2020-01-09, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Varför reflekterar man inte över sånt här innan man är kriminell?

Det är väl en jävla skillnad på att vara fälld för att ha felparkerat en gång för tjugo år sen, och att vara kriminell. Förstår du inte det så finns det behandling att uppsöka för svår autism.
Citera
2020-01-09, 09:49
Medlem
RobertoSavianos avatar
Ett tips i all välmening: Bryt inte mot lagen.
Jag skulle inte frivilligt anställa någon som gjort det varesig det var misshandel eller rattfull.
Citera
2020-01-09, 10:05
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Ett tips i all välmening: Bryt inte mot lagen.
Jag skulle inte frivilligt anställa någon som gjort det varesig det var misshandel eller rattfull.

Hundratusentals har brutit mot lagen ändå. Vi väljer själva vilket samhälle vi ska ha. Jag växte upp i ett förlåtande samhälle där mamma staten tog hand om mig när något gick fel. I dag rör vi oss allt mer i riktning mot en dystopisk mardröm. Politikerna hade andra muskler när jag växte upp att stoppa destruktiv kapitalism.

Idag har journalisterna en sådan makt att vi själva inte kan bestämma hur man ska dela ut ett utgivningsbevis. Kanske är det därför den här frågan inte har satts under lupp. Den tangerar området yttrandefrihet. Och det finns många radikala krafter som sätter yttrandefriheten före individen.
Citera
2020-01-09, 10:32
Medlem
Flufffens avatar
En fråga angående Lexbase. När ens brott gallras från belastningsregistret, försvinner domen då från Lexbase också eller sparas den permanent?
Citera
2020-01-09, 10:35
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TENTACLEHARDCORE
Du menar att rekryterarna bara får Rött / Grönt? Vad det killen du snackade som sa det?

Man kan ju tycka att man som HR borde få mer info från dyr abonnemangstjänst. Det torde ju finnas en del dugliga och produktiva personer som har begått trafikbrott, ringa narkotika brott etc. för länge sedan och som är högst anställningsbara och önskvärda idag. Jag tycker allt att man för en sådan tjänst kan få ut detaljer och ta ställning på ett mer kvalitativt sätt.
En första gallring helt enkelt. Man är nog inte intresserade över huvud taget att gå vidare med personer som begått brott. Rekryteringsprocesser är ofta väldigt onyanserade, i alla fall i den första gallringen, tyvärr. Jämför med åldersdiskriminering, där alla över 50 sållas bort.
Senast redigerad av Karman 2020-01-09 kl. 10:38.
Citera
2020-01-09, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det där måste väl bli urvattnat med tiden, och arbetsgivarna avtrubbade för alla varningar när det inte signaleras mer exakt.

Ta trafikbrott som kan handla om allt från att ha slarvat med bilbältet till att ha varit rattfull.
Är snubben som körde fort på en avsmalnad väg för att inte försinka en ambulans kriminell?!? Där vägen blev bred stod snuten och haffade honom. (I varje fall som det beskrevs i media.)

Förvisso kommer arbetsmarknaden att krympa pga automatiseringar, så visst, några blir ju utgallrade om inte annat för att rensa i högen av ansökningar.
Finns så många sökanden att det inte är värt "risken" ens för trafikbrott. Du kan komma med i lexbase bara du vittnat. Men men, folk är rädda som folk är.
Citera
2020-01-09, 10:41
Medlem
Detta verkar sinnessjukt. Register rensas efter ca 5år, är inte de skyldiga att också rensa? Strider inte det emot villkoren annars? Vad är syftet med gallring om proxy-tjänster kan lagra registren? Lagen är ju tandlös isåfall och bör även gälla alla proxy-tjänster som lagrar.

Det jag är mest förbannad över är att jag FRIADES i domstol men ändå pekas ut som skyldig pga. dessa tjänster, vem betalar 100kr för att se "jaha han va oskyldig". Alla ser ju att jag förekommer. Kommer det finnas med i all evighet nu?
Citera
2020-01-09, 10:48
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flufffen
En fråga angående Lexbase. När ens brott gallras från belastningsregistret, försvinner domen då från Lexbase också eller sparas den permanent?

Lexbase är ingen myndighet utan ett kommersiellt företag. Lexbase har frivilligt valt att ta bort domen efter fem år, men dom behöver inte göra det. Lexbase är en tidskrift vars affärside är att vara en sökmotor för domstolsdokument eller andra komprometterande dokument.
Citera
2020-01-09, 11:02
Medlem
från 2018: "Grillade hemma – får böta tusentals kronor" https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kajBda/grillade-hemma--far-bota-tusentals-kronor

Tänk om han visste att han utöver böterna 19 500 kr han dömdes för i Tingsrätt för grillningen under eldningdförbud så är kan han också vara spärrad att söka jobb livet ut pga uppgifter arbetsgivarna samlar in med HR-system och Verifiera.se/Lexbase data.
Killen bor i Åhus mitt i den välbärgade småstaden där det kryllar av folk med universitets examen. Examen som kanske bara går att använda vidd jobbsök mot 1-mans bolag utan HRsystem och Verifiera.se - kopplingar
Citera
2020-01-09, 11:09
Bannlyst
Problemet med Lexbase att det innehåller väldig mycket fel. Dom har köpt dom:ar ifrån domstolar och sedan ocr in data .

Belastningsregistret få inte ens polisen slå i hur som helst.
Citera
2020-01-09, 11:10
Medlem
En kompis till mig flyttade till ett dåligt område ett tag efter att ha separerat. Där bodde även en sur gammal pensionär han kom på kant med. Han knuffade till slut undan pensionären vid ett bråk på vid parkeringsgaragen. Pensionären gjorde polisanmälan.
Min kompis friades från men finns nu på lexbase.se och mrkoll.se i 5 år och hängs ut med samma info som dömda våldsmän.
Citera
2020-01-09, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Det är väl en jävla skillnad på att vara fälld för att ha felparkerat en gång för tjugo år sen, och att vara kriminell. Förstår du inte det så finns det behandling att uppsöka för svår autism.

Ja det finns ju böter i samhället tex 1400 kr för att köra på spärrlinje som det var 2008. Om det går via domstol och man även får "böta" genom att vara spärrad från arbetsmarknaden i de bolag man har utbildning till livsvarigt så blir ju boten istället 10 miljoner. Det är bara i Sverige i hela Västvärlden (och världen?) det fungerar så här
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in