Citat:
Ursprungligen postat av
NilsD
Haha, vilken tomte du är. Men jag förstår att du gärna söker en annan orsak till din uteblivna framgång på arbetsmarknaden än att du helt enkelt är kass. Utifrån dina inlägg här så är den troligaste orsaken till att du inte fått något jobb: att du bär foliehatt 24-7. Vilket ett enmansföretag utan strukturerade intervjuer eller gallring missat eller uppskattar.
Självklart tas det utdrag på vissa rekryteringar och görs bakgrundskontroller. Men knappast på de tjänster du är aktuell för.
Du vet nog inte hur det fungerar. Alla större bolag och många mindre har blivit påsålda ett HR-system. Tex
www.teamtailor.se . Detta har en koppling till
www.verifiera.se. Den fungerar som så att när man söker och inte blir bortgallrad pga ej rätt utbildning , ej rätt erfarenheter så är man kvar i gruppen de kanske ska kalla på intervju. Då kollar de upp vem man är , dvs namn och adress (egentligen personnummer blir det oftast de använder i praktiken) . När de fyllt i personnumret och ska börja kalla på intervjuer blinkar det rött på de med "ej rent register". Då tar de bort dessa och går vidare med de som är kvar.
Jag fick jobb så fort jag sökte jobb på 1-mans bolag. Jag har sökt 700 jobb vara 1 jobb enmansbolag. Det var bara där jag fått jobb senaste drygt 4 år. De hade inget HR-system som TeamTailor, inget alls.