2020-01-08, 23:45
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Därför att lagöverträdelser är associerat med massor av andra beteenden och egenskaper. På individnivå är det såklart för små skillnader för att observera men på populationsnivå är det utan tvekan märkbart.

Jag kan till exempel garantera dig att om du jämför en grupp som har fått en fortkörningsböter med en grupp som inte har, så kommer de i gruppen som fått fortkörningsböter vara i högre grad förekommande i belastningsregistret i övrigt. Med ökande antal fortkörningsböter skulle jag tro att också antal punkter i registret ökar.

Ungefär som att personer med Y-namn är mer kriminella. Det säger ju inte något på individnivå men om allt man får reda på är att du ska anställa antingen "Jonny" eller "Lars" så tar man Lars om man är smart arbetsgivare.

Led i bevis eller håll tyst! Jag kan också hävda en massa, men men... Undrar hur många suveräna medarbetare du förlorat genom denna "gallringsprocess" - mången skulle jag hävda (och detta behöver inte jag heller då leda i bevis)...
Citera
2020-01-08, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
För det första är inte alternativet att personen som har fått en fortkörningsbot går arbetslös. Det är sannolikt sällan man väljer mellan två identiska personer, eftersom sådana inte existerar. Och även om de faktiskt existerade hade ditt resonemang bara varit tillämpbart om det bara fanns ett jobb. Men det finns som bekant fler jobb än ett.

För det andra är, statistiskt, alla former av lagöverträdelser associerade med andra lagöverträdelser. Detta betyder att om du väljer personen med en fortkörning, så innebär det sannolikt en mycket liten men statistiskt signifikant ökad risk för andra problem.

För det tredje så är det inte jag utan du som är egoistisk och bryter trafikregler och därmed utsätter omgivningen för livsfara. Det har du väl inte ens tänkt på.

Men så kan du ju heller inte köra bil. Eller skaffa jobb. Men gråta ut på Flashback om hur livet är orättvist, det kan du. Patetiskt.

1.
Vilka jobb tänker du dig att jag ska få? När jag söker som kyrkovaktmästare att kratta där och så så använder de Varbi.se och röd flagg pga datat från Verifiera.se för trafikboten för mer än 10 år sen.

2.
Ja visst finns det såna samband. Generellt sett har den med inga noteringar alls mindre risk att få nån notering. Så är det ju. Det finns många brottslingar och de har större chans att få ny anmärkning. Inte mindre.
Så du har rätt så långt.

Men samhället har inte råd att bara ha perfekta människor och dessutom finns det perfekta människor också med domar. Du förstår ibland, hemska tanke, så döms det fel.
Det har faktiskt hänt att hovrätten ändrar en dom i Tingsrätten.
Det är faktiskt ganska vanligt.
Familjens advokat sa en gång att 20% av domar är fel. Felaktiga domar förekommer naturligtvis hela tiden.

som sagt så har samhället ändå inte råd att bara premiera de "perfekta" man måste tex låta lite alla få chansen att plugga till läkare och kirurg även om man snattat och bott i utanförskapsområde när man var 18 år.

om alla gör som du och ratar denna jobbsökande så kostar fortkörningen 40 års löner 30 lax x 40 x 12 = 14.4 miljoner
Blev en dyr fartbot. och dyrt för det allmänna att försörja istället.

3.
Jag bröt mot en trafikregel men ingen var i fara. Det var fri sikt 4 filer. vi körde i 20-30 km/tim. så glöm det.
Det är inget oförlåtligt trafikbrott jag begick. jag skulle bara betalat trafikboten 1400 kr och gått vidare i livet men det blev inte så

Sådär nu har du fått gratis mycket nyvunnen kunskap till dig från en som hade 4,9 i snitt på Naturprogrammet. Och klaga inte på min ton. Vem vet hur du hade blivit efter 4 år på a-kassa. Eller är du också ett offer för något?
Citera
2020-01-08, 23:48
Medlem
Exakt samma sak hände min nära vän!

Men om han som ingenjör skulle flytta utomlands, hur mycket skada kan detta då åstadkomma?

Är det samma problem med HR-systemen utomlands? Finns det ett samarbete med dem i Sverige som kan pajja för honom även där med på grund av registret som finns här?
Senast redigerad av barnkomhit 2020-01-08 kl. 23:51.
Citera
2020-01-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
1. Är det bara brott och förseelser som gått till rättegång som syns i deras register? Trafikbot som skrivits ut av polis syns ej?

2. Det är ju för fan galenskap om en trafikförseelse för 10 års gör en till kriminell på livstid i arbetsgivarens ögon. Det kan inte vara tillåtet?!

1. tror det är bara det som varit i domstol och vänt.
Det är också en märklig orättvisa. Folk kan få fartböter 10 gånger om , de mest fantastiska hastigheter 160 på 120 väg och behålla körkortet och få trafikbot men aldrig dyka upp i Lexbase eller Verifiera eller i HR system men om någon annan har otur och polisen vill inte skriva bot trots man erkänner utan ta till domstol så dyker man upp i HR-systemen hos företagen via Verifiera.se datat och kan stanna där livet ut.

2. Jag håller med jag tycker inte det är rätt. Jag har nu gått på a-kassa i 4 år och inget jobb . Samhället förlorar också motsvarande att jag kunde försörjt 5.4 st fattigpensionärer med 8000 kr i månaden kontinuerligt om jag fått jobba och betala skatter.
Citera
2020-01-08, 23:54
Medlem
Grollarens avatar
Vilken intressant trådstart.
Jag hamnade i tvist med ett internetlurföretag en gång för rätt så längesen. Jag ville inte betala dem, för det var helt enkelt inte rätt. Jag drog det till rätten, men var inte riktigt så kaxig när jag väl kom dit, för jag var rätt ny i rättegångssammanhang.
Jag gick med på att betala dem bara för att få slippa ur alltihop, vilket jag gjorde.
För det står jag nu som förekommande i Lexbase. Det ploppar upp bland de första träffarna på mig på google. Jag har heller inte fått något jobb på något större företag sedan dess. Jag blir ratad direkt, även om jag är överkvalificerad.
Så tack för förklaringen. Nu behöver jag ju inte undra varför något mer. Jag är helt enkelt bara körd på arbetsmarknaden.
Citera
2020-01-08, 23:55
Medlem
undercover-racists avatar
Om allt som sagts stämmer så innebär det att majoriteten av befolkningen stämplas som kriminella i deras system. Galenskap!
Citera
2020-01-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vilken intressant trådstart.
Jag hamnade i tvist med ett internetlurföretag en gång för rätt så längesen. Jag ville inte betala dem, för det var helt enkelt inte rätt. Jag drog det till rätten, men var inte riktigt så kaxig när jag väl kom dit, för jag var rätt ny i rättegångssammanhang.
Jag gick med på att betala dem bara för att få slippa ur alltihop, vilket jag gjorde.
För det står jag nu som förekommande i Lexbase. Det ploppar upp bland de första träffarna på mig på google. Jag har heller inte fått något jobb på något större företag sedan dess. Jag blir ratad direkt, även om jag är överkvalificerad.
Så tack för förklaringen. Nu behöver jag ju inte undra varför något mer. Jag är helt enkelt bara körd på arbetsmarknaden.

-
Senast redigerad av barnkomhit 2020-01-09 kl. 00:00.
Citera
2020-01-08, 23:57
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnkomhit
Vad för utbildning har du?

Vad spelar det för roll i sammanhanget????
Citera
2020-01-08, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Vad spelar det för roll i sammanhanget????

För att min polare är ingenjör och sitter i samma sits.

Hur mycket svårare skulle du säga att det blir med jobbsökningar som ingenjör?
Citera
2020-01-09, 00:00
Avstängd
Men Coola Carl - om du hade läkarexamen hade några plumpar hos Verifiera inte spelat någon roll

Inte heller om du ägde hyreshus - vet ingen som skulle neka ett förstahandskontrakt hos en hyresvärd
som har negativt i Verifiera.

Men talar verifiera inte om hur bra eller dålig ekonomi folk har - jag ser det som bättre att anställa
en ekonomist skund trafikbrottsling som aldrig blivit av med körkortet än en kraftigt skuldsatt som har fogden efter sig- ty den sistnämnde är en säkerhetsrisk mot sin arbetsgivare o kanske även kunder/leverantörer pga sin pressade ekonomi.

Coura M'baye var lovad statssekreterarjobb hos Menlöza Partiet men hade skulder o skulle då
passa bättre som nanny åt Fridolin* (där hon i motsats till underhuggarpolitrukjobbet skulle kunna
sno en massa saker ensam i Fridolins hem). Skulderna var typ 120 k som hon lätt skulle kunna
beta av genom statssekreterarjobbet - hon fick för övrigt sin belöning till slut o finns nu i EU Bryssel

*SUPO påtalade det vid säkerhetsklassning men SUPO bestämmer inte detta, men MP såg sin chans att bli av med henne - hon hade gjort sitt genom att värva negerröster (det var hennes uppgift) o
efter valet hade hon blivit lovad bra jobb men var samtidigt förbrukad - då valde MP att svika sina löften.
Citera
2020-01-09, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av undercover-racist
Om allt som sagts stämmer så innebär det att majoriteten av befolkningen stämplas som kriminella i deras system. Galenskap!
Majoriteten har inte blivit dömda i domstol. Faktiskt en tämligen låg procent framförallt när man räknar bort företag.

Om trafikförseelser och liknande hade funnits med på Verifiera hade det varit en väldigt stor procent, men så är alltså inte fallet.
Citera
2020-01-09, 00:02
Medlem
undercover-racists avatar
Seriöst alltså, vill man ha ännu mer oreda i det här landet? Får intrycket av att det är många utbildade och sympatiska typer i tråden som drabbas illa av stasimetoder som detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in