2020-01-09, 16:37
Medlem
Nåt är fel

T o m politiker får jobba fast de såväl gjort småsaker som suttit i fängelse

Vi får inte glömma bilbältet eller parkera 9.5 meter framför övergångsställe
Citera
2020-01-09, 16:39
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Nåt är fel

T o m politiker får jobba fast de såväl gjort småsaker som suttit i fängelse

Vi får inte glömma bilbältet eller parkera 9.5 meter framför övergångsställe

Ygeman var ju med och fuckade upp hela Transportstyrelsen.
Han har nytt toppjobb.
Citera
2020-01-09, 16:40
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Jag får instämma att konsekvenserna av dessa kommersiella databaser är orimlig. De har hittat ett kryphål i form av utgivningsbevis och utnyttjar det för egen vinning.

Lagstiftarens intention är inte att man skall straffas livet ut. Det finns redan en diskussion om att förbjuda utdrag ur brottsregistret för att det används olämpligt. På detta sättet är det helt vidrigt. Hoppas det stoppas.
Man kanske skulle göra något åt det här? Det borde vara lätt att vinkla det här lite så att man rekryterar hela anti-rasistlobbyn, tänker att man åker ut till typ Rinkeby och sprider flygblad som säger "ingen av er kommer någonsin få ett bra jobb för har du ens en enda prick så är du fucked for life (tala till bönder på bönders vis etc), här är bolaget som sköter detta, varför gör inte politikerna något åt det här?". Känns som att det vore öppet mål, är det något som har genomslagskraft så är det väl just antirasism och försoning av kriminella ungdomar från förorten?
Citera
2020-01-09, 16:41
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Känns som att det här är en del av straffskalan som inte på något sätt har stöd i svensk lagtext, undrar hur det kan vara okej? Finns självfallet vissa yrken som ställer högre krav på att du är helt ostraffad/åtminstone inte straffad för vissa brott, typ barnavård, säkerhetsklassade tjänster och dylikt. Men om någon som har suttit i en park som 19-åring och blivit halvt om halvt övertalad att ta ett bloss av joint och sedan åker dit inte ska kunna få jobb som typ redovisningsekonom vid 35 års ålder är helt åt helvete.

Det här blir ju som ett straff ovanpå straffet, det som kommuniceras utåt från samhällets sida är att om du begår brottet X så blir du dömd till att betala bötesbelopp Y och får en prick i belastningsregistret i Z antal år, det är liksom dealen, och sen kommer någon vidrig jävel och ändrar det till att du förevigt kommer att vara brännmärkt, i 19-åringen som inte kunde säga nejs fall för ett snedsteg som tonåring. Handlar det om tjänster som är det minsta attraktiva så kan du liksom glömma det for life, för varje bra jobb så finns det minst 50 sökande, blinkar ditt namn rött så åker du ut oavsett.

Hur har man inte stoppat det här och varför blir inte ägaren av verifiera.se/lexbase åtalade? Det här måste ju vara någon form av lagbrott.

Exakt, det är ju just detta som är hela pudelns kärna och som är omöjligt att förstå för ett gäng fåntrattar i tråden.
Citera
2020-01-09, 16:46
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTP
Man kanske skulle göra något åt det här? Det borde vara lätt att vinkla det här lite så att man rekryterar hela anti-rasistlobbyn, tänker att man åker ut till typ Rinkeby och sprider flygblad som säger "ingen av er kommer någonsin få ett bra jobb för har du ens en enda prick så är du fucked for life (tala till bönder på bönders vis etc), här är bolaget som sköter detta, varför gör inte politikerna något åt det här?". Känns som att det vore öppet mål, är det något som har genomslagskraft så är det väl just antirasism och försoning av kriminella ungdomar från förorten?

Just i det här fallet skulle en bilbrand i Lexbase ABs sportbilar vara ok. Civil olydnad där det passar.

Ironin är att förövaren kanske hamnar i deras register sedan och straffas för livet medan något försäkringsbolag köper ny bil till grisarna.
Citera
2020-01-09, 16:47
Medlem
Citat:
Har du utbildat dig? tagit 400000 i CSN lån ? Planerat ditt liv alls?

Ehhe jag fattar inte kopplingen. Menar du att jag verkar vara outbildad och oplanerad för att jag inte planerat mitt liv utefter belastningsregistret.

Kasta inte sten i glashus, det är ju inte jag som gråter ut i den här tråden. Jag har mitt på det torra.
Citera
2020-01-09, 16:50
Medlem
Citat:
Nejdå det var ett företag som använde www.Teamtailor.se som HR-system. www.Teamtailor.se har en koppling och tankar data från Verifiera.se. Jag sökte jobb och det blinkade röda varningslampor i systemet hos dem "ej rent register". Det ser ut på samma sätt i Teamtailor , som de använder för att hålla reda på kandidater vid rekryteringen, för trafikförseelse som för tex folkmord och man är dömd i Haag. Det var först efter att jag tjatat på dem i en vecka som de orkade kolla vad det egentligen var för något och såg då att det faktiskt var den 12 år gamla trafikboten. Då fick jag inte jobbet ändå eftersom vi blivit ovänner på vägen

Som egenföretag är rekrytering en del av mitt jobb. Jag använder inte något HR-system men om jag gjorde det och det blinkade till skulle jag självklart kolla vad det rörde för något.

Jag köper inte att rekryterare skulle vara för lata för att kolla upp vad det är. Av nyfikenhet om inte annat. Detta är bullshit, du får inte jobben av någon annan anledning. Garanterat.
Citera
2020-01-09, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Som egenföretag är rekrytering en del av mitt jobb. Jag använder inte något HR-system men om jag gjorde det och det blinkade till skulle jag självklart kolla vad det rörde för något.

Jag köper inte att rekryterare skulle vara för lata för att kolla upp vad det är. Av nyfikenhet om inte annat. Detta är bullshit, du får inte jobben av någon annan anledning. Garanterat.

Nejdå
Jag har sökt storbolag
De får 100-500 ansökningar och 5-10 röda flaggningar
De tar bort allt sånt och fortsätter jobba

Hur skulle du veta hur de jobbar med HR på HRavdelning. Vad är din kunskap inom detta?
Citera
2020-01-09, 16:57
Medlem
HR-systemet Reachmee’s säljmaterial

Tips! Just nu är det nya regler på gång från EU gällande personuppgiftsbehandling. Dessa regler kommer att träda ikraft från och med 2018 och de kommer även följas av strängare straff mot de som inte följer dem. Var noga med att se över så att leverantören du väljer har koll på dessa regler och en plan för att säkerställa att de efterföljs. Läs mer om de nya reglerna på Datainspektionens hemsida.”
Citera
2020-01-09, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Exakt, det är ju just detta som är hela pudelns kärna och som är omöjligt att förstå för ett gäng fåntrattar i tråden.

Vägverket har med ansvar lärt ut att det kostade 700 kr att parkera på busshållplats och 5 år i belastningsregistret om man överklagade och blev fälld
De sa aldrig att man riskerade fler straff än så.
Då får de börja lära ut rätt på trafikskolorna . Att det kan ge livsvarigt ”ej rent register” som HR-systemen uttrycker det
Citera
2020-01-09, 17:06
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gakka

Det får nog TS svara på, jag kan göra en inflik.

Det finns rekryteringsföretag/bemanningsföretag som endast sitter och förmedlar jobb.
Blinkar det till i deras system så är man troligen helt rökt.

Jag har varit med om att jag inte fått ett visst jobb via en rekryterare.
När det sen dyker upp liknande jobb man skulle kunna få så hör dom aldrig mera av sig.
Detta fast man redan haft flera intervjuer och fått grönt ljus framtill företaget man skulle till.

Rekryterarna gör hellre ett helt nytt varv med intervjuer för det är det dom får betalt för, hellre än och gå tillbaka till tänkbara kandidater de redan processat annat än nödfall eller under tight tidspress.

Varit på flera intervjuer som sedan i efterhand visat sig vara rena blindintervjuer.

En gång har jag efter flera intervjuer fått svaret "Vi ser ingen anledning till varför vi inte ska anställa dig blablabla". Sen har jag aldrig mera hört av dom.

Många företag har även många sökande, söker man direkt till företaget och är en av 10-100 sökande beroende på tjänst så är det troligen en överhängande risk att man åker ut direkt om det blinkar rött.
Det är vad jag tror baserat på mina mycket dåliga erfarenheter.

Det finns andra man hellre tar för det kan te sig vara mindre krångligt.

Allt detta är problematiskt på en redan tuff arbetsmarknad där många hundar redan slåss om benen.
Samt att människor kan utbilda sig till helt fel saker som jag har gjort.

Det finns ingen bra matchning.

Edit: Ser att Ts svarade.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-01-09 kl. 17:20.
Citera
2020-01-09, 17:08
Medlem
Runt 120000 finns i Verifiera.se registret . Hr tanterna suktar efter mer och det ska de få.
70000 ca var det 2014 sen har det fyllts på
Inget tas bort och om 10 år finns det runt 250000 där.
Många utlandsfödda och med migrantbakgrund apropå tidigare kommentar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in