2020-01-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voidoid
Jag lägger ut ut TS dom/ar om han går med på det. Jag avser inte outa honom utan att han går med på det.

Och vad beträffar essensen du tycker dig ha uppfattat så kan jag bara konstatera att Verifiera gör alla svenska arbetsgivare en stor tjänst genom att inte ta bort TS domar.

Hur vet du vem jag är? mina domar?
Citera
2020-01-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Det är väl en jävla skillnad på att vara fälld för att ha felparkerat en gång för tjugo år sen, och att vara kriminell. Förstår du inte det så finns det behandling att uppsöka för svår autism.
Att begå brott är att vara kriminella.
Enligt mig, enligt lagen och enligt precis alla definitioner som finns...
Citera
2020-01-09, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Han förklarade för mig att de skickar ut allt i evig tid på ett personnummer.

De som gör HR systemen och de som köper in HR-systemen kan sedan välja att ha filter så de bara ser senaste 5 åren tex.

Dock följer de inte upp att det görs och i praktiken så tror jag ingen arbetsgivare börjar bygga filter o dyl. Det är mycket enklare för dem att bara koncentrera sig på dem som inte har några noteringar alls. Jag har sökt 700 jobb och fick bara jobb på arbetsplats utan HR-system. Ett 1-mans företag.

Haha, vilken tomte du är. Men jag förstår att du gärna söker en annan orsak till din uteblivna framgång på arbetsmarknaden än att du helt enkelt är kass. Utifrån dina inlägg här så är den troligaste orsaken till att du inte fått något jobb: att du bär foliehatt 24-7. Vilket ett enmansföretag utan strukturerade intervjuer eller gallring missat eller uppskattar.

Självklart tas det utdrag på vissa rekryteringar och görs bakgrundskontroller. Men knappast på de tjänster du är aktuell för.
Citera
2020-01-09, 12:45
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Det finns de som anser att personer som begått våldtäkt mot barn och sonat sitt brott ska kunna få arbete på fritidshem. Och så finns det de som inte anser det. Din åsikt är inte mer värd än någon annans.

Åsikt och åsikt?

Saken är den att småskit tas bort ur polisen register efter 5 år och nu riskerar det att att det inte görs vi dessa systemen.

Förstår du vad detta kan få för betydelse?
Citera
2020-01-09, 12:46
Medlem
Citat:
Berätta för oss vad som finns i www.veriferia.se då om du nu är så insatt. Finns det inga trafikförseelser där tänker du? Då är ju databasen inte komplett. Den ska omfatta alla brottmål som gått via domstol.

Lexbase.se består också av 5-10% enbart strafföreläggande / ordningsbot. Där behöver det inte ens ha gått via domstol.
Trafikbrott finns, felparkeringar finns inte. (Om man inte dåraktigt bestrider alla felparkeringsavgifter och hamnar i domstol av den anledningen).

Jag har ställt fler frågor till dig. Ska du inte svara på dem?
Citera
2020-01-09, 12:47
Medlem
Citat:
Hur vet du vem jag är? mina domar?
Du håller alltså med om att du förekommer i över 50 olika saker vid domstol?
Citera
2020-01-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Åsikt och åsikt?

Saken är den att småskit tas bort ur polisen register efter 5 år och nu riskerar det att att det inte görs vi dessa systemen.

Förstår du vad detta kan få för betydelse?
Ja, kriminella får inte jobb lika lätt. Det tycker många är jättebra. Man undviker fel person på fel plats. Det tycker många är jättebra. Samhällsnyttan är hur som helst uppenbar.
Citera
2020-01-09, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NilsD
Haha, vilken tomte du är. Men jag förstår att du gärna söker en annan orsak till din uteblivna framgång på arbetsmarknaden än att du helt enkelt är kass. Utifrån dina inlägg här så är den troligaste orsaken till att du inte fått något jobb: att du bär foliehatt 24-7. Vilket ett enmansföretag utan strukturerade intervjuer eller gallring missat eller uppskattar.

Självklart tas det utdrag på vissa rekryteringar och görs bakgrundskontroller. Men knappast på de tjänster du är aktuell för.

Du vet nog inte hur det fungerar. Alla större bolag och många mindre har blivit påsålda ett HR-system. Tex www.teamtailor.se . Detta har en koppling till www.verifiera.se. Den fungerar som så att när man söker och inte blir bortgallrad pga ej rätt utbildning , ej rätt erfarenheter så är man kvar i gruppen de kanske ska kalla på intervju. Då kollar de upp vem man är , dvs namn och adress (egentligen personnummer blir det oftast de använder i praktiken) . När de fyllt i personnumret och ska börja kalla på intervjuer blinkar det rött på de med "ej rent register". Då tar de bort dessa och går vidare med de som är kvar.

Jag fick jobb så fort jag sökte jobb på 1-mans bolag. Jag har sökt 700 jobb vara 1 jobb enmansbolag. Det var bara där jag fått jobb senaste drygt 4 år. De hade inget HR-system som TeamTailor, inget alls.
Citera
2020-01-09, 12:51
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Det finns de som anser att personer som begått våldtäkt mot barn och sonat sitt brott ska kunna få arbete på fritidshem. Och så finns det de som inte anser det. Din åsikt är inte mer värd än någon annans.

Så du menar att det är bättre att folk återfaller i brott för att de inte kan få jobb? Det är många som är registrerade i Lexbase databas. Ska arbetsgivare klicka vidare i ansökningarna så fort de ser en röd knapp, varav de vet att personen gjorde ett brott eller en trafikförseelse för 10 år sedan och det inte är lönt att anställa han eller hon?
Senast redigerad av Diskuterarn 2020-01-09 kl. 12:55.
Citera
2020-01-09, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastat
Detta verkar sinnessjukt. Register rensas efter ca 5år, är inte de skyldiga att också rensa? Strider inte det emot villkoren annars? Vad är syftet med gallring om proxy-tjänster kan lagra registren? Lagen är ju tandlös isåfall och bör även gälla alla proxy-tjänster som lagrar.

Det jag är mest förbannad över är att jag FRIADES i domstol men ändå pekas ut som skyldig pga. dessa tjänster, vem betalar 100kr för att se "jaha han va oskyldig". Alla ser ju att jag förekommer. Kommer det finnas med i all evighet nu?

I www.verifiera.se i all evighet ja

www.lexbase.se gallrar de efter 5 år små brottmål

Ja man får stora problem. Folk googlar och bygger upp en stor agression och misstänksamhet när de ser att man förekommer. De betalar nästan aldrig 100 kr för att med 15% chans inse att man var friad på alla punkter och ärendet nedlagt.
Citera
2020-01-09, 12:54
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ja, kriminella får inte jobb lika lätt. Det tycker många är jättebra. Man undviker fel person på fel plats. Det tycker många är jättebra. Samhällsnyttan är hur som helst uppenbar.

Vad är en kriminell för dig? Är någon som fått en parkeringsbot kriminell. Vad sägs om någon som fått en misshandelsdom för 20 år sedan eller helt enkelt hamnat i en rättstvist. Blir man kriminell på livstid enligt dig? De håller på att bygga upp ett liknande system i Kina, fast mer utvidgat, är du ett fan av det också?
Senast redigerad av Diskuterarn 2020-01-09 kl. 12:58.
Citera
2020-01-09, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Va? Spelar ingen roll om en polis ger dig en ordningsbot på gatan eller om det sker i en rättegång. Vad babblar du om? Och nej, jag är inte ett dugg orolig övet att bli dömd för något.

Ordningsbot = syns ej på www.verifiera.se och således inte hos någon arbetsgivare

ordningsbot som går via domstol där man erkänner istället = syns på www.verifiera.se för evigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in