Flashback bygger pepparkakshus!
2020-01-08, 22:04
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Vart är lagtexten som säger att Iran måste skicka lådan till USA?

Bland annat i ett inlägg någon rad nedanför ditt, men det bestämmelsen säger är att lådan inte måste skickas. Troligen en feltolkning av den som hörde inslaget.

https://www.flashback.org/sp69860020
Citera
2020-01-08, 22:08
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Bland annat i ett inlägg någon rad nedanför ditt, men det bestämmelsen säger är att lådan inte måste skickas. Troligen en feltolkning av den som hörde inslaget.

Det var jag, men jag hörde inte fel. David Soucie sa så. Han tituleras en mycket känd expert på flygsäkerhet.

Ingen tvekan om att han sa att lådorna ska slutförvaras i det land som hyser tillverkaren av planet som kraschade. Han kan ha fel, men så sa han.
Citera
2020-01-08, 22:09
Medlem
Whitfieldss avatar
Citat:
Det står absolut inte så i Annex 13. Det låter dessutom extremt märkligt. Själva inspelningsutrustningen är oväsentlig, det är den inspelade datan som han sannolikt pratade om, i det fall han inte yrade.

Sök på recorders, de använder det begreppet.

En annan fråga som jag ännu inte fått svar på. Jag har aldrig sett en jetmotor explodera till den grad att det flyger delar till cockpit och slår ut kommunikation, samt slår ut andra motorer osv. En fågel kan inte förklara detta enligt mig. Vad är din tes?
Citera
Medlem
karlsoons avatar
Citat:

Om du får spekulera fritt, vad tror du och dina orsakade haveriet?
Citera
Medlem
Jag läste att det hänt förut att en Amerikansk fartygschef av misstag skjutit ner ett flygplan från Teheran:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Iran_Air_Flight_655
Kan detta vara något liknande?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffe2000
KK1185 som lyfte 5 min innan PS752 ser ut till att ha gjort kraftiga undanmanövrar runt samma område som PS752 störtade. Någon som har någon info om det flyget?
Verkar rätt så intressant, är inte säkert det är relaterat olyckan men en teori att det kanske finns något samband mellan dessa två flyg.
Atlasglobal (Turkiet) till Istanbul
Citera
2020-01-08, 22:10
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Den oberoende organisationen Bellingcat har lagt ner enormt mycket undersökande journalistiskt arbete
för att få fram sanningen om MH17

https://en.wikipedia.org/wiki/Bellingcat

Jo, men Bellingcat levererade bara halva sanningen som man gör när man sysslar med propaganda.
Kolomoysky är en insider och hans analys ligger säkert närmare sanningen. Han skrattar gott åt hela historien. En lyckad operation ur hans synvinkel. En israelisk pilot gjorde om tricket över syriskt territorium för nåt år sen vilket resulterade i att syrierna sköt ner sitt eget plan av misstag.

https://www.youtube.com/watch?v=NrfKZUttEwE
Citera
2020-01-08, 22:10
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Egentligen är ju allt möjligt. Även om vissa scenarier är troligare än andra.
Vad som inte är troligt är att det finns någon substans bakom DN:s nuvarande headline på webben:
"Enligt västerländsk underrättelsetjänst kan tekniskt fel ligga bakom."

Nu skedde denna olycka i Iran och den info som finns att tillgå är den som finns på nätet baserat på videos, och ögonvittnesskildringar som är samstämmiga samt bilder från nedslagsplatsen och radiotrafiken (eller avsaknad av den). Förstår inte vad för icke öppen info som en underrättelsetjänst skulle kunna ha i denna stund. Att man inte lyckats få sigint på att någon räckt upp handen och sagt "my bad"? Är avsaknaden av ytterligare bevis ett bevis för att det inte var foul play? Inte så här tidigt.

Man måste fråga sig:
Varför läcker en medarbetare på en västerländsk underrättelsetjänst detta till Reuters utan att de dels ställer sig bakom analysen, och dels berättar hur de kommit fram till den?
Är det maskinfel så finns det ju ingenting känsligt i att förklara vad man grundat sin teori på.

Avlyssning av Iransk haverikommission kan inte ge ett skit då det är för tidigt för dem att dra slutsatser, samt att men heller inte kan lita på deras slutsatser.

Varför är alla spelare så extremt snabba i att gå ut med att just denna katastrof var ett maskinfel då man i princip alltid annars avvaktar tills man har en klar bild?
Citera
2020-01-08, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av araka
Väntar med spänning på Pär Svenssons nästa ledare i DN.
Ska bli intressant att se hur han lyckas knyta ihop SDs värderingar med dödsfallen i Iran.

Per T O på Sydsvenskan lär göra samma sak, kan se hur han sitter vid sitt tangentbord redan nu och fabulerar ut att SD är de ansvariga.

Bilden på flygplanskroppen tycker jag visar flera utifrån inträngande hål o flygplanskroppen.

Bilden på 9M331 missilen kan vara tagen var som helst. Hade den varit på olycksplatsen borde det tagits fler bilder som klargjorde att den verkligen fanns vid flygplansdelar.

Ska bli intressant och se hur mkt som kommer att delges om olyckan. Skulle tro att någon liten del av flygplanet borde kommit av vid explosionen och då inte ligger på samma ställen som nedslagsplatsen.
Citera
2020-01-08, 22:12
Medlem
elbels avatar
"Just hours before the crash, the US Federal Aviation Administration had banned US airlines from flying over Iran, Iraq and the waters of the Persian Gulf due to the Middle East crisis. "

Väntar på att https://www.youtube.com/user/blancolirio/videos analyserar videon
Citera
2020-01-08, 22:13
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitfields
En annan fråga som jag ännu inte fått svar på. Jag har aldrig sett en jetmotor explodera till den grad att det flyger delar till cockpit och slår ut kommunikation, samt slår ut andra motorer osv. En fågel kan inte förklara detta enligt mig. Vad är din tes?

Snälla lilla hen, googla lite och läs lite själv, nej det finns nog ingen motor som exploderat och slagit ut motorer på andra sidan av kärran.

Du vill ha fakta på ett diskussions forum, prova att forska fakta själv på flugan som heter internet.

Och detta är ej ett inlägg för att förminska dig utan att för att hjälpa dig. Man ska inte tro på att som skrivs här.
Citera
2020-01-08, 22:19
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Per T O på Sydsvenskan lär göra samma sak, kan se hur han sitter vid sitt tangentbord redan nu och fabulerar ut att SD är de ansvariga.

Bilden på flygplanskroppen tycker jag visar flera utifrån inträngande hål o flygplanskroppen.

Bilden på 9M331 missilen kan vara tagen var som helst. Hade den varit på olycksplatsen borde det tagits fler bilder som klargjorde att den verkligen fanns vid flygplansdelar.

Ska bli intressant och se hur mkt som kommer att delges om olyckan. Skulle tro att någon liten del av flygplanet borde kommit av vid explosionen och då inte ligger på samma ställen som nedslagsplatsen.

Målsökaren bör knappast hittas vid huvudnedslagsplatsen, den bör hittas i närheten av där roboten träffade flygplanet.

Baserat på att flygplanet rör sig brinnande en bra bit innan nedslag.

Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in