Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
För det första är inte alternativet att personen som har fått en fortkörningsbot går arbetslös. Det är sannolikt sällan man väljer mellan två identiska personer, eftersom sådana inte existerar. Och även om de faktiskt existerade hade ditt resonemang bara varit tillämpbart om det bara fanns ett jobb. Men det finns som bekant fler jobb än ett.
För det andra är, statistiskt, alla former av lagöverträdelser associerade med andra lagöverträdelser. Detta betyder att om du väljer personen med en fortkörning, så innebär det sannolikt en mycket liten men statistiskt signifikant ökad risk för andra problem.
För det tredje så är det inte jag utan du som är egoistisk och bryter trafikregler och därmed utsätter omgivningen för livsfara. Det har du väl inte ens tänkt på.
Men så kan du ju heller inte köra bil. Eller skaffa jobb. Men gråta ut på Flashback om hur livet är orättvist, det kan du. Patetiskt.
1.
Vilka jobb tänker du dig att jag ska få? När jag söker som kyrkovaktmästare att kratta där och så så använder de Varbi.se och röd flagg pga datat från Verifiera.se för trafikboten för mer än 10 år sen.
2.
Ja visst finns det såna samband. Generellt sett har den med inga noteringar alls mindre risk att få nån notering. Så är det ju. Det finns många brottslingar och de har större chans att få ny anmärkning. Inte mindre.
Så du har rätt så långt.
Men samhället har inte råd att bara ha perfekta människor och dessutom finns det perfekta människor också med domar. Du förstår ibland, hemska tanke, så döms det fel.
Det har faktiskt hänt att hovrätten ändrar en dom i Tingsrätten.
Det är faktiskt ganska vanligt.
Familjens advokat sa en gång att 20% av domar är fel. Felaktiga domar förekommer naturligtvis hela tiden.
som sagt så har samhället ändå inte råd att bara premiera de "perfekta" man måste tex låta lite alla få chansen att plugga till läkare och kirurg även om man snattat och bott i utanförskapsområde när man var 18 år.
om alla gör som du och ratar denna jobbsökande så kostar fortkörningen 40 års löner 30 lax x 40 x 12 = 14.4 miljoner
Blev en dyr fartbot. och dyrt för det allmänna att försörja istället.
3.
Jag bröt mot en trafikregel men ingen var i fara. Det var fri sikt 4 filer. vi körde i 20-30 km/tim. så glöm det.
Det är inget oförlåtligt trafikbrott jag begick. jag skulle bara betalat trafikboten 1400 kr och gått vidare i livet men det blev inte så
Sådär nu har du fått gratis mycket nyvunnen kunskap till dig från en som hade 4,9 i snitt på Naturprogrammet. Och klaga inte på min ton. Vem vet hur du hade blivit efter 4 år på a-kassa. Eller är du också ett offer för något?