2020-01-08, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
De som skrattar åt oss som hamnat här mellan stolarna kanske inte tänker på att när man har a-kassa så bidrar man ingenting till samhället. Man tar bara av reserverna i systemen. Månad efter månad. Om vi hade fått jobba och haft tex en tjänstemanna medellön på 35 lax hade det gett med arbetsgivareavgifter 20000 kr i månaden i skatt och sen hade vi handlat mer så moms och annat också totalt 280-290 tkr per man om året i utebliven skatteinkomst för det allmänna.
Och det räcker inte heller för man får sin pension inbetald av det allmänna när man är arbetslös också .
En fattigpensionär har ut 8 000 kr i månaden. Var och en av oss, om vi hade arbetat hade med våra skatter försörjt 3.4 sådana pensionärer kontinuerligt. Nu missar man det också

Jag räknade fel här.

Det ska vara 5.4 fattigpensionärer hade var och en av oss kunnat försörja kontinuerligt

3.4 st genom de skatter vi betalar in vid jobb och 2.0 st om för att sluta tära på det allmännas reserver och gå på a-kassa och bostadsbidrag
Citera
2020-01-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
Inte på mina.

Och om så är fallet. Ta en jävla kopia på andra sidan. Lägg över ett vanligt jävla A4 över domarna,

Klart.

Hur svårt ska det vara att förfalska?

Ganska svårt beroende på. Söker du ett jobb där det är lagkrav med registerkoll har de sidnummer och vattenstämpel. Missar du det får du med stor sannolikhet addera urkundsförfalskning till listan.
Citera
2020-01-08, 23:16
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ok men då kanske man ska få reda på det innan man fyller 18 så man kommer ihåg att aldrig gå utanför dörren då man kan ha otur att bli indragen i nåt, råka glömma titta på hastighetsmätaren när man kör bil om man är nervös med en ny tjej som 18 år anything.

Då måste man berätta det från början. Om du har otur eller drar på dig nånting typ fortkörning så kan det ligga till last hela livet.

Det är då inte lönt att lägga ner pengar på utbildning för du kan bli stoppad att få jobb. Plugga inte till kirurg. tänk om du pluggar 8 år bara för att få nej pga fartbot.

Allt annat lika ? du är skitsmart va?
Vad menar du med det här sista?
Citera
2020-01-08, 23:20
Medlem
BorisBalkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mouz
Ganska svårt beroende på. Söker du ett jobb där det är lagkrav med registerkoll har de sidnummer och vattenstämpel. Missar du det får du med stor sannolikhet addera urkundsförfalskning till listan.

Men man får väl vara realistisk. Uppenbart ska man inte söka via de större rekryterings/bemannings firmorna.

Men har aldrig sett sidnummer eller vattenstämpel. Har förfalskat 4 än så länge. Har funkat. Jag gjorde ansökningarna för att testa om det gick igenom.
Citera
2020-01-08, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Allt annat lika hade jag valt den utan fortkörning, ja.

Cool. så om alla gör som du och ratar denna jobbsökande så kostar fortkörningen 40 års löner 30 lax x 40 x 12 = 14.4 miljoner

Blev en dyr fartbot. och dyrt för det allmänna att försörja istället. Du låter som en egoistisk person som tänker och handlar på ett sätt som är dåligt för kollektivet och för dig själv på lång sikt. Definitionen på en sån som är dålig för ett samhälle och som ett samhälle är bättre av utan. Du kanske jobbar inom HR?
Citera
2020-01-08, 23:22
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Varför?
Därför att lagöverträdelser är associerat med massor av andra beteenden och egenskaper. På individnivå är det såklart för små skillnader för att observera men på populationsnivå är det utan tvekan märkbart.

Jag kan till exempel garantera dig att om du jämför en grupp som har fått en fortkörningsböter med en grupp som inte har, så kommer de i gruppen som fått fortkörningsböter vara i högre grad förekommande i belastningsregistret i övrigt. Med ökande antal fortkörningsböter skulle jag tro att också antal punkter i registret ökar.

Ungefär som att personer med Y-namn är mer kriminella. Det säger ju inte något på individnivå men om allt man får reda på är att du ska anställa antingen "Jonny" eller "Lars" så tar man Lars om man är smart arbetsgivare.
Citera
2020-01-08, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk

Vad du kan göra är begära ut dina uppgifter från verifiera.se och kräva att de tar bort, peka på GDPR att du själv har kontroll över personlig data.

Jag begärde GDPR utdrag idag och fick besked av Verifiera AB att det kommer jag inte att få och ingen annan heller då de har utgivningsbevis och omfattas inte av GDPR.
Citera
2020-01-08, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk

Samma kväll när jag går ut på balkongen så ser jag samma kille hålla upp en kniv mot en kioskägare på andra sidan gatan och skrika ut en lång serie hot om hur han vill ha pengar för hans butik ska få stå kvar. .

Knivar? Tråden handlar om trafikförseelse som leder till livslång banning. Inte knivbrott. och det ska inte heller leda till något livslångt.
Citera
2020-01-08, 23:29
Medlem
Citat:
Vad menar du med det här sista?

du verkar tro världen är svart och vit och man hela tiden kan gå fram och vifta med armarna och säga så gör vi allt annat lika.

Ja då kan man inte plugga till kirurg 9 år. Det är alldeles för riskabelt . Om du drabbas av felhantering i register förlorarar du de åren om alla tänker som du och allt annat lika inte tar i tång med de som parkerat för nära ett övergångställe för 30 år sen och for trafikbot
Citera
2020-01-08, 23:31
Medlem
Citat:
Därför att lagöverträdelser är associerat med massor av andra beteenden och egenskaper. På individnivå är det såklart för små skillnader för att observera men på populationsnivå är det utan tvekan märkbart.

Jag kan till exempel garantera dig att om du jämför en grupp som har fått en fortkörningsböter med en grupp som inte har, så kommer de i gruppen som fått fortkörningsböter vara i högre grad förekommande i belastningsregistret i övrigt. Med ökande antal fortkörningsböter skulle jag tro att också antal punkter i registret ökar.

Ungefär som att personer med Y-namn är mer kriminella. Det säger ju inte något på individnivå men om allt man får reda på är att du ska anställa antingen "Jonny" eller "Lars" så tar man Lars om man är smart arbetsgivare.

Tur inte alla är så knäppa och kortsiktigt egoistiska som du men många är ju.

om alla gör som du och ratar denna jobbsökande så kostar fortkörningen 40 års löner 30 lax x 40 x 12 = 14.4 miljoner

Blev en dyr fartbot. och dyrt för det allmänna att försörja istället.
Citera
2020-01-08, 23:32
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Cool. så om alla gör som du och ratar denna jobbsökande så kostar fortkörningen 40 års löner 30 lax x 40 x 12 = 14.4 miljoner

Blev en dyr fartbot. och dyrt för det allmänna att försörja istället. Du låter som en egoistisk person som tänker och handlar på ett sätt som är dåligt för kollektivet och för dig själv på lång sikt. Definitionen på en sån som är dålig för ett samhälle och som ett samhälle är bättre av utan. Du kanske jobbar inom HR?

jag frågade vad du menade med det här:

Citat:
Allt annat lika ? du är skitsmart va?
men du valde att inte svara.
Baserat på hur du formulerar dig och innehållet i det du skriver så antar jag att du är retarderad. Att du inte förstår vad "allt annat lika" betyder (och att du dessutom verkar tro att ett sådant uttryck använder man bara om man är "skitsmart") är samstämmigt med detta.

För det första är inte alternativet att personen som har fått en fortkörningsbot går arbetslös. Det är sannolikt sällan man väljer mellan två identiska personer, eftersom sådana inte existerar. Och även om de faktiskt existerade hade ditt resonemang bara varit tillämpbart om det bara fanns ett jobb. Men det finns som bekant fler jobb än ett.

För det andra är, statistiskt, alla former av lagöverträdelser associerade med andra lagöverträdelser. Detta betyder att om du väljer personen med en fortkörning, så innebär det sannolikt en mycket liten men statistiskt signifikant ökad risk för andra problem.

För det tredje så är det inte jag utan du som är egoistisk och bryter trafikregler och därmed utsätter omgivningen för livsfara. Det har du väl inte ens tänkt på.

Men så kan du ju heller inte köra bil. Eller skaffa jobb. Men gråta ut på Flashback om hur livet är orättvist, det kan du. Patetiskt.
Citera
2020-01-08, 23:44
Medlem
undercover-racists avatar
Citat:
Det gängse systemet som varit i efterkrigstid är belastningsregister. Där försvinner petitesser efter 5 år. Detta är folk vana vid och kan planera sina arbetsliv och liv efter det. Man tror att bagateller försvinner och bryr sig inte om dem.

Nu räcker det med att man råkat parkera bilen framför ett övergångsställe och man erkänner brott när polisen kommer, men åklagaren (och polisen) vill ha rättegång , kanske av personliga skäl? avundsjuka? Då erkänner man det i rättegången men vips skickar Lexbase ut datat livet ut och det hanteras uppenbarligen inte alltid rätt, HR-systemen tar inte automatiskt bort gammalt, och sannerligen inte som vi är vana vid med belastningsregister att det försvinner efter 5 år.

resultatet blir: parkera bilen vid övergångsställe. Bli märkt för livet och ha aldrig nån chans på jobben du hade förväntat dig mer.
Fatta hur perverst det är. Så är det bara i Sverige.

1. Är det bara brott och förseelser som gått till rättegång som syns i deras register? Trafikbot som skrivits ut av polis syns ej?

2. Det är ju för fan galenskap om en trafikförseelse för 10 års gör en till kriminell på livstid i arbetsgivarens ögon. Det kan inte vara tillåtet?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in