2020-01-08, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoolaCarl
Om man tänker lite borde jag förstått detta tidigare.

Hur är det möjligt att man som 35-åring , med högskoleutbildning , går långtidsarbetslöshet i Sverige när arbetslöshet för de med eftergymnasial utbildning i den åldern, utom nyanlända, är så extremt låg.

Jag skulle tro att minst hälften kanske många fler som går långtidsarbetslösa med goda betyg och examina, 35 år gamla, är drabbade av felaktiga register i HR-system. Det är en sak att vara arbetslös, sånt kan hända. men år efter år när man är 35 . det är mysko.

Vadå felaktiga register?
Citera
2020-01-08, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det där måste väl bli urvattnat med tiden, och arbetsgivarna avtrubbade för alla varningar när det inte signaleras mer exakt.
...
Förvisso kommer arbetsmarknaden att krympa pga automatiseringar, så visst, några blir ju utgallrade om inte annat för att rensa i högen av ansökningar.

Ja det blir urvattnat. De får nog upp lite väl röda varningsljus till slut i HR-systemen för att bry sig. Nu är detta en ny verksamhet. De har funnits 5 år så det är fler och fler som blir uppmärksammade på förhållandena vart eftersom.

Som det är nu verkar man gallra bort 1) alla som inte passar för tjänsten 2) de som får rött ljus i HR-systemet och sen börjar man kalla till intervjuer. "Alla" HR-system använde Lexbase/Verifiera.se mig veterligen har de så gott som monopol.

System som
https://www.teamtailor.com/sv/ (marknadsledande i Norden, täcker 2200 bolag många storbolag) det var här jag fick meddelande av deras IT support : "ej rent register, du är dömd för brott"
https://www.varbi.com/recruitingsystem , testvinnare används av alla Sveriges kommuner och landsting och massa andra
https://recruit.visma.com/ ett annat stort system

På dessa IT bolag och konstellationer som bygger HR-system sitter det människor som fullständigt skiter i hur deras produkter påverkar oss. De bryr sig inte ett dugg om en del av arbetsmarknaden diskrimineras och aldrig får de jobb. De bryr sig inte om jag söker 700 jobb men hade aldrig nån chans.
De har massor av säljare, som jag ringt upp, som tycker det är jättekul att jag vill köpa och börja använda deras system. De berättar hur bra det är att man slipper ha med de med lexbase anmärkning att göra och hur bra det är att de kollar utan att nån får veta nåt.
Citera
2020-01-08, 17:09
Medlem
TENTACLEHARDCOREs avatar
Du menar att rekryterarna bara får Rött / Grönt? Vad det killen du snackade som sa det?

Man kan ju tycka att man som HR borde få mer info från dyr abonnemangstjänst. Det torde ju finnas en del dugliga och produktiva personer som har begått trafikbrott, ringa narkotika brott etc. för länge sedan och som är högst anställningsbara och önskvärda idag. Jag tycker allt att man för en sådan tjänst kan få ut detaljer och ta ställning på ett mer kvalitativt sätt.
Citera
2020-01-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Vadå felaktiga register?

Det gängse systemet som varit i efterkrigstid är belastningsregister. Där försvinner petitesser efter 5 år. Detta är folk vana vid och kan planera sina arbetsliv och liv efter det. Man tror att bagateller försvinner och bryr sig inte om dem.

Nu räcker det med att man råkat parkera bilen framför ett övergångsställe och man erkänner brott när polisen kommer, men åklagaren (och polisen) vill ha rättegång , kanske av personliga skäl? avundsjuka? Då erkänner man det i rättegången men vips skickar Lexbase ut datat livet ut och det hanteras uppenbarligen inte alltid rätt, HR-systemen tar inte automatiskt bort gammalt, och sannerligen inte som vi är vana vid med belastningsregister att det försvinner efter 5 år.

resultatet blir: parkera bilen vid övergångsställe. Bli märkt för livet och ha aldrig nån chans på jobben du hade förväntat dig mer.
Fatta hur perverst det är. Så är det bara i Sverige.
Citera
2020-01-08, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TENTACLEHARDCORE
Du menar att rekryterarna bara får Rött / Grönt? Vad det killen du snackade som sa det?

Man kan ju tycka att man som HR borde få mer info från dyr abonnemangstjänst. Det torde ju finnas en del dugliga och produktiva personer som har begått trafikbrott, ringa narkotika brott etc. för länge sedan och som är högst anställningsbara och önskvärda idag. Jag tycker allt att man för en sådan tjänst kan få ut detaljer och ta ställning på ett mer kvalitativt sätt.

Ja, jag har svårt att förstå att Verfiera.se inte följer upp att kunderna använder produkten rätt. Ansvarig säljare borde ha en dialog med sina kunder och se att implementationen fungerar som den ska och att användningen är som det är tänkt. Annars kommer i förlängningen produkten att tappa i värde. Vem vill ha nåt skit som bara ställer till problem.
Jag har väldigt svårt att förstå varför de inte bevakar kvalitén hur produkten används. Det verkar ju nästan som de är närmast lyckliga om den används fel och 30 år gamla felparkeringar vid övergångsställe hindrar en 50 årig företagsledare att byta jobb.

Det var IT killarna på TeamTailor jag talade med som sa att det står inte vilket brott eller när. Bara rött grönt eller blått ljus i varningsrutan.
Citera
2020-01-08, 17:19
Medlem
Eftersom jag har erfarenhet av stora företag och deras HR-avdelningar samt systemutveckling av IT-system för dessa betvivlar jag inte att det ts skriver är sant. Att HR-folket sedan av ren slöhet sållar bort personer så fort de har en "prick" i lexbase betvivlar jag inte heller. Det bästa råd som kan ges är att om man är medveten om att man finns i Lexbase ta upp det sitt CV och redogöra för vad "pricken" handlar om. Men risken är ju stor att HR-folket inte ens läser CV't om "pricken" finns så det är nog säkrast att börja med den informationen.
Citera
2020-01-08, 17:19
Medlem
Sitter med en felaktig tredskodom med 0 kr i dom. Men jag dyker ändå upp som att jag finns i brottsregister. Hatar det
Citera
2020-01-08, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Eftersom jag har erfarenhet av stora företag och deras HR-avdelningar samt systemutveckling av IT-system för dessa betvivlar jag inte att det ts skriver är sant. Att HR-folket sedan av ren slöhet sållar bort personer så fort de har en "prick" i lexbase betvivlar jag inte heller.

Det bästa råd som kan ges är att om man är medveten om att man finns i Lexbase ta upp det sitt CV och redogöra för vad "pricken" handlar om. Men risken är ju stor att HR-folket inte ens läser CV't om "pricken" finns så det är nog säkrast att börja med den informationen.

Det stämmer bra dock är det för sent att ange i CVt om pricken som finns i många HR system. Man måste ringa innan man skickar ansökan och förklara det. (Och hur många orkar lyssna på sånt)
Skickar man ansökan så 1) kollas erfarenhet,utbildning 2) tas in namn,adress och kollar personnr, matar in det i HR system och vips rött ljus och man är ute.

Det skulle vara om man lägger sn stor brasklapp över hela CVt så de läser det istället för bara senaste jobb och utbildning. Fast jag tror det leder till samma sak. Vem anställer någon som har någon skum notering i ett register som aldrig någonsin någon annan behövt nämna?
Citera
2020-01-08, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimjon
Sitter med en felaktig tredskodom med 0 kr i dom. Men jag dyker ändå upp som att jag finns i brottsregister. Hatar det

Jaha då kanske tredskodomar också tankas in i HR systemen? Vad är det egentligen som ger rött/grönt/blått ljus i HR-systemen? Om det även är tredskodom (dvs den allvarligaste betalningsanmärkningen) så är det ju ännu mer perverst.

Då får en betalningsanmärkning resultat att man inte får jobb. Med samma dignitet som folkmord dömd i Haag etc.

Jag kan inte vid mitt liv förstå varför inte facket är intresserad av dessa frågor. De har tydligen slutat jobba på uppdrag av sina medlemmar
Citera
2020-01-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TENTACLEHARDCORE

Man kan ju tycka att man som HR borde få mer info från dyr abonnemangstjänst.
Det torde ju finnas en del dugliga och produktiva personer som har begått trafikbrott, ringa narkotika brott etc. för länge sedan och som är högst anställningsbara och önskvärda idag. Jag tycker allt att man för en sådan tjänst kan få ut detaljer och ta ställning på ett mer kvalitativt sätt.

Dels det förstås. Enligt ts betalar företagen 59k för att få tillgång till endast ett rött-/gröntregister medan privatpersoner pröjsar 99kr för att kunna läsa hela domar osv om en person?

Gillar inte att spela djävulens advokat men ibland måste man. Det bara väller över av dömda människor inom finans osv. Narkotikabrott är absolut vanligast och folk byter tjänst stup i kvarten. Själv har jag suttit i fängelse och är dömd ett par gånger men har ändå haft många hyfsade jobb, varav en tjänst på bank där de bara bad om belastningsregistret som rör arbete inom försäkring/finans.
Citera
2020-01-08, 17:35
Medlem
Det är dock tveksamt om Lexbase inte har juridiken på sin sida. De följer nog lagen som den ser ut.

De som däremot inte har juridiken på sin sida är HR systemleverantörerna
Citera
2020-01-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Dels det förstås. Enligt ts betalar företagen 59k för att få tillgång till endast ett rött-/gröntregister medan privatpersoner pröjsar 99kr för att kunna läsa hela domar osv om en person?

Gillar inte att spela djävulens advokat men ibland måste man. Det bara väller över av dömda människor inom finans osv. Narkotikabrott är absolut vanligast och folk byter tjänst stup i kvarten. Själv har jag suttit i fängelse och är dömd ett par gånger men har ändå haft många hyfsade jobb, varav en tjänst på bank där de bara bad om belastningsregistret som rör arbete inom försäkring/finans.

men är det så vanligt med narkotikabrott? ofta får man en varning. vad är det 1 fall i veckan?? i Sthlm Tingsrätt på 1,5 miljoner. Det är inte så många
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in