Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Vore väldigt schysst om du kan sammanfatta varför du tror det?
Jag litar på dig mer än på någon annan i denna tråd.
FR24-data ser ut att ha upphört medan flygmaskinen gjorde en snygg stigning med rak kurs och stabil fart. För att FR24-data ska upphöra ska sannolikt bägge motorers generatorer 'komma offline'. Teoretiskt kan man tänka sig att man får ett massivt elfel som gör att ADS-B slutar sända(vi tappar den på FR24). Men det i sig
får inte maskinen att börja brinna så, eller störta på några sekunder.
För att det skall ske bör vi i princip ha haft en explosion, antingen ombord eller en större luftvärnsrobot utanför, som slagit ut flygplanets system mer eller mindre helt. Vi har helt enkelt tecken på ngt katastrofalt som inträffat.
Ett motorstopp, eller en motor som går sönder lär inte ge detta förlopp heller(okey, jag resonerar med sannolikhet nu så vi kan ge det en procent eller mindre att en motor gått sönder och slagit ut styrsystem samt tagit sönder vingtankar så det börjat brinna. Dock, att vi skulle bli av med strömmen så pass att FR24 tappar det utan en enda "radarblipp" till är väldigt osannolikt).
Det som kvarstår rent sannolikhetsmässigt är nedskjutning eller en bomb.
Till det kommer bilderna där det ser ut at finnas splitterskador på ett gäng flygplansdelar. Det i sig kan vara något som bara ser ut så, men det är ju bara en del i bedömningen så den spelar inte jättestor roll i sig.
Det finns bilder på nedslagsplatsen från luften och det är ett relativt stort debirs field. Jag tror inte maskinen kom ned i en del. Boeing 737 brukar annars inte ramla isär i luften speciellt ofta, så det som fick den att göra det: Nedskjutning eller bomb.