Citat:
Ursprungligen postat av
Voidoid
Från arbetsgivarsynpunkt är det självfallet utmärkt att veta vem man anställer. En butik vill inte anställa en snattare. En bank vill inte anställa en förskingrare. Ett taxibolag vill inte anställa en rattfyllerist eller våldtäktsman.
Arbetsgivare har inte något rehabiliteringsansvar för brottslingar.
Vi kan ta ett exempel, i mitt fall slängde jag ut ett par välkända snattare men blev dömd. (Ni kan kolla min historik, inget jag döljer) men detta har verkligen gjort det svårt för mig att få jobb. Har haft ett jobb nu efter det (via vän) men tyvärr blev det uppköpt och jag uppsagd.
Nu kämpar jag med att hitta ett nytt, men jag misstänker att en googling på mig samt en registerkoll räcker för att sålla bort mig. Jag har aldrig i mitt liv blivit dömd för något, men p.g.a Sveriges jävla PK samhälle så blev jag det. Har skickat in åtskilliga ansökningar till bemanningsföretag men ingen har återkommit. En gjorde det men efter intervjun hörde jag inget mer från dem.
Dock har jag den glädjande nyheten att till sommarn kommer jag lämna Sverige för gott, processen är redan på gång.
Att det ska vara så illa att man måste fly landet med familjen för att man inte "passar" in. En god vän har redan flyttat och är nu, när jag skriver på Arlanda. Jag håller fortfarande på att reda upp saker här i Sverige, men till sommarn är Sverige historia för min del med.