Citat:
Ursprungligen postat av
Bladstall
Tro det eller ej men tekniken har faktiskt gått bakåt inom vissa områden. Förr hade man transpondersändare och mottagare på luftvärn och stridsflygplan tills dess att man kom på att dessa var lätta att lura och rent av en belastning i den moderna telekrigsmiljön.
Många av de system som Iran har i sitt luftförsvar är betydligt äldre än 30 år. Basmodellerna har sina anor i 70-talets luftvärn även om de modifierat mycket själva och byggt inhemska varianter.
Ok, jag ska villigt erkänna att jag är en riktig lekman på detta område och med andra ord inte kan mer än genomsnittssvensken
Dock så håller jag fast vid det övriga jag skrev i inlägget. Ingen av de tidigare felaktiga nedskjutningarna som nämndes där skulle i sådana fall likna denna. Där handlade det om flygplan som kom in i landets luftrum utifrån och misstogs för fiender och sköts ned. I detta fall skulle det alltså röra sig om en nedskjutning av ett plan som startat ifrån nationens (Irans) flygplats och extremt kort inpå start blivit nedskjutet av landets egna armé.
Det sticker minst sagt ut. Oavsett nivå av teknik och kompetens samt det faktum att de kör något sorts chicken race mot USA för tillfället.