Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Bra försök. Du borde verkligen söka jobbet som kommunikationsansvarig för klimatfrågor i Trump-administrationen.
Det är inte alla som platsar, ens i Trump-administrationen...
Trump fabulerar ju friskt om allt möjligt, inklusive klimatet. Men, till hans försvar måste man säga att när ljugandet eller hyckleriet blir alltför uppenbart eller om han inser att han är på väg att begå uppenbara lagbrott så backar han.
Han sparkade t.ex. William Happer, när det blev uppenbart att Happer hade en agenda som låg alltför långt från seriös vetenskap och vetenskaplig konsensus.
Han har just tagit tillbaka sitt hot om att förstöra kulturhistoriska världsarv i Iran som ett steg i konflikten med Iran.
Visst verkar han ofta lite korkad, Trump, men hans yttranden om klimatet är nog mer fokuserade på att kritisera politiska åtgärder än att kritisera vetenskapen, direkt. Det är kanske fel, men så har jag uppfattat det.
Jag passar på att infoga lite färsk information om vad som händer med den globala medeltemperaturen, nu när när vi har passerat in i ett nytt årtionde.
Copernicus – december 2019
December 2019 var ungefär jämnvarmt med december 2015, globalt. Dessa var de varmaste decembermånaderna i mätserien.
Europa var i december 3,2°C varmare än medel för 1981-2010. Det var högst hittills.
https://climate.copernicus.eu/surface-air-temperature-december-2019
Detta gäller enstaka månader. Jag återkommer med sammanställningar som bättre visar vad som händer med klimatet.
Ryktet om den intensiva nedkylning av Jorden som GWPF-svansen och GWPF försöker skrämmas med, de senare mot betalning från kol- och oljeindustrin, får nog anses betydligt överdrivet...
–