Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 20:47
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Dom vill inte sända den till Boeing har jag läst med det förstår jag, Iran leder denna undersökning.

Iran har uttalat att de inte vill sända den till USA.
Det finns inget krav att man gör det, man låter den läsa ut den som kan det. Det är vanligt att Franska havkom, BEA gör det eftersom de är ngt av experter på det. Havkom i Sverige använder sig ofta av BEA. Etiopien gjorde det efter ET302.

Det är dock inte samma sak som att inte låta USA vara inblandade.
Enligt ICAO Annex 13 är staten som leder utredningen skyldig att låta tillverkningslandet, landet där maskinen är byggd, landet där den är registrerad samt operatörens land deltaga i utredningen. Det är också normalfallet att så sker.

Citat:
Request from State of Registry, State of the Operator, State of Design or State of Manufacture

3.3 If a request is received from the State of Registry, the State of the Operator, the State of Design or the State of Manufacture that the aircraft, its contents, and any other evidence remain undisturbed pending inspection by an accredited representative of the requesting State, the State of Occurrence shall take all necessary steps to comply with such request, so far as this is reasonably practicable and compatible with the proper conduct of the investigation; provided that the aircraft may be moved to the extent necessary to extricate persons, animals, mail and valuables, to prevent destruction by fire or other causes, or to eliminate any danger or obstruction to air navigation, to other transport or to the ppublic, and provided that it does not result in undue delay in returning the aircraft to service where this is practicable.
Citera
2020-01-08, 20:48
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Har du helt missat den berömda filmen som visar att planet flyger brinnande i flera minuter? Det var ett utdraget förlopp och dödsångesten måste varit påtaglig hos alla ombord. Fruktansvärt!

På den filmen du avser så tar det 25 sekunder från filmen startar, till dess att planet kraschar mot marken.

Planet är gissningsvis kanska långt borta, tror säkert att det är 500 meter upp i luften minst. En Boeing 737 kan glidflyga (utan motorer) såpass effektivt så att det bara sjunker 3-4 meter per sekund. Så detta plan glidflyger inte under pilotkontroll, det är jag rätt säker på.

Sen har några i tråden kommenterat att det ser ut som planet svänger av (åt vänster). Detta är en synvilla som beror på att personen som filmar springer för att komma förbi några träd och se bättre.
Citera
2020-01-08, 20:49
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Flygplanstillverkaren brukar få den för att ta ut datat ur den.

Ja, men det är väl via haverikommissionen?
Citera
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bedalarsson
iran är typ känd för att ha många flyg krasher pga av att de har sanktioner från att köpa nya plan och delar, liksom bilar osv.

Lite trist för dig att ditt första inlägg på Flashback är så genomdåligt.

Flygplanet var ett nästan sprojlans nytt Boeing 737 som flögs av det Ukrainska bolaget UIA.
Citera
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Ok, snyggt! Just det hålet jag avsåg tidigare syns tydligt på den andra bilden att skadan är orsakad utifrån, det kan dock vara någon del från motorn som eventuellt exploderat såklart.

I sak säger jag inte emot(tvärtom), det verkar finnas ett helt gäng med skador på olika flygplansdelar som kan vara splitterskador. Svårt säga, då det inte finns riktigt bra bilder.
I vart fall, något motorfel är det inte. Nedskjuten eller en bomb ombord.
Citera
2020-01-08, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nja, med tanke på en uppgift i tråden som gör gällande att två personer som var bokade inte klev ombord är det relevant tycker jag.

Man kan kanske tänka sig att i den mån en väska kommer på villovägar är risken för att just den väskan är farlig försumbar.

Bagaget scannas ju och undersöks också innan det lastas ombord, så brukar det i alla fall gå till på säkerhetsmedvetna flygplatser.

Sedan vet jag inte i vilken mån väskor resor runt a la Sällskapsresan.

Vet vi vilka de här två personerna är, varför gick de inte ombord?

Ja, är det så är det ju klart misstänkt om det stämmer

Jobbade ganska nyligen i närheten av en större flygplats och hämtade folk nästan dagligen, och borttappat bagage var vanligt. Dock fick vi oftast reda på vart det var, och det kunde vara lite överallt i världen.
Extra kass när det var vapen i väskorna...
Citera
2020-01-08, 20:51
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraTulpanen
Jag är själv iranier och här hemma pratas det och i hemlandet om att det mycket väl kan vara våran militär som ligger bakom denna flygkrasch aka en missil.

Yup, har samma tankar som dig och dina bekanta, kanske är det ett misstag men jag är ganska övertygad om att Irans militär är inblandade.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Orobanche
För att det är ett plan tillverkat av Boeing.
Först så år det Iran som sköter detta, dom har inte ens börjat med utredningen, vad det lider får vi se hur dom hanterar utläsningen data men knappast via Boeing, mer troligt via fransmännen eller ryssland.

Vet inte vem som tillverkat den svarta lådan men det är säkerligen inte Boeing, dom kan nog inte sådant.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orobanche
För att det är ett plan tillverkat av Boeing.

Faktum är att Iran är skyldig att lämna lådorna till Boeing, enligt internationella flygregler. Annars kan Iranska flygbolag straffas så att de inte får flyga utomlands!
Citera
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Iran har uttalat att de inte vill sända den till USA.
Det finns inget krav att man gör det, man låter den läsa ut den som kan det. Det är vanligt att Franska havkom, BEA gör det eftersom de är ngt av experter på det. Havkom i Sverige använder sig ofta av BEA. Etiopien gjorde det efter ET302.

Det är dock inte samma sak som att inte låta USA vara inblandade.
Enligt ICAO Annex 13 är staten som leder utredningen skyldig att låta tillverkningslandet, landet där maskinen är byggd, landet där den är registrerad samt operatörens land deltaga i utredningen. Det är också normalfallet att så sker.
USA har sanktioner mot Iran och Trump sa idag att sanktionerna kommer blir hårdare.

Varför ska Iran lämna ut något till USA om USA har sanktioner mot Iran?
Citera
2020-01-08, 20:54
Medlem
estetiks avatar
Angående hypotesen att en missil har skjutit ner planet;

En avfyrad missil borde ha setts av många. Men ingen har sett någon missil?
Citera
2020-01-08, 20:55
Medlem
okok1s avatar
Finns 2 bra alternativa förklaringar efter att jag har läst tråden:

1. Man gav sig på USA genom att spränga ett boeing plan.
2. Det fanns någon viktig person på planet som man ville åt.

Hade det varit en olycka så hade piloten kontaktat tornet och berättat - det verkar inte ha hänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in