta ha med att göra att ”iran” sköt ner planet?

Håller med, var det första jag anmärkte när jag såg videon. Men hur långt bort är det mellan personen som filmar och planet? Ljudet kommer ju efter x-antal sekunder.
Citera
2020-01-10, 11:00
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Något som är svårt att fatta är varför inte piloterna i planet utförde så kallad Taktisk Lågflygning vid avgången!!
Den typ av undvikande av fienden som svenska
piloter inom FM (f7) är duktiga på - för att inte tala om norska piloter, där även i bergigt landskap. Med låg flygning hade kanske alla 170 ombord levt idag??!

Men jösses... det är ett trafikflygplan som flyger i kontrollerat luftrum vi pratar om.

Men visst, för att svara på din fråga så är inte "taktisk lågflygning" ett alternativ vid en SID
https://en.wikipedia.org/wiki/Standard_instrument_departure
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in