Citat:
Ursprungligen postat av
goofer
Motorhöljet runt komoressorn är designat för att hålla emot en havererad motor.
Just för att det inte ska slå in projectiler i vingar och flygkropp.
Att en motor havererar vid start är inte helt ovanligt och brukar sällan leda till brand och väldigt sällan till haveri.
Skulle oturen vara framme och kompressorn exploderar med metalbitar som slår hål i vingtanken så kommer såklart det läckande bränslet att antändas och skapa en farlig eldsvåda.
Men planet blir inte manöverodugligt direkt utan först när värmen och elden bränner av hydraliken.
Här exploderar motorn och som det verkar börjar fallet mot marken direkt. Vad får motorn att smälla och samtidigt slår ut alla möjligheter att manövrera planet.
En robot? Värmesökande?
Det är väl det enda som kan förklara det snabba händelseförloppet.
Är det inte motorhöljet som 737NG just har problem med och som det rapporterades om i november (tror jag det var) skulle behöva åtgärdas? Eller är det något annat? Var tydligen en passagerare som avled tidigare då en motordel punkterade flygkroppen om jag förstått rätt.
Men jag tror själv på att iranskt luftvärn gjorde ett jäkla misstag. Man kan ju tänka sig hur nervösa och på spänn de måste varit under denna natt. Iranska luftvärnet måste varit på högsta beredskap i fall USA skulle svara på attacken. Och plötsligt dyker det upp ett plan på radarn och de gör var de är tränade till och innan det är försent så har de av misstag skjutit ned ett passagerarplan...