2020-01-09, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskuterarn
Så du menar att det är bättre att folk återfaller i brott för att de inte kan få jobb? Det är många som är registrerade i Lexbase databas. Ska arbetsgivare klicka vidare i ansökningarna så fort de ser en röd knapp, varav de vet att personen gjorde ett brott eller en trafikföreteelse för 10 år sedan och det inte är lönt att anställa han eller hon?
Från arbetsgivarsynpunkt är det självfallet utmärkt att veta vem man anställer. En butik vill inte anställa en snattare. En bank vill inte anställa en förskingrare. Ett taxibolag vill inte anställa en rattfyllerist eller våldtäktsman.

Arbetsgivare har inte något rehabiliteringsansvar för brottslingar.
Citera
2020-01-09, 12:58
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Ja, kriminella får inte jobb lika lätt. Det tycker många är jättebra. Man undviker fel person på fel plats. Det tycker många är jättebra. Samhällsnyttan är hur som helst uppenbar.

Och tycker du då att en engångsföreteelse i ett brott med ytterst låg straffskala är att vara kriminell?
Att du ändå ska dras över samma kam som tex återfallsförbrytare?

Att ens den risken finns i en process där man behöver jobb?
Citera
2020-01-09, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Och tycker du då att en engångsföreteelse i ett brott med ytterst låg straffskala är att vara kriminell?
Att du ändå ska dras över samma kam som tex återfallsförbrytare?

Att ens den risken finns i en process där man behöver jobb?
Vem gör det? Du?
Citera
2020-01-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Det är det visst det. Alla domar/strafföreläggande lagras på obestämd tid. Sen att det gallras från polisen belastningsregister är en annan femma. Men om man begär ut det från domstolen så finns det där för evigt 😎 även småsaker som gallras ur polisregistret på 3 år finns kvar.

https://lawline.se/answers/kan-man-fortfarande-se-om-nagon-blivit-straffad-efter-att-en-dom-forsvinner-ut-belastningsregistret

Stämmer inte . Tingsrätterna har börjat jobba annorlunda. De gallrar nu . fick detta mail nu när jag sökte på min dom genom att maila dem om kopia.

---------- Forwarded message ---------
From: Registrator xxxxxxxxxxxxxxxxx@dom.se>
Date: Thu, Jan 9, 2020 at 12:39 PM
Subject: SV: dom
To: xxxxxxxxxxxxx

Ingen träff.*Med vänlig hälsningRegistrator
Citera
2020-01-09, 13:00
Medlem
Genuint tragiskt att politikerna tillåter detta försvårande för tidigare kriminella. Det finns många av oss som har begått misstag, tagit oss i kragen och blivit bättre människor. Att då flera år senare fortfarande bli straffad för det är vidrigt, när man vill bidra till samhället och göra rätt för sig. Kan bara se hur det skapar en negativ cirkel och att människor förblir kriminella om denna inskränkning av demokratin tillåts eskalera.
Citera
2020-01-09, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Stämmer inte . Tingsrätterna har börjat jobba annorlunda. De gallrar nu . fick detta mail nu när jag sökte på min dom genom att maila dem om kopia.

---------- Forwarded message ---------
From: Registrator xxxxxxxxxxxxxxxxx@dom.se>
Date: Thu, Jan 9, 2020 at 12:39 PM
Subject: SV: dom
To: xxxxxxxxxxxxx

Ingen träff.*Med vänlig hälsningRegistrator
Lögn! Du får svaret att domen är arkiverad. Den går sedan att hämta ur arkivet.
Citera
2020-01-09, 13:02
Medlem
Citat:
Från arbetsgivarsynpunkt är det självfallet utmärkt att veta vem man anställer. En butik vill inte anställa en snattare. En bank vill inte anställa en förskingrare. Ett taxibolag vill inte anställa en rattfyllerist eller våldtäktsman.

Blir det inte riskabelt då att ta CSN lån 400 tkr och plugga på Universitet. Man vet aldrig när oturen är framme och man blir märkt livet ut . Ingen är immun mot otur och man kan vilken dag som helst förvandlas till en siffra i statistiken:

Ang det som finns på Lexbase.se och på mrkoll.se :
5-15% av de som finns där har enbart strafföreläggande / ordningsbot
0-10% har bara tvist som orsak, tex stämma hantverkaren som gjort dåligt jobb med badrummet.
15-25% har både tvist och varit i domstol för brott
60-75% har varit i domstol för brott

Av de som varit i domstol för brott och finns med har 15-20% friande dom
Av de som varit i domstol för brott avser en del struntsaker såsom trafikförseelser
Citera
2020-01-09, 13:02
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:

Ok, så personen får inte arbete. Sedan då? Kommer personen sluta stjäla för det? Är det bättre för samhället om personen lever på bidrag? Jag försöker få dig att tänka lite djupare och se om du lyckas. Detta är vad jag talar om när jag talar om samhällsnytta. Det är på det stora hela viktigare att folk kan komma in i arbetslivet än att företag kan se om man har någon dom eller trafikförseelse i bagaget.
Citera
2020-01-09, 13:09
Medlem
Reidjis avatar
Citat:

Vi kan ta ett exempel, i mitt fall slängde jag ut ett par välkända snattare men blev dömd. (Ni kan kolla min historik, inget jag döljer) men detta har verkligen gjort det svårt för mig att få jobb. Har haft ett jobb nu efter det (via vän) men tyvärr blev det uppköpt och jag uppsagd.

Nu kämpar jag med att hitta ett nytt, men jag misstänker att en googling på mig samt en registerkoll räcker för att sålla bort mig. Jag har aldrig i mitt liv blivit dömd för något, men p.g.a Sveriges jävla PK samhälle så blev jag det. Har skickat in åtskilliga ansökningar till bemanningsföretag men ingen har återkommit. En gjorde det men efter intervjun hörde jag inget mer från dem.

Dock har jag den glädjande nyheten att till sommarn kommer jag lämna Sverige för gott, processen är redan på gång.

Att det ska vara så illa att man måste fly landet med familjen för att man inte "passar" in. En god vän har redan flyttat och är nu, när jag skriver på Arlanda. Jag håller fortfarande på att reda upp saker här i Sverige, men till sommarn är Sverige historia för min del med.
Senast redigerad av Reidji 2020-01-09 kl. 13:20.
Citera
2020-01-09, 13:10
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Vem gör det? Du?

Och där kom personpåhoppet.

Det handlar om att systemet blinkar rött oavsett vad du har gjort och att små skitgrejer hänger kvar i all evighet.
Det är direkt kontraproduktivt.

Om du har en grupp människor som är gröna och en som blinkar rött så sållar du naturligtvis bort den röda.

Sen vad den personen faktiskt gjort sig skyldig till och att det efter 5 år inte ska synas leder till feltolkningar, du sållar bort kompetens som hade kunnat vara bäst för ditt företag.

Jag har ett rent register men jag vet hur rubbade människor som kan sitta på HR med ditt psyke kan vara ändå.

Nu finns det ett nytt verktyg för de lata platta kvasi-människorna på HR att leka med.
Citera
2020-01-09, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Genuint tragiskt att politikerna tillåter detta försvårande för tidigare kriminella. Det finns många av oss som har begått misstag, tagit oss i kragen och blivit bättre människor. Att då flera år senare fortfarande bli straffad för det är vidrigt, när man vill bidra till samhället och göra rätt för sig. Kan bara se hur det skapar en negativ cirkel och att människor förblir kriminella om denna inskränkning av demokratin tillåts eskalera.
Väl kategoriskt. Det är olika intressen som står mot varandra. Brottslingar vill dölja sitt förflutna och arbetsgivare vill veta vilka de anställer. Varför skulle brottslingarna intresse väga tyngre? Du tycker det för att du har begått brott. Men om någon varit skötsam i 15-20 år får han garanterat jobb hos en vettig arbetsgivare.
Citera
2020-01-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Vi kan ta ett exempel, i mitt fall slängde jag ut ett par välkända snattare men blev dömd. (Ni kan kolla min historik, inget jag döljer) men detta har verkligen gjort det svårt för mig att få jobb. Har haft ett jobb nu efter det (via vän) men tyvärr blev det uppköpt och jag uppsagd.

Nu kämpar jag med att hitta ett nytt, men jag misstänker att en googling på mig samt en registerkoll räcker för att sålla bort mig. Jag har aldrig i mitt liv blivit dömd för något, men p.g.a. utav Sveriges jävla PK samhälle så blev jag det. Har skickat in åtskilliga ansökningar till bemanningsföretag men ingen har återkommit. En gjorde det men efter intervjun hörde jag inget mer från dem.

Dock har jag den glädjande nyheten att till sommarn kommer jag lämna Sverige för gott, processen är redan på gång.

Att det ska vara så illa att man måste fly landet med familjen för att man inte "passar" in. En god vän har redan flyttat och är nu, när jag skriver på Arlanda. Jag håller fortfarande på att reda upp saker här i Sverige, men till sommarn är Sverige historia för min del.

ALLA bemanningsföretag kör bakgrundskontroller. De älskar det. Jag var hos Jurek på Biblioteksgatan i Stockholm. De hade hittat nåt. Hon idiotförklarade mig och slängde på luren när jag ringde sen.

SJR kör www.teamtailor.se med koppling till www.verfiera.se tex fick jag reda på av säljaren på Teamtailor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in