Citat:
Ursprungligen postat av
LordBrettSinclair
...om jag är en halvgalen, och fylld av hat mot USA, iransk milisgrupp som ligger stationerad en bit från flygplatsen och i natten ser eller hör om ett antal raketer som avfyrats mot amerikanska mål. Då jublar jag säkert och uppeggad så tänker jag kanske att jag har carte blanche från mullorna att skada USA eller västerlänningar där möjlighet uppstår. Så ser jag ett stort plan lyfta som sannolikt är fyllt med västerlänningar som skall lämna området i hast. Hoppsan jag träffade, konsekvensanalysen behöver inte riktigt ha varit på plats hos vederbörande förrän efteråt...
Detta var något jag var inne på tidigare i tråden och som jag inte håller för osannolikt. Jag räknar då det som ett rent terrordåd och alltså vare sig en medveten handling från den iranska regimen och inte heller förstås något misstag som det mest frekvent diskuteras om.
Dock så tror jag då mer på en bomb smugglad ombord än en skjuten missil av någon sort. Trots säkerhetsåtgärder inbillar jag mig ändå att det är lättare att få ombord en bomb på ett flygplan än att skjuta ner det med en raket. Om man då inte har tillgång till väldigt avancerade vapensystem vilket få av dessa organisationer bör ha. Detta skulle då utförts av en iransk terrororganisation men inte en som direkt lyder under regimen. Det finns väl en handfull som agerar mer eller mindre på egen hand inne i Irak bl.a.
Detta säger min magkänsla är mer troligt än att det iranska luftvärnet eller ett stridsflyg av misstag skjutit ner planet i tron att det var ett amerikanskt anfall eller liknande.