2020-01-08, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneonetwo
Data i all ära - används det felaktigt/oansvarigt (avsiktligt eller oavsiktligt) så får det konsekvenser.
Finns det bara en leverantör så är det problematiskt om deras ställningstagande kring brott blir så generaliserande.

ja finns bara en . The one and only Verifiera.se AB , äger även Lexbase.se.

"
Verifiera är Sveriges ledande tjänst avseende onlinebaserade bakgrundskontroller. Företaget grundades i Stockholm i februari 2016. Tjänsten är till sin utformning unik på den svenska marknaden. Bolaget har inhämtat domar från år 2007 och framåt utan begränsning beträffande instans, sak eller måltyp. Utöver domar inhämtas slutliga beslut och dagboksblad* vilket ytterligare bidrar till en fullständig och aktuell bild avseende den eftersöktes status"
https://verifiera.se/sidor/om-verifiera
Citera
2020-01-08, 22:19
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Sökt 700 . kommit på intervju 6-7 ggr. sen har det blivit tyst utom i 1 fall. ett 1-mansbolag. Han anställde mig för han hade inget HR-system som blinkade röda varningslampor.

Ja nog kommer datainspektionen att få aktivera sig. Jag fick reda på detta idag i kontakt med Verifiera.se / Lexbase att de aldrig gallrar småförseelser. Nu kommer detta att anmälas och Datainspektionen har inget mandat kring Verifiera pga utgivningsbevis så det är iT-bolagen vi går på . De som gör HR systemen. Samt HR-avdelningarna som använder datat. De måste följa GDPR.

Okey! Men lycka till då och fortsätt gärna rapportera hur det går - säkerligen många på Flashback som är intresserade utav detta...
Citera
2020-01-08, 22:20
Medlem
Citat:
Det gängse systemet som varit i efterkrigstid är belastningsregister. Där försvinner petitesser efter 5 år. Detta är folk vana vid och kan planera sina arbetsliv och liv efter det. Man tror att bagateller försvinner och bryr sig inte om dem.

Nu räcker det med att man råkat parkera bilen framför ett övergångsställe och man erkänner brott när polisen kommer, men åklagaren (och polisen) vill ha rättegång , kanske av personliga skäl? avundsjuka? Då erkänner man det i rättegången men vips skickar Lexbase ut datat livet ut och det hanteras uppenbarligen inte alltid rätt, HR-systemen tar inte automatiskt bort gammalt, och sannerligen inte som vi är vana vid med belastningsregister att det försvinner efter 5 år.

resultatet blir: parkera bilen vid övergångsställe. Bli märkt för livet och ha aldrig nån chans på jobben du hade förväntat dig mer.
Fatta hur perverst det är. Så är det bara i Sverige.

Bara för att något gallras ur register efter fem år och folk är vana vid detta så betyder det inte att registren som inte gallrats är felaktiga.
Citera
2020-01-08, 22:20
Medlem
Citat:
Jag får ju jobb nu när jag söker på 1-mans bolag. Dessutom skadestånd från Gruppstämning mot teamtailor och andra som felbehandlat mig i ansökningsprocessen mot GDPR. Jag klarar mig utan din sympati tror jag.
Haha nä, du får inget jävla skadestånd... Hur jävla dum är du på en skala?
Citera
2020-01-08, 22:21
Medlem
BorisBalkans avatar
1. Ange fel personnummer, typ ändra ngn siffra som ligger nära på tangentbordet när du skriver, ex är du född 1987-04-23 skriv 1987-04-24,

2. Anta ett andra förstanamn/tilltalsnamn, och använd det som efternamn

-> får du väl anställningen är det bara ekonomi som kommer ha uppgifterna, då anger du rätt personnummer, det är DET ENDA ekonomi behöver för att betala ut lön. De skiter fullständigt i ditt namn (i sak).

Där det finns rutiner finns det brister, du kommer aldrig bli leggad på en intervju, troligen aldrig såtillvida anställningen inte är av sån typ

Har gjort 1+2 på samtliga jobb jag haft efter muck. Funkar galant.

Du kan även göra
3. Ansök om skyddade personuppgifter,
-> gör polisanmälan och skicka in med ansökan om skyddade uppgifter, när Skattegubben gör utredningen får ditt personnummer en autospärr på 6 månader. (Blir lite mekkigt att ta abonnemang o annat)
-> byt efternamn under utredningens tid (tar 3-6 månader att få nytt)
-> eftersom du har skyddad identitet under utredningen dyker bytet inte upp förrän 12 efter utredningstiden är slut. Kostar ju 1800 att byta, men vad gör det för att trixa m systemet.

Om ngn undrar varför du har skyddat dra ngn snyftis om att exets farsa är arab o skogstokig.

Svenskar är godtrogna, use it
Senast redigerad av BorisBalkan 2020-01-08 kl. 22:29.
Citera
2020-01-08, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
De krävde uppenbarligen ett rent utdrag ur belastningsregistret. Framgick tydligt ur texten. Skickar du inte med det, man andra likvärdiga sökande gör det, då är det enkelt att skippa dig. Eller hur?

Du vet inte vad du pratar om . man ska inte skicka med utdrag ur belastningsregistret. De skickade ut ett mail och frågade om exakt adress och om man godtog att de gjorde bakgrundskontroll (för att söka upp personnr) sedan kollade de mot Verfieras data i programmet TeamTailor och kom fram till att jag ej hade rent register.

Från: Tina xxxxxxxxxxx <conversations@email.teamtailor.com>
Date: tors 2 jan. 2020 kl 08:47
Subject: Grattis - du har gått vidare!
To: <xxxxxxxxxxxxxx@gmail.com>

Hej och grattis!
Du är en av de kandidater som vi tycker har en intressant profil och som vi skulle vilja veta lite mer om. Vänligen fyll i nedan frågor så skulle vi bli glada!
xxxxxxxxxxxxxxxxx utför kritiska och viktiga uppdrag för våra kunders räkning inom konsument, privat och offentlig sektor. För att säkerställa kvalitet och kunders säkerhet är xxxxxxxxxxxxx policy och att varje medarbetare har ett rent utdrag ur belastningsregistret.
Vid samtycke, och innan anställning, görs en sökning mot allmänna domstolar och åklagarmyndigheten i Sverige.
xxxxxxxxxxxxxx sparar ingen information om innehållet i sökningen.
Citera
2020-01-08, 22:26
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Om jag får välja på att anställa någon som är ostraffad och någon med ett trafikbrott som du beskriver, då tar jag den som är ostraffad. Tycker sånt kan vara relevant även efter många år.

Även för ex. en fortkörning? Ja, då vet man vad det är för människor som jobbar på ditt företag, hehe! Hur skulle detta kunna ha någon som helst relevans - förklara gärna...
Citera
2020-01-08, 22:29
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Det enda som är dåligt med systemet vad det låter som är bristen på vilken typ av brott som personen utfört. Självklart ska arbetsgivare kunna ha möjligheten att rensa ut kriminella smutsmänniskor före en anställning. Låter däremot helt värdelöst att det inte syns vad för typ av brott det är.

En gång när jag var 18 år provade jag Marijuana. Inget hände, gick vidare med livet och är än idag prickfri med familj, jobb, vanligt svenssonliv. Tänkt dig scenariot att jag blivit tagen då för narkotikabrott, och jag idag 15 år senare fortfarande inte kunde få ett riktigt jobb och komma in i samhället pga det. Är det ett bra system tycker du? Att folk blir bestraffade för petitesser, så långt efter sina ungdomssynder?

Jävligt hög hästrygg du sitter på isåfall!
Citera
2020-01-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kontrarevolutionar
Ja s write har sjuka register. Lexbase, kronofogden och all annan skit. Det går att kolla upp hur många låneansökningar och liknande.

Utanför ankdammen anses allt detta absurt.å

Ja man märker hur speciellt ankdammen Sverige är.

I USA sparar föräldrar i hela sina liv åt sina barn så de kan gå college. Tänk att ens föräldrar levt snålt hela sitt liv bara för att man ska få gå på college/Univeristet och sedan när man ska jobba så dyker det upp registeruppgifter från en fortkörning och utbildningen kan inte användas. Man får jobba på McDonalds ändå, precis som sina föräldrar

Nu funkar det ju inte så i USA och det skulle aldrig tillåtas i andra länder i Västvärlden heller.
Citera
2020-01-08, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BorisBalkan
1. Ange fel personnummer, typ ändra ngn siffra som ligger nära på tangentbordet när du skriver, ex är du född 1987-04-23 skriv 1987-04-24,

2. Anta ett andra förstanamn/tilltalsnamn, och använd det som efternamn

-> får du väl anställningen är det bara ekonomi som kommer ha uppgifterna, då anger du rätt personnummer, det är DET ENDA ekonomi behöver för att betala ut lön. De skiter fullständigt i ditt namn (i sak).

Där det finns rutiner finns det brister, du kommer aldrig bli leggad på en intervju, troligen aldrig såtillvida anställningen inte är av sån typ

Har gjort 1+2 på samtliga jobb jag haft efter muck. Funkar galant.

Du kan även göra
3. Ansök om skyddade personuppgifter,
-> gör polisanmälan och skicka in med ansökan om skyddade uppgifter, när Skattegubben gör utredningen får ditt personnummer en autospärr på 6 månader. (Blir lite mekkigt att ta abonnemang o annat)
-> byt efternamn under utredningens tid (tar 3-6 månader att få nytt)
-> eftersom du har skyddad identitet under utredningen dyker bytet inte upp förrän 12 efter utredningstiden är slut. Kostar ju 1800 att byta, men vad gör det för att trixa m systemet.

Om ngn undrar varför du har skyddat dra ngn snyftis om att exets farsa är arab o skogstokig.

Svenskar är godtrogna, use it

Bra tips. Tror dock att de företag jag söker gärna vill "hitta en" dvs om inte personnr stämmer så mailar dem en och behöver man och adress på nytt för att lokalisera vem man är.

men in mindre bolag som söker folk så kan det nog underlätta
Citera
2020-01-08, 22:34
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Vad säger företagen du sökt till, eller kommer du inte ens till intervju? Låter hur som helst som ett fall för Datainspektionen, eller någon annan instans.

Tror det är mer bakom, som inte kommer upp..

Ingen arbetsgivare skulle bry sig om trafikförseelser om de seriöst söker efter bra arbetare, om de applicerar såna här system så är det för att de inte vill ta emot ansökningar.
Att begränsar sitt utval på kvalitativa ansökningar med sånt primitivt rött/grönt system för att skicka auto-svar är inte hjälpsamt, hade systemet fått en gradering av seriösiteten av brottet så kan det absolut hjälpa.

Sen finns det många som MÅSTE söka ett jobb för att fortsätta få bidrag även fast de inte vill ta ett jobb.
Resulterar i att VD tjänster smockas full av ansökningar från idioter utan minsta kvalifikation, där man inte är minsta intresserad av gå igenom ansökningarna för allt är uppgjort i förväg, man är bara påtvingad att annonsera ut att tjänsten finns tillgänglig (väldigt vanligt i offentlig verksamhet)
Det leder till att företag köper in såna här system för att ge automat-svar, där TS inte hade haft en suck iaf.

Sen tips till TS, man ska inte vara naiv och tro inte att det bara är lexbase som säljer ut sån här information. Finns algoritmer som analyserar din persondata på FB, Twitter, Insta m.m och ger en sammanfattande rapport med karaktärsdrag och riskfaktorer till arbetsgivare som betalar för sånt med.
Din delade bild på ett marijuana löv och pipa från centralamerika på facebook kan mycket väl ha kostat ditt jobb lika mycket som brottsregistret
Citera
2020-01-08, 22:35
Medlem
Neroxxs avatar
Grova brott kan jag mer förstå finns att söka på men skitbrott som i stort sett majoriteten begått bara att inte alla åkt fast är fasen illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in