Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 15:17
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Det var en timme mellan planen, inte minuter. Mycket i läget som kan ha förändrats efter det.
Varför sköt Svenska poliser ihjäl en förståndshandikappad? Varför sköt ett Sovjetiskt jaktflyg ner en civil jumbojet? Varför sköt jänkarna ner en Airbus 1988? Varför sköt Ukrainarna ner ett ett Ryskt trafikflyg 2001? Varför sköt Kosackerna ner en Malaysisk dito 2014?
Individer med fingret på knappen fattar beslut. Ibland är besluten felaktiga eller baserade på bristande information. Risken för att beslut skall bli felaktiga eller informationen bristfällig eller felaktig ökar exponentiellt under press eller extrema situationer.

Nu är det inte klarlagt att flygplanet blev nedskjutet men man skall inte tro att luftkrigföring alltid är en exakt krigsvetenskap. En blipp eller ett vågmönster på en skärm kombinerat med vad operatören tror sig veta har bevisligen räckt till för att skjuta ner flygplan förr.

Nej, starten var försenad och planet kraschade tre minuter efter avgång om jag inte helt missförstått det. Det hade bara stigit 1400 meter (jämfört med flygplatsen), höll 509 km/h (alltså relativ låg hastighet) och färdades bort från flygplatsen. Därav menar jag att ska man nu tvunget ta fel på ett civilt flygplan och ett amerikanskt militärt sådant så borde det funnits "bättre" alternativ. Där det varit lättare att ta fel.

I övrigt håller jag med dig om att fel begås. Men om man anser att fel av denna magnitud begås ofta eller inte är förstås relativt. Jag menar att rena olyckor, och inte sådana där armén skjuter ner ett flygplan fullt av civila, är klart vanligare.

För att ta dina exempel: Skjutningen av den utvecklingstörda, om än en tragedi, innebar trots allt bara en avliden person. De första tre av de andra exemplen du tar upp inträffade för 37, 32 och 19 år sedan. Att jag tar upp hur länge sedan det var är som jämförelse med att de inträffar ungefär en flygolycka med minst 50 döda, nästan varannat år enbart i Iran. Så att man vet hur pass relativt ofta de olika scenarierna man ställer mot varandra infaller. Dessutom har ju tekniken gått framåt, vilket borde minimera dessa misstag än mer. Visst, vi pratar om Iran nu, men om vi jämför med t.ex. ryska system för 30+ år sedan.

Det sovjetiska planet sköt ner ett koreanskt flyg på väg till Alaska. När USA sköt ner ett iranskt plan år 1988 skedde det lååångt ifrån amerikanskt luftrum. När Ukraina sköt ner det ryska planet år 2001 så var det ett plan på genomresa i landet, det hade inte utgått ifrån en ukrainsk flygplats. Fallet med MH17 år 2014 har jag redan berört. Då var det en rebellgrupp, rimligtvis utan större kontroll av luftrummet, som sköt ner ett plan som på sin resa från A till B bara passerade landet. I inget av de nämnda exemplen sköts ett plan ner i samband med start ifrån en flygplats tillhörande det aktuella (felande) landet.

Självklart låg enorma felbeslut bakom dessa nedskjutningar men jag menar att vi pratar ytterligare en nivå, vilket inte säger lite, när ett plan skjuts ner i direkt samband med den vältrafikerade flygplats som det startade ifrån. Och då av landets egna armé.

Men återigen: Jag utesluter egentligen inget i detta tidiga skede! Jag intar bara en mer försiktig syn på det hela då väldigt många är väldigt snabba på att måla upp det som inte bara en stor tragedi, utan även en enorm skandal.
Citera
2020-01-08, 15:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Du tänker fel, kolla gärna på dokumentären om Airfrance concord år 2000

Dom körde på skräp ( debris ) på runway efter V1 som punkterade vingtanken med brand
som följd.

Med din logik så är den olyckan; " vel så nær uendelig usannsynlig at bare en komplett idiot engang vil tenke tanken "

Nä. För det var ett konstruktionsfel/problem hos Concorde. Det var inte första gången tankar skadade av skräp.
Citera
2020-01-08, 15:20
Medlem
Undrar vad familjen L*undberg gjorde där.

Måste vara helt fruktansvärt att vara med i en sådan olycka. Sekunderna innan planet når marken...

Undrar vad den beror på. Kan det handla om sabotage?
Citera
2020-01-08, 15:20
Medlem
qwerty-66s avatar
Boeing 737 NG är ålagda att designa om engine cowlings. Olyckan kan ju beror på feldesign av Boeing. Vid motorfel kan delar skada flygplanet.

https://www.ft.com/content/cf555570-0b0a-11ea-b2d6-9bf4d1957a67
Citera
2020-01-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvirtynt
Alltid är det Boeing känns det som.

ja med tanke på att boeing har andra problem och är amerikanskt så blir man lite misstänksam att det kan vara terrorister?

men det var väl även 82 iranier ombord?

så det verkar långsökt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Skulle detta stämma tyder det på en extrem inkompetens. Teheran ligger mitt i landet. Om de inte har radarsystem som långt innan dess kan fånga upp (amerikanskt) bombflyg så är de ju helt körda vid en eventuell konflikt. Lägg på detta planets storlek, hastighet etc och ett misstag av militären låter extremt osannolikt. Då skulle jag istället misstänka Missad. De har en lång historia av mord, terrorism, kidnappningar, spionage etc.

iran har 1000tals vanliga luftvärnskanoner som du riktar manuelt som tex ZU-23 och liknande det lär finnas gott om dom runt flygplatsen med så det är rätt troligt faktist man måste föstå att deta är inte som en väst arme som iran har det är dåligt tränade soldater dålig disiplin osv ett misstag händer lätt man kan ha skjutigt ner det med flit med
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Han är nog lika mycket flygexpert dom du är

Utslagen kommunikation, vad har du läst det?

Har du hört något om att besättningen sände ett mayday eller på annat vis kommunicerade med flygledningen som antydde att de hade problem?

Jag har inte läst något om utslagen kommunikation, inte heller om att kommunikation har förekommit efter det att besättningen fick problem.

Normalt sett kommunicerar en pilot med flygledningen, jag ser det som sannolikt att det inte skedde i det här fallet då något våldsamt troligen hände med flygplanet, kanske även piloterna, då de befann sig i luften.

Att flygdata upphörde att sändas från flygplanet talar för att något våldsamt hände i luften.

Flightradar24 visar inte höjd och fart från maxhöjd till nedslag.
Senast redigerad av OY 2020-01-08 kl. 15:25.
Citera
2020-01-08, 15:23
Medlem
Jirens avatar
Flygexperten Jan Ohlsson sågar Irans förklaring och menar att regimen hittar på.

– Det är alldeles för tidigt för någon att avgöra en orsak till olyckan två timmar efteråt, säger han.

Länk.
https://www.expressen.se/nyheter/experten-sagar-forklaringen-efter-kraschen-hittar-pa/?fbclid=IwAR3EFnMyR_C2zoe_OX-AALuJEelJUVrqkA6nsg5vDCfHP7aA69lIbrOpuZg
Citera
2020-01-08, 15:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tylenol
Med enskilda stollar syftar du då på Vladimir Putin?
I det här fallet rimligen någon religiös fanatiker, eller en grupp, nära Teherans flygplats. Vapen för att skjuta ner ett plan lär det finnas gott om. Ryssland är säkerligen inte inblandat. Fast planet skulle till Ukraina. Det kan vara en slump, eller inte. Lite konstigt är det, kanske bara B-flygbolag som vågar flyga till Teheran? Men gör det enkelt som GW brukar säga.
Citera
2020-01-08, 15:24
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Det var min gissning enbart, fö tidig morgon så är det minus där också ibland tex imorse var det -1C.
Flygexperten Jan Ohlsson nämnde också ev. isbildning i en intervju i Expressen Tv tidigare i dag, vilket fick mig att fundera över hur det är möjligt. Men om det är som du skriver, att det var minusgrader under natten och tidig morgon så är det inte helt otänkbart.

Han svarade också på frågan om det kan vara fåglar som har flugit in i en motor, men han menade att fåglar inte flyger vid den tiden på dygnet. Där har han väl helt fel i alla fall?
Citera
2020-01-08, 15:26
Avstängd
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Undrar vad familjen L*undberg gjorde där.

Måste vara helt fruktansvärt att vara med i en sådan olycka. Sekunderna innan planet når marken...

Undrar vad den beror på. Kan det handla om sabotage?

Frun var persiska. Hälsat på mormor & morfar ?
Citera
2020-01-08, 15:26
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Flygexperten Jan Ohlsson nämnde också ev. isbildning i en intervju i Expressen Tv tidigare i dag, vilket fick mig att fundera över hur det är möjligt. Men om det är som du skriver, att det var minusgrader under natten och tidig morgon så är det inte helt otänkbart.

Han svarade också på frågan om det kan vara fåglar som har flugit in i en motor, men han menade att fåglar inte flyger vid den tiden på dygnet. Där har han väl helt fel i alla fall?
Fåglar och isbildning, som finns på nästan samtliga flygplatser i hela världen utan svåra problem. I en stad som precis nästan utropat krig mot väst. Nja...

"– Planet är en vanlig modell som har ett väldigt högt anseende. Det har aldrig hänt motsvarande olycksförlopp med denna maskin, trots att det finns tusentals i trafik. Det ökar misstänksamheten om vad felet egentligen beror på, säger Jan Ohlsson."
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-01-08 kl. 15:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in