Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2020-01-08, 16:05
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
"10 svenskar säger ukrainska myndigheter och kanske fler....som reser på annat pass än svenskt... ser vi inte i våra system. Tyvärr har vi inga egna uppgifter", säger en pressad Maria Kruse, presschef på UD, just nu i Studio ett...
Citera
2020-01-08, 16:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bladstall
Ja jag har redan tagit upp det. Tidsramarna är snäva. Det var dock en dryg timme tidigare vid 05 som det avgick flyg. Den Ukrainska kärran lyfte inte förrän efter 06 (lokal tid). Det var ingen annan civil trafik (som går att se på FR24) i området när planet sköts ned. Dessutom försenades eller stängdes samtliga flighter som skulle flyga efter ned vilket är lite udda.

Du är kanske något på spåret trots allt. Titta på Teherans andra flygplats också, inställda och framflyttade avgångar tidigt på morgonen på båda flygplatserna, av någon anledning startar ett plan 05:39 från den aktuella flygplatsen, därefter UIA 06:12, men de flesta andra har framskjuten start längre än det aktuella planet.

Komplext att skapa sig en bild, men titta på det om du inte redan har gjort det.
Citera
2020-01-08, 16:06
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...om jag är en halvgalen, och fylld av hat mot USA, iransk milisgrupp som ligger stationerad en bit från flygplatsen och i natten ser eller hör om ett antal raketer som avfyrats mot amerikanska mål. Då jublar jag säkert och uppeggad så tänker jag kanske att jag har carte blanche från mullorna att skada USA eller västerlänningar där möjlighet uppstår. Så ser jag ett stort plan lyfta som sannolikt är fyllt med västerlänningar som skall lämna området i hast. Hoppsan jag träffade, konsekvensanalysen behöver inte riktigt ha varit på plats hos vederbörande förrän efteråt...

Utan att ta i för mycket är detta det scenario som jag tror mest på tills motsats bevisas.
Citera
2020-01-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
"10 svenskar säger ukrainska myndigheter och kanske fler....som reser på annat pass än svenskt... ser vi inte i våra system. Tyvärr har vi inga egna uppgifter", säger en pressad Maria Kruse, presschef på UD, just nu i Studio ett...

Vilka de 17 är har ju retts ut i tråden. UD borde kanske läsa Flashback?
Citera
2020-01-08, 16:07
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Har Aftonbladet lyckas med de värsta skuggbilderna någonsin på offren.. alla ser ut som monster

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Wb2Glr/barn-bland-de-doda-svenskarna-i-iran
Citera
2020-01-08, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Det pratas om "uncontained engine failure" som en möjlig förklaring till olyckan och att de kan förklara skador och hål på vingar och flygplanskropp:

JACDEC
@JacdecNew
There is imagery showing projectile holes in the fuselage and a wing section.
seems just as possible that could be from an uncontained engine failure, like QF32
https://twitter.com/JacdecNew/status/1214815365471068160?s=20
Contained and uncontained failures

Engine failures may be described as either as "contained" or "uncontained".

A contained engine failure is one in which components might separate inside the engine but either remain within the engine's cases or exit the engine through the tail pipe.[13]

An uncontained engine event occurs when an engine failure results in fragments of rotating engine parts penetrating and exiting through the engine case. Uncontained turbine engine disk failures within an aircraft engine present a direct hazard to an airplane and its passengers because high-energy disk fragments can penetrate the cabin or fuel tanks, damage flight control surfaces, or sever flammable fluid or hydraulic lines.[14]

Engine cases are not designed to contain failed turbine disks. Instead, the risk of uncontained disk failure is mitigated by designating disks as safety-critical parts, defined as the parts of an engine whose failure is likely to present a direct hazard to the aircraft.[14] Engine manufacturers are required by the FAA to perform blade off tests to ensure containment of shrapnel if blade separation occurs.[15]
https://en.wikipedia.org/wiki/Turbine_engine_failure#Contained_and_uncontained_f ailures

Finns det någon expert i tråden som kan reda ut begreppen för oss lekmän, tack?

Ganska enkelt, motorhaveri som skickar iväg splitter och delar in i flygkroppen. Motorerna är mycket grundligt testade att inte splittra vid haverier så att de allvarligt skadar flygkroppen så det är mycket osannolikt att det händer, även om det har skett historiskt så har man i princip alltid kunnat nödlanda ändå. Det normala är att man lyckats flyga och nödlanda vid motorhaverier.
Citera
2020-01-08, 16:09
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezten
Knappast en olycka. Tre svenska barn dödade, en hel familj utplånad. Vad gör den svenska cuckstaten? Sväljer och tar emot. Jävla clownland man lever i.

Vad tycker du att Sverige skall göra nu?
Det finns ingen officiell information om vad som har hänt, allt vi vet är att planet har kraschat.
Citera
2020-01-08, 16:10
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, det förstår jag men huruvida det kan gälla i det här fallet menar jag.

Inte uteslutet att motordelar har penetrerat motorkåpan och därefter skadat kropp, hydraulik och bränslesystem, kan förklara hål som syns på bilder, men också brand.

I min bok förklarar det dock inte att piloterna inte meddelade sig med flygledningen. De kan ha gjort det, men att det ännu inte har offentliggjorts.
Citera
2020-01-08, 16:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrsharpangel
det kommer vi. vi fick det i Ukraina då får vi det här.

Ryssarna har ju ännu inte helt erkänt det. För Iran vore det ju bortom pinsamt om de skjutit ner planet. Sedan är de en diktatur långt mer än Ryssland så om de vill tysta ner något så kan de göra det. Inte som det kommer bli något direkt internationell haverikommission här. Folk från Boeing kan väl inte ens resa till Iran.
Citera
2020-01-08, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DURN80
Trist olycka.

Ta av er foliehattarna kära barn.

Du kanske borde gå en kurs i sannolikhetslära? Det här visar ju på hur USA terroriserar andra länder genom att slå ut kommersiell flygtrafik. Det behöver man ingen foliehatt för, kan en apa räkna ut.
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Inte konstigt helt normalt att det blir kaos på kraschplatsen.
Ja visst. Med folk som går och plockar bland flygplansrester som kan (ska) vara viktiga bevis för utredningen. Inte normalt någonstans.
Citera
Medlem
Funkydudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
...om jag är en halvgalen, och fylld av hat mot USA, iransk milisgrupp som ligger stationerad en bit från flygplatsen och i natten ser eller hör om ett antal raketer som avfyrats mot amerikanska mål. Då jublar jag säkert och uppeggad så tänker jag kanske att jag har carte blanche från mullorna att skada USA eller västerlänningar där möjlighet uppstår. Så ser jag ett stort plan lyfta som sannolikt är fyllt med västerlänningar som skall lämna området i hast. Hoppsan jag träffade, konsekvensanalysen behöver inte riktigt ha varit på plats hos vederbörande förrän efteråt...

Detta var något jag var inne på tidigare i tråden och som jag inte håller för osannolikt. Jag räknar då det som ett rent terrordåd och alltså vare sig en medveten handling från den iranska regimen och inte heller förstås något misstag som det mest frekvent diskuteras om.

Dock så tror jag då mer på en bomb smugglad ombord än en skjuten missil av någon sort. Trots säkerhetsåtgärder inbillar jag mig ändå att det är lättare att få ombord en bomb på ett flygplan än att skjuta ner det med en raket. Om man då inte har tillgång till väldigt avancerade vapensystem vilket få av dessa organisationer bör ha. Detta skulle då utförts av en iransk terrororganisation men inte en som direkt lyder under regimen. Det finns väl en handfull som agerar mer eller mindre på egen hand inne i Irak bl.a.

Detta säger min magkänsla är mer troligt än att det iranska luftvärnet eller ett stridsflyg av misstag skjutit ner planet i tron att det var ett amerikanskt anfall eller liknande.
Senast redigerad av Funkydude 2020-01-08 kl. 16:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in