Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 18:14
Artikel och bild på svenska familjen på Mirrors sajt:

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/swedish-couple-killed-iran-plane-21239613
Citera
2020-01-08, 18:14
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag vet inget sådant fall. Saker kan slå ut en motor efter start är till exempel fåglar, nedisning eller brand. Är det brand som är fallet, så är det med all säkerhet bara en motor som drabbats. Det börjar inte brinna i två motorer samtidigt. Slås en motor ut, så kan man släcka detta genom inbyggt brandsläckningsfunktion som finns i motorn, och flyga vidare på en motor.

Saker som tar ut båda motorerna samtigt inkluderar:
- Fågelsvärm
- Is från vingarna
- Vulkanaska
- Slut på bränsle
Inget av detta är aktuellt i detta fall, och inget av detta ger en brand.

Dessutom, att planet bara på någon minut skulle bli helt övertänt som ett eldklot är helt osannolikt, om orsaken är en motorbrand. Moderna plan (detta var 2016) är designade för en helt extrem säkerhet i alla system.

Det är ganska uppenbart att det är bränsle som brinner. Antagligen har motorn havererat/exploderat, gett splitterskador på vinge samt sida. Bränsle läcker , antänds och sedan försöker piloterna nödlanda. Precis innan planet når marken så sker en liten explosion där troligtvis bränsletankarna exploderar och sedan brakar planet rakt ner i marken.
Citera
2020-01-08, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Just ja "Debris on the runway" kan ju faktiskt vara en orsak i detta fall.

Vad jag kan utläsa finns det inga konstigheter i hur planet lyfte och hur färden i luften påbörjades. Detta hade inte varit fallet om man kört på någonting redan på startbanan.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har du hört något om att besättningen sände ett mayday eller på annat vis kommunicerade med flygledningen som antydde att de hade problem?

Jag har inte läst något om utslagen kommunikation, inte heller om att kommunikation har förekommit efter det att besättningen fick problem.

Normalt sett kommunicerar en pilot med flygledningen, jag ser det som sannolikt att det inte skedde i det här fallet då något våldsamt troligen hände med flygplanet, kanske även piloterna, då de befann sig i luften.

Att flygdata upphörde att sändas från flygplanet talar för att något våldsamt hände i luften.

Flightradar24 visar inte höjd och fart från maxhöjd till nedslag.
Inte många rätt där av dig där som vanligt. Men jag ska hjälpa dig lite, tror du att besättningen hade kunnat få hjälp om dom ropar Mayday? Svaret är NEJ, så längde dom var vid medvetande så försökte nog dom ta hand om sitt flygplan.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
De bilder som finns av kraschen visar att flygplanet brann kraftigt medan det kraschade. Att flygplansresterna är så pass utspridda tyder på att flygplanet föll isär redan i luften. Slutligen är perforeringarna i flygplanskroppen/vingen vad man skulle förvänta sig av ett flygplan som blivit nedkämpat av en LV-robot. Att perforeringarna inte är lika omfattande som på MH17 kan bero på att roboten detonerat längre bort, att roboten hade mindre verkansdel eller att de delar som har mer omfattande skador är i småbitar. Oavsett är det ganska tydligt splitterskador, och inte något man förväntar sig att se vid en "vanlig" flygplanskrasch.

Vilken spridning har vrakdelarna? Om det skulle ha blivit beskjutet innan videon börjar så är det en mycket lång sträcka som man bör ha hittat delar över.
Citera
2020-01-08, 18:17
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Intressant att det enda som pixlas är ett bröllopsfoto där bruden pixlas. Antagligen för att det visas för mycket naken hud.

Ja det är nog anledningen.

Bilden med blodstänket på betongväggen var också väldigt målande, någon som kastats ut och slagit emot?

Ett av korten syns något som ser ut som orange lådor, är det "svarta lådan"? Isåfall finns det på vild att de fanns och inte "hittades"...
Citera
2020-01-08, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Frun var persiska. Hälsat på mormor & morfar ?
Säkert fasanfulla minuter och på så låg höjd att dom säkert var vid medvetande
Citera
2020-01-08, 18:18
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Vi ska också tänka på att planet "försvann" från Flightradar ca 2.5 minuter efter start, hade flugit ca 18 kilometer, och hade stigit till ca 1500 meters höjd. Allt så helt normalt ut, fart, stigning mm.

Inget tyder på några problem fram till dess. Och så försvinner det bara plötsligt från datan, störtar ganska abrubt ner som ett brinnande eldklot.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staticage
Expressen skriver ”Svenskar” fan dom har bara bott i sverige i några år,dom är fan inte svenskar.
Vilken fitttidning men det visste vi ju redan.

De allra flesta omkomna tycks ha varit unga män från Afganistan - kanske på semesterresa till hemlandet.
Citera
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av king-of-f----world
Jag kollade passagerarlistan. det var ju inga svenskar. Va f-n snackar de om?

Lindberg Emil 2012
Lindberg Erik 2010
Lindberg Raheleh 1982
Lindberg Mikael 1979
Citera
2020-01-08, 18:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monday-Sunday
Det körde i och för sig på en del från ett annat flygplan i samband med start. Om det hade hänt en 737:a så hade konsekvenserna inte blivit likadana.

Jag tror inte heller på fåglar eller tekniskt fel i det nu aktuella fallet. Anledningen till att jag nämnde Concorden var bara det faktum att någon ville ha exempel på plan som fattat eld och kraschat så direkt efter start. Men som sagt - helt andra förutsättningar och helt annan konstruktion.
Citera
2020-01-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
"Lådorna" är hittade och finns till och med på bild i tråden.

nerskjutningen gick så fort så man lär inte få nån till å erkänna ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in