Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av king-of-f----world
Jag kollade passagerarlistan. det var ju inga svenskar. Va f-n snackar de om?
Fyra Lindberg. Sedan finns det ett antal till, men svårt att gissa sig till.
Citera
2020-01-08, 18:21
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilken spridning har vrakdelarna? Om det skulle ha blivit beskjutet innan videon börjar så är det en mycket lång sträcka som man bör ha hittat delar över.

Finns en intervju med en iranier nånstans där han säger att planet "glidit" 500 meter på marken. Det är ett hyfsat intakt plan som kraschat och inte att en vinge damp ner någon annanstans.
Citera
2020-01-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hunden007
nä sannolikhet sköt iran ner planet.

Och Iran har inga torpeder eller hur tänker du?
Citera
2020-01-08, 18:22
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det är ganska uppenbart att det är bränsle som brinner. Antagligen har motorn havererat/exploderat, gett splitterskador på vinge samt sida. Bränsle läcker , antänds

Det är precis sådant som man designar oerhört mycket för att det inte ska kunna ske. Har du något bra exempel där ett plan har störtat på grund av att en motor exploderat, 2.5 minuter efter start?
Citera
2020-01-08, 18:23
Medlem
Jag tror för egen del, tills jag blir motbevisad, att iranierna sköt ned planet av misstag. Men för att vara djävulens advokat, vad talar emot att de omtalade hålen i flygplanet exempelvis skulle bero på nedslag på en stenig åker? Där stenar helt enkelt trycker in ytmaterialet?
Citera
2020-01-08, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
10 km från flygplatsen är nedslagsplatsen så det är inte långt. Jag tror nog att alla plan skulle få stå stilla på Arlanda om det hade hänt här. Men det är också ett spel för galleriet där och alla ska visa att de inte är påverkade av något. Jag tror att det är praxis att kontrollera alla plan av den typen om de tror att orsaken finns där. Det är ändå ett rätt vanligt plan

Rätt vanligt ? Ja världens vanligaste plan. B737
Citera
2020-01-08, 18:24
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Ja det är nog anledningen.

Bilden med blodstänket på betongväggen var också väldigt målande, någon som kastats ut och slagit emot?

Ett av korten syns något som ser ut som orange lådor, är det "svarta lådan"? Isåfall finns det på vild att de fanns och inte "hittades"...

Ja dom svarta lådorna är orangea och har en avvikande färg från annan utrustning just för att dom ska vara lättare att hitta.

/Provokatör
Citera
2020-01-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Finns en intervju med en iranier nånstans där han säger att planet "glidit" 500 meter på marken. Det är ett hyfsat intakt plan som kraschat och inte att en vinge damp ner någon annanstans.

Kan de ha använt samma SAM-system som ryssarna använde när de sänkte Malaysian Airlines Flight 17?
Citera
2020-01-08, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotino
Jag tror för egen del, tills jag blir motbevisad, att iranierna sköt ned planet av misstag. Men för att vara djävulens advokat, vad talar emot att de omtalade hålen i flygplanet exempelvis skulle bero på nedslag på en stenig åker? Där stenar helt enkelt trycker in ytmaterialet?
Är det en motorexplosion är det troligen motordelar som slungats ut och penetrerat flygkropp och stabilisator.
Citera
2020-01-08, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Lindberg Emil 2012
Lindberg Erik 2010
Lindberg Raheleh 1982
Lindberg Mikael 1979

det var enligt SVT var 10:e på planet svenskar så jag tyckte inte det stämde men Lindberg låter svenskt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg

Nej, det är helt pulvriserat, finns knappt en bit kvar som är större än 50 cm. Definitivt inget plan som har "glidit 500 meter på marken". Detta är inte Gottröra
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gymnasist
De allra flesta omkomna tycks ha varit unga män från Afganistan - kanske på semesterresa till hemlandet.
Den diskussionen tar vi i den här tråden:
- https://www.flashback.org/t3109327
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in