Citat:
Ursprungligen postat av
Kosegutten
Ungefär exakt vad jag tänkte skriva. På mindre arbetsgivare som faktiskt läser ansökningarna borde det kunna fungera.
Lägg till en "Lexbasepunkt" i CV´t där det står:
Lexbasestatus: Röd. Trafikbrott 2002 påföljd 1500 böter. (Lexbase gallrar ej äldre förseelser)
Dock lär det ju inte räcka till på större arbetsplatser där de får +100 ansökningar.
Dock lär detta slappa förfarande falla tillbaka på Lexbase då deras data blir undermålig i kvalitet.
Precis jag talade med Magnus G idag, i egenskap av personuppgiftsansvarig. Nu visar det sig att det är han som står bakom hela bolaget. Är styrelseordf i Verifiera AB (som har lexbase.se och verifiera.se) Han verkade närmast lycklig för att notering om tex trafikförseelse parkerat vid övergångsställe låg kvar för evigt. Jag berättade om min trafikförseelse för över 10 år sen och han sa "Vi skickar ut den datan så länge vi vill" sen slängde han på luren.
Varför inte bara följa belastningsregistret? dvs gallra efter 5 år , 10 år etc beroende på vad det är.
Nu får de ju bara mer och mer kritik för varje år som går och i förlängningen går inte tjänsten att använda om 80 % av datat är gamla småsaker. Precis som 80% är småsaker i domstolar. 30 dagsböter hit och dit. Dessutom har ju facket inte brytt sig hittills men det är bara en tidsfråga.