Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 22:06
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldisch
Väldigt lätt att vara efterklok, men borde inte all civil flygtrafik stoppas vid spända lägen?
Allt handlar väl om pengar...

Som vi skrev igår så stoppade USA alla USA-operatörer från att flyga över Iran, före detta hände.
Man hade såklart koll på att det skulle vara risky. Ska man vara lite efterklok och titta på MH017 så borde övriga nationer tagit efter. En enskild pilot kan sällan ha det taktiska läget klart för sig, vilket gör att han inte har underlaget för att fatta ett korrekt beslut. Flygnationer med organisationer som ICAO, EASA och IATA kan hålla sig ajour och faktiskt ta det säkra före det osäkra. Med facit i hand visste man egentligen att man inte alls borde flugit över östra Ukraina. Har för mig det fanns boilag som redan aktivt justerat rutterna lite.
Samma här; eftersom USA gjort bedömningen sannolikt på rätt bra underrättelsegrunder borde vettiga nationer följt med i beslutet.
Citera
2020-01-09, 22:06
Medlem
estetiks avatar
Iran attackerade USA och dödade noll. Det enda man lyckades med var att skjuta ner ett civilt flygplan så man dödade sina egna och andra länders medborgare.
Citera
2020-01-09, 22:07
Medlem
Precis som man trodde fr början. Nedskjuten av mullor. Med rysk teknik och ev med ryssens hjälp...eller råd. Ryssarna gjorde samma i Donbass med Malaysian vilket ledde till att ukrainsk offensiv mot moskvastödda terrorister tagit paus under utredningstiden och deras jaktflyg slutade flyga helt. Ev ville mullorna uppnå samma sak. Avleda uppmärksamheten till kraschen och slippa Trumps vrede en stund?
Citera
2020-01-09, 22:08
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Beror ju helt på. Hade det varit ljust skulle chansen kanske varit mindre att planet blivit nerskjutet OM de som pillade med missilen sett planet och inte identifierat det som en missil eller jaktflyg. Men det beror ju på avståndet varifrån de sköt ifrån.

Jag fuckade up mitt inlägg, men jag tror att stressen i närheten mellan civilt och militärt krig kan ha gjort det svårt att förstå vad som egentligen var en fiende.

Men för i helvete, vad är det för efterblivna idioter som skjuter ner ett flygplan som LÄMNAR flygplatsen!
Citera
2020-01-09, 22:09
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SearchAndFind
Ej sett denna länkad än, film som eventuellt visar när missilen träffar planet:
https://www.nytimes.com/2020/01/09/video/iran-plane-missile.html
Twitterlänk:
https://twitter.com/bellingcat/status/1215352457972404226?s=20
Citera
2020-01-09, 22:09
Medlem
okok1s avatar
Flygbolaget borde stämmas på några miljarder.
Citera
2020-01-09, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Nu vet jag inte vad Iran har för tillvägagångssätt i trängda lägen som detta men... ATC har gett klartecken och instruktioner till piloten att lyfta och planet färdas på en förutbestämd bana så ingen bör vara förvånad över att planet befann sig där det var.

Jag förstår att man måste skilja på civilt och militärt vad gäller ATC, men om luftrummet var satt på ”high alert” så bör väl militär vara involverade i clearing av passagerarplan för att just detta inte ska inträffa.

Sen har väl passagerarplan en tydlig signal via sin transponder som ska visa militära system att de inte är fientliga?

Som sagt vet jag inget om detta.

Iran har rysk pissteknik. Samma hände i Donbass.
Citera
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Iran attackerade USA och dödade noll. Det enda man lyckades med var att skjuta ner ett civilt flygplan så man dödade sina egna och andra länders medborgare.

Ungefär så..

Edit; Fast regimen påstod ju att 80 Amerikanska terrorister omkom i raketattackerna..
Sense moral... -Mullorna ljuger för folket. Dessa religiösa, notoriska lögnare, ska tamejfan inte leda det Iranska folket.
Senast redigerad av Glossus 2020-01-09 kl. 22:16.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, du säger det. Men kan inte belägga det.

Referera du till en flygolycka med en exploderande motor på 5 sekunder. Explodera överhuvudtaget är en bedrift. Det är betydligt större sannolikhet för en bil att explodera och vi vet hur sällan det sker.
Citera
2020-01-09, 22:11
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Flygbolaget borde stämmas på några miljarder.
Flygbolaget? Varför då??!
Citera
2020-01-09, 22:11
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Nu vet jag inte vad Iran har för tillvägagångssätt i trängda lägen som detta men... ATC har gett klartecken och instruktioner till piloten att lyfta och planet färdas på en förutbestämd bana så ingen bör vara förvånad över att planet befann sig där det var.

Jag förstår att man måste skilja på civilt och militärt vad gäller ATC, men om luftrummet var satt på ”high alert” så bör väl militär vara involverade i clearing av passagerarplan för att just detta inte ska inträffa.

Sen har väl passagerarplan en tydlig signal via sin transponder som ska visa militära system att de inte är fientliga?

Som sagt vet jag inget om detta.

Civila flygplan har en transponder men den hjälper generellt inte mot dåligt samordnat luftvärn.
Militärt har man mode 2-3-4-5-transponder(IFF, Identify Friend or Foe) som är en militär tillämpning med kodad transponder. Den visar om ett flygplan tillhör NATO-sidan eller inte, och skyddar ifrån att NATO skjuter ned ett NATO-flygplan(eller de som också är med i samma koalition och har korrekt kod)
Citera
2020-01-09, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Aha, tack det var samma men min måste ha blivit klippt av misstag. Jag tror jag ser vad du ser, men jäkligt äckligt.

Undrar dock om inte det jag såg också var en kropp, har du kikat på den vid 40-41?
Ja riktigt ruggig film..
Ja det ser ut som det, liknar nästan på när någon "hjular" snurrar runt typ... och vid 49-51 ser man 2 mitt i bild, ser huvudformerna...komma farandes mitt i bild, samt den till höger...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in