Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-09, 21:59
Om det nu är som jag och dom flesta andra trott hela tiden, att Iran skjutit ner planet av misstag, så hoppas jag fanimej att Sverige tar lite jävla ansvar.

Bryt relationerna med Iran och inför sanktioner tills landet har erkänt och lämnat en offentlig ursäkt.

Det är helt sjukt hur vi alltid ska vara alla till lags. 17 svenska medborgare har dött. Dags att stå upp nu. Men det kommer aldrig hända.
Citera
2020-01-09, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag har hört det. Men vilka videobevis har bevisat att nerskjutningar ser ut på detta sätt?

Ett flygplan som blir nerskjutet kan givetvis se ut som ett eldklot för att sedan explodera på några sekunder. Ett som havererar av sig själv gör det inte. Inget oidentifierat föremål som flyger in i planet kan orsaka detta heller. Vi har inga alternativ kvar.
Citera
2020-01-09, 22:01
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Dessa vapen i också pilotens beslut handlar inte på något vis om det är ljust eller mörkt vid avfärd.

Beror ju helt på. Hade det varit ljust skulle chansen kanske varit mindre att planet blivit nerskjutet OM de som pillade med missilen sett planet och inte identifierat det som en missil eller jaktflyg. Men det beror ju på avståndet varifrån de sköt ifrån.
Citera
2020-01-09, 22:02
Medlem
tongzhis avatar
Nu verkar ju koncensus röra sig mot att det var en oavsiktlig nedskjutning från Iran och man undrar ju hur fan perserna klarade sig i kriget mot Irak? Här spränger trumpeten en general tillsammans med en handfull människor och vad gör perserna? Trampar ihjäl ett sextital och raketar ner nästan tvåhundra! Snacka om neurotisk nation med absolut noll koll!! Torde ju räcka med att ta kål på en ayatollah så självimploderar hela fanskapet.

Att det är en nedskjutning var ju tämligen klart direkt, inte för inte som GW mässar "hata slumpen".
Citera
2020-01-09, 22:02
Medlem
SearchAndFinds avatar
Ej sett denna länkad än, film som eventuellt visar när missilen träffar planet:
https://www.nytimes.com/2020/01/09/video/iran-plane-missile.html
Citera
2020-01-09, 22:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Vilka är möjligheterna att det rör sig om en privataktion med ett överkomligt portabelt vapen? Eller privataktion av lite rubbad officer gone rogue?

Vilka är möjligheterna att det är ett misstag, att skjuta ner ett bjärt lysande flygplan på väg från stadens trafikflygplats? Vilka möjligheter att avbryta hade enheten efter att missilen avfyrats?

Teoretiskt kan ju filmen vara fabricerad. Även om det förefaller lite otroligt. Men jag skulle ju trott att det hade varit troligare med nån ensam idiot eller två med en stinger eller nåt.

Nej, helt osannolikt. Det finns inga poäng att plocka för någon part på den här händelsen.

Det mest uppenbara har givetvis skett. Tragiskt, men så är det.
Citera
Medlem
bl1nks avatar
Det behöver ju inte vara ett misstag. Det kan ju också vara de som protesterar i Iran (Mahmoud Ahmadinejad) m.m. som såg ett tillfälle.
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Jag har fan svårt att ta ordet "olycka" i bruk när det gäller denna händelse.

Tänkte samma sak igår när media beskrev att det var en olycka. Då är de snabba på att märka ord.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Ett flygplan som blir nerskjutet kan givetvis se ut som ett eldklot för att sedan explodera på några sekunder. Ett som havererar av sig själv gör det inte. Inget oidentifierat föremål som flyger in i planet kan orsaka detta heller. Vi har inga alternativ kvar.

Ja, du säger det. Men kan inte belägga det. Det har varit mycket tyckande, mycket foliehattande och mycket svamlande i tråden.

Väldigt få belägg, bevis, källor eller referenser.
Citera
2020-01-09, 22:04
Medlem
Dumdrygs avatar
Är det någon som har läst eller sett något om detta är det första trafikplanet som lyfter den morgonen från Tehran? Första flighten.
Citera
2020-01-09, 22:05
Medlem
ChrisOhoys avatar
Nu vet jag inte vad Iran har för tillvägagångssätt i trängda lägen som detta men... ATC har gett klartecken och instruktioner till piloten att lyfta och planet färdas på en förutbestämd bana så ingen bör vara förvånad över att planet befann sig där det var.

Jag förstår att man måste skilja på civilt och militärt vad gäller ATC, men om luftrummet var satt på ”high alert” så bör väl militär vara involverade i clearing av passagerarplan för att just detta inte ska inträffa.

Sen har väl passagerarplan en tydlig signal via sin transponder som ska visa militära system att de inte är fientliga?

Som sagt vet jag inget om detta.
Citera
2020-01-09, 22:05
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Om piloten har det yttersta ansvaret, hade det inte varit säkrare om han hade valt att vänta att lyfta tills det hade blivit ljust. Han startade ju när det var kolsvart ute. Särskilt när Iran hade skjutit missiler mot USA bara några timmar innan.

Hade planet haft mindre risk att bli attackerat i dagsljus och den eviga frågan: varför blev just det här planet attackerat av missiler när dom andra som lyfte tidigare inte blev det?

Tja, nu blev det ju en annan starttid än tänkt, vilket plan skulle ha startat vid denna tidpunkt. Kan det vara så att det var det planet som var målet........? kanske redan kollats här........eller?
Senast redigerad av 53....so what 2020-01-09 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in