Citat:
Det var en timme mellan planen, inte minuter. Mycket i läget som kan ha förändrats efter det.
Varför sköt Svenska poliser ihjäl en förståndshandikappad? Varför sköt ett Sovjetiskt jaktflyg ner en civil jumbojet? Varför sköt jänkarna ner en Airbus 1988? Varför sköt Ukrainarna ner ett ett Ryskt trafikflyg 2001? Varför sköt Kosackerna ner en Malaysisk dito 2014?
Individer med fingret på knappen fattar beslut. Ibland är besluten felaktiga eller baserade på bristande information. Risken för att beslut skall bli felaktiga eller informationen bristfällig eller felaktig ökar exponentiellt under press eller extrema situationer.
Nu är det inte klarlagt att flygplanet blev nedskjutet men man skall inte tro att luftkrigföring alltid är en exakt krigsvetenskap. En blipp eller ett vågmönster på en skärm kombinerat med vad operatören tror sig veta har bevisligen räckt till för att skjuta ner flygplan förr.
Varför sköt Svenska poliser ihjäl en förståndshandikappad? Varför sköt ett Sovjetiskt jaktflyg ner en civil jumbojet? Varför sköt jänkarna ner en Airbus 1988? Varför sköt Ukrainarna ner ett ett Ryskt trafikflyg 2001? Varför sköt Kosackerna ner en Malaysisk dito 2014?
Individer med fingret på knappen fattar beslut. Ibland är besluten felaktiga eller baserade på bristande information. Risken för att beslut skall bli felaktiga eller informationen bristfällig eller felaktig ökar exponentiellt under press eller extrema situationer.
Nu är det inte klarlagt att flygplanet blev nedskjutet men man skall inte tro att luftkrigföring alltid är en exakt krigsvetenskap. En blipp eller ett vågmönster på en skärm kombinerat med vad operatören tror sig veta har bevisligen räckt till för att skjuta ner flygplan förr.
Nej, starten var försenad och planet kraschade tre minuter efter avgång om jag inte helt missförstått det. Det hade bara stigit 1400 meter (jämfört med flygplatsen), höll 509 km/h (alltså relativ låg hastighet) och färdades bort från flygplatsen. Därav menar jag att ska man nu tvunget ta fel på ett civilt flygplan och ett amerikanskt militärt sådant så borde det funnits "bättre" alternativ. Där det varit lättare att ta fel.
I övrigt håller jag med dig om att fel begås. Men om man anser att fel av denna magnitud begås ofta eller inte är förstås relativt. Jag menar att rena olyckor, och inte sådana där armén skjuter ner ett flygplan fullt av civila, är klart vanligare.
För att ta dina exempel: Skjutningen av den utvecklingstörda, om än en tragedi, innebar trots allt bara en avliden person. De första tre av de andra exemplen du tar upp inträffade för 37, 32 och 19 år sedan. Att jag tar upp hur länge sedan det var är som jämförelse med att de inträffar ungefär en flygolycka med minst 50 döda, nästan varannat år enbart i Iran. Så att man vet hur pass relativt ofta de olika scenarierna man ställer mot varandra infaller. Dessutom har ju tekniken gått framåt, vilket borde minimera dessa misstag än mer. Visst, vi pratar om Iran nu, men om vi jämför med t.ex. ryska system för 30+ år sedan.
Det sovjetiska planet sköt ner ett koreanskt flyg på väg till Alaska. När USA sköt ner ett iranskt plan år 1988 skedde det lååångt ifrån amerikanskt luftrum. När Ukraina sköt ner det ryska planet år 2001 så var det ett plan på genomresa i landet, det hade inte utgått ifrån en ukrainsk flygplats. Fallet med MH17 år 2014 har jag redan berört. Då var det en rebellgrupp, rimligtvis utan större kontroll av luftrummet, som sköt ner ett plan som på sin resa från A till B bara passerade landet. I inget av de nämnda exemplen sköts ett plan ner i samband med start ifrån en flygplats tillhörande det aktuella (felande) landet.
Självklart låg enorma felbeslut bakom dessa nedskjutningar men jag menar att vi pratar ytterligare en nivå, vilket inte säger lite, när ett plan skjuts ner i direkt samband med den vältrafikerade flygplats som det startade ifrån. Och då av landets egna armé.
Men återigen: Jag utesluter egentligen inget i detta tidiga skede! Jag intar bara en mer försiktig syn på det hela då väldigt många är väldigt snabba på att måla upp det som inte bara en stor tragedi, utan även en enorm skandal.