Citat:
Ursprungligen postat av
kuluser
Dags att någon som pratar om skumt med motorer od plockar fram källinformation så att vi kan se om det är en officiell källa eller bara rykten, kommer den inte fram så kan vi lägga ned detta om att man påstod motorfel direkt efter krashen eller hur!
Det första officiella uttalandet från Iran anger korrekt och kortfattat att en motor fattat eld och ett plan störtat. Detta uttalande kom från Qassem Biniaz, som är en talesperson för for Iran's Road and Transportation Ministry.
Därefter kommer Iranian Disaster Mitigation and Management Organization med ett eget uttalande där de relativt rakt översatt anger följande "verkar som att haveriet orsakats av ett tekniskt fel på motorn"
Jag kan inte ge dig exakt klockslag för detta men jag såg det (återpublicering) innan jag gick och la mig 01:00 svensk tid 9 Januari. När de kablade ut detta meddelande ursprungligen vet jag inte men mindre än 20 timmar efter haveri kan jag i alla fall konstatera.
Någon annan kanske kan hitta originalpressrelease och se tidpunkt? Borde inte vara supersvårt att få klarhet i det.