2020-01-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AversisrevA
Jag antar att även Karnov (numera Juno) har utgivningsbevis. De är en del av Norstedts juridik.

Det går söka öppet på namn eller personnummer, men är inte uppbyggt efter sök på personuppgifter, så oklart om alla dokument kommer fram.

Jag tror inte det finns andra än etiska hinder för arbetsgivare att söka där. Jag tror dock inte att det sker regelmässigt hos myndigheter. De ska istället begära utdrag från belastningsregistret om tjänsten kräver det.

Myndigheter kör Varbi.com/se
Citera
2020-01-08, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Allt är offentliga uppgifter så finns inget att gnälla om.

Ett trafikbrott av mildare karaktär som begicks för 10 år sedan tillhör inte offentliga uppgifter på något vis.
Citera
2020-01-08, 20:04
Medlem
FLASH: Nu har IT-bolagen börjat plocka ner sina sajter med rekryteringssystemen efter denna tråd fick 2000 visningar

varbi.com/recruitingsystem

ligger nere

404
Sidan kunde inte hittas
Det verkar inte som något kunde hittas på denna plats. Försök med att besöka Startsida direkt.

KONTAKTA OSS

1a träffen på Google
https://www.google.com/search?sxsrf=ACYBGNRM8B4Al0SSL8NlOwRhu0hBl-v7EQ%3A1578510135997&ei=NycWXsmuPImMrwTD8KCgBA&q=v arbi+rekryteringsverktyg&oq=varbi+rekry&gs_l=psy-ab.3.1.0l2j0i22i30l3.11357.11963..14828...0.0..0.7 9.540.8......0....1..gws-wiz.......35i39j 0i203.SzDAMjhHDrg

under Rekryteringssystem
Citera
2020-01-08, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forgenixx
Du kanske ska läsa artikel 82. Där ser du att en individ som får en negativt påverkan av brott mot GDPR har rätt till kompensation. Denna är dessutom inte begränsad överhuvudtaget, vilket sanktionsavgifterna är.

Tack, det verkar korrekt, ursäkta. Har på något vis helt missat eller glömt det.

Återstår att se hur domstolar kommer hantera frågan "sveda och psykologisk värk pga läckt data eller uppgifter som egentligen inte borde finnas i en databas" - jag misstänker att det kommer bli rejält svårt.

Direkta ekonomiska skador av t.ex. en databas med kreditkortsnummer som läckt lär vara enklare.
Citera
2020-01-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Eftersom jag har erfarenhet av stora företag och deras HR-avdelningar samt systemutveckling av IT-system för dessa betvivlar jag inte att det ts skriver är sant. Att HR-folket sedan av ren slöhet sållar bort personer så fort de har en "prick" i lexbase betvivlar jag inte heller. Det bästa råd som kan ges är att om man är medveten om att man finns i Lexbase ta upp det sitt CV och redogöra för vad "pricken" handlar om. Men risken är ju stor att HR-folket inte ens läser CV't om "pricken" finns så det är nog säkrast att börja med den informationen.

Ungefär exakt vad jag tänkte skriva. På mindre arbetsgivare som faktiskt läser ansökningarna borde det kunna fungera.

Lägg till en "Lexbasepunkt" i CV´t där det står:

Lexbasestatus: Röd. Trafikbrott 2002 påföljd 1500 böter. (Lexbase gallrar ej äldre förseelser)

Dock lär det ju inte räcka till på större arbetsplatser där de får +100 ansökningar.

Dock lär detta slappa förfarande falla tillbaka på Lexbase då deras data blir undermålig i kvalitet.
Citera
2020-01-08, 20:16
Medlem
HR-systemet Varbi som tankar data från lexbase går bra. Nystartat för 5 år sen. Nu uppe i 30 mille omsättning.
Noterar också att makarna Mollstedt i Trollhättan som äger Varbi tar ut lön 55000 kr i månaden respektive 40000. Jag har 8000 i a-kassa sen 4 år.
Även Ström, Bengt Anders Stefan (49) är ägare men har hemliga personuppgifter

Nu plockade han ner länken jag var inne på kl 17
Googla "varbi rekryteringsverktyg" Klicka på Rubriken REKRYTERINGSSYSTEM:

https://varbi.com/recruitingsystem
404
Sidan kunde inte hittas
Det verkar inte som något kunde hittas på denna plats. Försök med att besöka Startsida direkt.
KONTAKTA OSS
Trollhättan
Varbi AB
Citera
2020-01-08, 20:19
Medlem
Riktigt sjukt och tråkigt att det ska vara såhär. Tyvärr finns det idag många som söker jobb och tvivlar på att dom flesta i HR bryr sig om dom ändå har tillräckligt många ansökningar
Citera
2020-01-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Lexbase, Mr.Koll med mera, är hemsidor som har utgivningsbevis och därför är grundlagsskyddade databaser. Innehållet i en grundlagsskyddad databas behöver inte följa GDPR, utan de får samla in information på vem som helst.
Möjligt, dock så borde det då vara olagligt att koppla detta till en sökfunktion på deras hemsida. Den funktionen i sig strid mot GDPR även om inte databasen gör det
Citera
2020-01-08, 20:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gretasgodeman
Helt sjukt egentligen. Hade jag haft en dom för fortkörning för 20 år sen och ett sånt här företag satte stopp för alla mina framtida jobbansökningar på grund av det så hade jag nog helt enkelt letat rätt på de ansvariga och klippt dem. Förstår inte att nån inte gjort det än men det är ju Sverige.. Bättre att knyta handen i fickan.
Det här visar ju att HR och rekryteringsföretag gör rätt som sorterar bort sådana som har tidigare domar. Ovan visar att det är relevant även om de är 20 år gamla.

Tungt kriminella kaosmänniskor som gretasgodeman vill ju ingen ha bland personalen.
Citera
2020-01-08, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosegutten
Ungefär exakt vad jag tänkte skriva. På mindre arbetsgivare som faktiskt läser ansökningarna borde det kunna fungera.

Lägg till en "Lexbasepunkt" i CV´t där det står:

Lexbasestatus: Röd. Trafikbrott 2002 påföljd 1500 böter. (Lexbase gallrar ej äldre förseelser)

Dock lär det ju inte räcka till på större arbetsplatser där de får +100 ansökningar.

Dock lär detta slappa förfarande falla tillbaka på Lexbase då deras data blir undermålig i kvalitet.

Precis jag talade med Magnus G idag, i egenskap av personuppgiftsansvarig. Nu visar det sig att det är han som står bakom hela bolaget. Är styrelseordf i Verifiera AB (som har lexbase.se och verifiera.se) Han verkade närmast lycklig för att notering om tex trafikförseelse parkerat vid övergångsställe låg kvar för evigt. Jag berättade om min trafikförseelse för över 10 år sen och han sa "Vi skickar ut den datan så länge vi vill" sen slängde han på luren.

Varför inte bara följa belastningsregistret? dvs gallra efter 5 år , 10 år etc beroende på vad det är.

Nu får de ju bara mer och mer kritik för varje år som går och i förlängningen går inte tjänsten att använda om 80 % av datat är gamla småsaker. Precis som 80% är småsaker i domstolar. 30 dagsböter hit och dit. Dessutom har ju facket inte brytt sig hittills men det är bara en tidsfråga.
Citera
2020-01-08, 20:30
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det här visar ju att HR och rekryteringsföretag gör rätt som sorterar bort sådana som har tidigare domar. Ovan visar att det är relevant även om de är 20 år gamla.

Tungt kriminella kaosmänniskor som gretasgodeman vill ju ingen ha bland personalen.
Och du tänker att det är rimligt att risken för att sorteras bort är lika stor om du varit med i en gruppvåldtäkt, som när du fått böter för att ha kört utan bälte?
Citera
2020-01-08, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
men är det så vanligt med narkotikabrott? ofta får man en varning. vad är det 1 fall i veckan?? i Sthlm Tingsrätt på 1,5 miljoner. Det är inte så många

Det är supervanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Låter mycket märkligt att du fått fängelse och sen jobb på bank. Alla banker bör ha HR-system med koppling till Lexbase.
Dock kan det vara så att
1) tex barn till någon chef på banken nekats jobb
2) chefen reder ut det
3) It avdelningen bygger in ett filter som rensar 5 år / 10 år gamla brott. Det är fullt tänkbart och så det ska fungera enligt Verifiera.se

Vilken bank var det? Jag kan söka där då

Så måste det ha varit nu när du säger det. Då knäckte du den koden också. Eller så är det dig det är fel på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in