2020-01-08, 14:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentropp
Kan du ge något exempel på hur mycket temperaturen kan skilja sig runt en termometer om det är som ute nu runt 7 grader plus?
Hur menar du att det skulle påverka folks ev. förnekande av ett varmare klimat?

Ett typiskt mikroklimat är en vindpust som blåser ett par meter bort från termometern som kan innehålla betydligt kallare eller varmare vind än den som mäts. Vi antar generellt att luften sprider ut sig mer eller mindre perfekt eftersom vi inte ser luftpartiklarna.

Jag bor i Spanien och vad som slår mig här är hur betydligt kallare vintrarna kan kännas i jämförelse med vad termometern säger. Det kan stå 15C och sen slås man av kallvindar från Atlanten eller bergen som motsvarar kanske 4-5C som drar förbi och aldrig registreras på termometern.
Citera
2020-01-08, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Köldrekord i Australien.

https://twitter.com/BOM_SA/status/1214029237067374592

Bra försök. Du borde verkligen söka jobbet som kommunikationsansvarig för klimatfrågor i Trump-administrationen.
Citera
2020-01-08, 17:03
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ett typiskt mikroklimat är en vindpust som blåser ett par meter bort från termometern som kan innehålla betydligt kallare eller varmare vind än den som mäts. Vi antar generellt att luften sprider ut sig mer eller mindre perfekt eftersom vi inte ser luftpartiklarna.

Jag bor i Spanien och vad som slår mig här är hur betydligt kallare vintrarna kan kännas i jämförelse med vad termometern säger. Det kan stå 15C och sen slås man av kallvindar från Atlanten eller bergen som motsvarar kanske 4-5C som drar förbi och aldrig registreras på termometern.
Jag tror du blandar ihop temperatur med kyleffekt.
Citera
2020-01-08, 17:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Bra försök. Du borde verkligen söka jobbet som kommunikationsansvarig för klimatfrågor i Trump-administrationen.

Det är inte alla som platsar, ens i Trump-administrationen...

Trump fabulerar ju friskt om allt möjligt, inklusive klimatet. Men, till hans försvar måste man säga att när ljugandet eller hyckleriet blir alltför uppenbart eller om han inser att han är på väg att begå uppenbara lagbrott så backar han.

Han sparkade t.ex. William Happer, när det blev uppenbart att Happer hade en agenda som låg alltför långt från seriös vetenskap och vetenskaplig konsensus.

Han har just tagit tillbaka sitt hot om att förstöra kulturhistoriska världsarv i Iran som ett steg i konflikten med Iran.

Visst verkar han ofta lite korkad, Trump, men hans yttranden om klimatet är nog mer fokuserade på att kritisera politiska åtgärder än att kritisera vetenskapen, direkt. Det är kanske fel, men så har jag uppfattat det.

Jag passar på att infoga lite färsk information om vad som händer med den globala medeltemperaturen, nu när när vi har passerat in i ett nytt årtionde.

Copernicus – december 2019
December 2019 var ungefär jämnvarmt med december 2015, globalt. Dessa var de varmaste decembermånaderna i mätserien.

Europa var i december 3,2°C varmare än medel för 1981-2010. Det var högst hittills.

https://climate.copernicus.eu/surface-air-temperature-december-2019

Detta gäller enstaka månader. Jag återkommer med sammanställningar som bättre visar vad som händer med klimatet.

Ryktet om den intensiva nedkylning av Jorden som GWPF-svansen och GWPF försöker skrämmas med, de senare mot betalning från kol- och oljeindustrin, får nog anses betydligt överdrivet...

Citera
2020-01-08, 17:35
Medlem
Citat:

Det är väldigt kallt för att vara mitt i högsommaren.
Citera
2020-01-08, 17:43
Medlem
Citat:
Kanske är det alla rökmoln från bränderna som skymmer solen och kyler? (Bara en vild hypotes, jag har inte kollat några kartor och vindriktningar för att se om det är rimligt)
Citera
2020-01-08, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Kanske är det alla rökmoln från bränderna som skymmer solen och kyler? (Bara en vild hypotes, jag har inte kollat några kartor och vindriktningar för att se om det är rimligt)

Kolla här så ser du vindriktningar samt temperaturer.

https://earth.nullschool.net/#2020/01/05/2100Z/wind/surface/level/overlay=temp/orthographic=130.67,-33.72,896/loc=139.197,-33.331
Citera
2020-01-08, 18:25
Medlem
Citat:

Det var faktiskt något år som det var varmare på julafton än midsommarafton. Här i Skåne då. Typ 12 på julafton och 10 på midsommar.

Om någon minns? 1991 kanske, jag minns inte...
Citera
2020-01-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag passar på att infoga lite färsk information om vad som händer med den globala medeltemperaturen, nu när när vi har passerat in i ett nytt årtionde.

Copernicus – december 2019
December 2019 var ungefär jämnvarmt med december 2015, globalt. Dessa var de varmaste decembermånaderna i mätserien.

Europa var i december 3,2°C varmare än medel för 1981-2010. Det var högst hittills.

https://climate.copernicus.eu/surface-air-temperature-december-2019

Detta gäller enstaka månader. Jag återkommer med sammanställningar som bättre visar vad som händer med klimatet.

Ryktet om den intensiva nedkylning av Jorden som GWPF-svansen och GWPF försöker skrämmas med, de senare mot betalning från kol- och oljeindustrin, får nog anses betydligt överdrivet...

Det är sommar i Nya Zeeland, men det är fan varmare i kylskåpet.

Jag tippar på en global nedkylning.

https://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/overlay=temp/orthographic=172.99,-42.07,3000/loc=170.089,-43.745
Citera
2020-01-08, 18:42
Medlem
Citat:

Om du tror att du kan motbevisa klimatkrisen för att det råkar vara kallt i januari på ett ställe i Australien så är du rejält ute och cyklar.

Klimatstatistiken görs utifrån tusentals mätpunkter över hela jordklotet. Att det diffar på vissa ställen är helt naturligt. Extremväder är det som väntar oss. Notera väder....alltså lokala variationer.
Citera
2020-01-08, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det var faktiskt något år som det var varmare på julafton än midsommarafton. Här i Skåne då. Typ 12 på julafton och 10 på midsommar.

Om någon minns? 1991 kanske, jag minns inte...

År 2015 vet jag att det var kallt. Jag klev ut vid 8-9 på midsommarafton och det var 4 plusgrader ute.

Citat:
Om du tror att du kan motbevisa klimatkrisen för att det råkar vara kallt i januari på ett ställe i Australien så är du rejält ute och cyklar.

Klimatstatistiken görs utifrån tusentals mätpunkter över hela jordklotet. Att det diffar på vissa ställen är helt naturligt. Extremväder är det som väntar oss. Notera väder....alltså lokala variationer.

Det är högsommar på södra halvklotet och svinkallt på en del ställen.

Av vilken anledning handlar det enbart om väder när det blir kallt? Blir det varmt någonstans i en hundratusendels nanosekund, då är det minsann klimatet som har pajat. Ni vänstermuppar är ju helt slut i huvudet.
Citera
2020-01-08, 18:58
Medlem
Citat:

Det är högsommar på södra halvklotet och svinkallt på en del ställen.

Av vilken anledning handlar det enbart om väder när det blir kallt? Blir det varmt någonstans i en hundratusendels nanosekund, då är det minsann klimatet som har pajat. Ni vänstermuppar är ju helt slut i huvudet.

Extremväder. Klimatförändringar. Googla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in