Citat:
Ursprungligen postat av
gakka
Som egenföretag är rekrytering en del av mitt jobb. Jag använder inte något HR-system men om jag gjorde det och det blinkade till skulle jag självklart kolla vad det rörde för något.
Jag köper inte att rekryterare skulle vara för lata för att kolla upp vad det är. Av nyfikenhet om inte annat. Detta är bullshit, du får inte jobben av någon annan anledning. Garanterat.
Det får nog TS svara på, jag kan göra en inflik.
Det finns rekryteringsföretag/bemanningsföretag som endast sitter och förmedlar jobb.
Blinkar det till i deras system så är man troligen helt rökt.
Jag har varit med om att jag inte fått ett visst jobb via en rekryterare.
När det sen dyker upp liknande jobb man skulle kunna få så hör dom aldrig mera av sig.
Detta fast man redan haft flera intervjuer och fått grönt ljus framtill företaget man skulle till.
Rekryterarna gör hellre ett helt nytt varv med intervjuer för det är det dom får betalt för, hellre än och gå tillbaka till tänkbara kandidater de redan processat annat än nödfall eller under tight tidspress.
Varit på flera intervjuer som sedan i efterhand visat sig vara rena blindintervjuer.
En gång har jag efter flera intervjuer fått svaret "Vi ser ingen anledning till varför vi inte ska anställa dig blablabla". Sen har jag aldrig mera hört av dom.
Många företag har även många sökande, söker man direkt till företaget och är en av 10-100 sökande beroende på tjänst så är det troligen en överhängande risk att man åker ut direkt om det blinkar rött.
Det är vad jag tror baserat på mina mycket dåliga erfarenheter.
Det finns andra man hellre tar för det kan te sig vara mindre krångligt.
Allt detta är problematiskt på en redan tuff arbetsmarknad där många hundar redan slåss om benen.
Samt att människor kan utbilda sig till helt fel saker som jag har gjort.
Det finns ingen bra matchning.
Edit: Ser att Ts svarade.