2020-01-07, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Dock så är det ju statistiskt sett så att de flesta kvinnor få fler arbetsuppgifter, högre stressnivåer och lägre livskvalitet i längre relationer med män, medan det motsatta gäller för män. Det vill säga, kvinnorna tar hand om och curlar männens praktiska och emotionella behov, men detsamma gäller INTE omvänt. Sen finns det säkerligen bra män också som inte är sådana. (Och kvinnliga parasiter). Men den genomsnittliga mannen är mer eller mindre en vuxenbebis så den genomsnittliga relationen blir en förlustaffär för den genomsnittliga kvinnan. De bra männen räcker ju bara till fåtalet, varför det är logiskt att resten avböjer en kass deal?

På vilket sätt curlar den genomsnittliga kvinnan den genomsnittliga mannens emotionella behov? Är det ett emotionellt behov att bli ihjältjatad?
Citera
2020-01-07, 16:55
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Att några kvinnor som just skilt sig inbillar sig det visar ingenting.

Du behöver inte vara raketforskare för att förstå att kostnaderna för två boenden är avsevärt mycket högre än om du har ett. Gemene man och kvinna som skiljer sig bäddar riktigt dåligt för sin ålderdom. Och deras barn drabbas likaså eftersom möjligheterna till arv och stöd minskar drastiskt. För att inte tala om de negativa psykiska och fysiska effekterna.
Skilsmässa är den enskilt viktigaste statistiska faktorn för att förutsäga dålig ekonomi sett över en persons livstid. Sedan kanske man kan vara lite romantisk också och se andra värden än pengar, men de ekonomiska konsekvenserna av skilsmässa är mycket tydliga.
Citera
2020-01-07, 17:36
Medlem
Har du någonsin frågat dig VARFÖR du måste träffa någon? Du är ju redan skild och din nivå nu är någon som också är skild - med tillhörande barn och bli styvpappa - skrikande ungar som inte respekterar dig, en kvinna som ser dig som en vandrande plånbok/socialt stöd.

Vad driver dig till att ge dig in i allt igen? Inget fel att vara själv och njuta av ensamheten.

Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Mycket av fokus i diskussionen om att träffa någon här på FB rör dejtingappar. Nu ökar säkert andelen par som träffas så men fortfarande lär det nog vara vanligast att ha träffats i verkliga livet. Jobbet och gemensamma intressen är klassiskt vanliga ställen men kanske vanligast är genom gemensamma vänner och bekanta. Men som frånskild man 40+ verkar man kunna glömma det senare.

För att kunna träffa någon via vänner måste ju dessa bjuda in en på någon slags fest eller tillställning samtidigt som ensamstående av motsatt kön. Den som lever nära ursprungsfamilj och barndomsvänner blir kanske inbjuden på sådant som singel, men den som flyttat från sitt ursprung märker snabbt att singelmannen är social paria. Man blir aldrig bjuden till par och mån blir aldrig bjuden med sina barn till andra familjer.

Visst kan man skaffa kompisar. Dessa är då antingen andra ensamma män, som knappast kommer presentera dig för singelkvinnor, eller män som bara vill träffa dig när de vill komma bort från familjen en stund. Man blir en ursäkt att leka unkarlsliv några gånger om året. Några inbjudningar till tillställningar som ger tillfällen att råka träffa frugans singelvännina får man inte. Helst umgås väl par med andra par.

Eller är det bara jag som upplever detta? Hur är det för andra i liknande situationer?
Citera
2020-01-07, 17:38
Medlem
Är man dum och inte skriver äktenskapsförord så blir det dyrt ja. Även vårdnadstvister kan kosta. Vardagsutläggen borde det väl inte vara ngn jättegrej.

Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Skilsmässa är den enskilt viktigaste statistiska faktorn för att förutsäga dålig ekonomi sett över en persons livstid. Sedan kanske man kan vara lite romantisk också och se andra värden än pengar, men de ekonomiska konsekvenserna av skilsmässa är mycket tydliga.
Citera
2020-01-07, 17:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det som talar för de undersökningar som du så obevekligt förnekar som ovetenskapliga är ju faktiskt att kvinnor lämnar män i betydligt högre utsträckning än män lämnar kvinnor, och att kvinnor i högre utsträckning förblir singlar eftersom de, enligt studier, mår och trivs bättre utan man (och även barn i viss utsträckning).

Nu får du gärna länka till denna undersökningen eller dessa undersökningar. Jag sökte lite efter den och har inte hittat annat än tidningsreferat som refererar till andra tidningar. Eftersom du är så insatt i den så borde du veta var man kan läsa den i sin helhet.

Jag kan dela med mig av ett referat som jag hittade i en tidning, det är alltså inte en sån avgrundsdjup skillnad som ni upplysta på twitterkonot skall ha det till

"A higher proportion of women (61%) also said they were happier to be single and not looking for a relationship in comparison to 47% of men who felt the same."

Read more: https://metro.co.uk/2018/09/24/divorced-women-are-happier-than-men-shows-study-7975096/?ito=cbshare"
Citera
2020-01-07, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Är man dum och inte skriver äktenskapsförord så blir det dyrt ja. Även vårdnadstvister kan kosta. Vardagsutläggen borde det väl inte vara ngn jättegrej.

Skilsmässan blir inte billigare för att man har äktenskapsförord. Den omfördelar bara kostnaderna mellan parterna.
Citera
2020-01-07, 18:14
Medlem
Man lever bara en gång och man vet inte hur länge; slösa inte bort livet på en dålig relation på grund av pengar. Rikast på kyrkogården och ligga på hemmet och tänka ” fy fan jag levde ett helt liv i en dålig relation men jag kommer dö med fet plånka” är inte så mkt att eftersträva. Om man har svårt att hitta jämnåriga partners; gå på de yngre kvinnorna då, vid 25 är frontalloben fullt utvecklad så därifrån är det helt ok.
Citera
2020-01-07, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameljointen
Man lever bara en gång och man vet inte hur länge; slösa inte bort livet på en dålig relation på grund av pengar. Rikast på kyrkogården och ligga på hemmet och tänka ” fy fan jag levde ett helt liv i en dålig relation men jag kommer dö med fet plånka” är inte så mkt att eftersträva. Om man har svårt att hitta jämnåriga partners; gå på de yngre kvinnorna då, vid 25 är frontalloben fullt utvecklad så därifrån är det helt ok.

"Rikast på kyrkogården"

Ha ha

Kul uttryck!

Det jag syftar på är att man bör vara noggrann med vem man bildar familj så att man slipper den dåliga relationen och skilsmässan utan man får det bra istället för att man bildat familj med en bra partner. Att hoppa i säng med första bästa är ingen bra idé.
Citera
2020-01-07, 18:33
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
Nu får du gärna länka till denna undersökningen eller dessa undersökningar. Jag sökte lite efter den och har inte hittat annat än tidningsreferat som refererar till andra tidningar. Eftersom du är så insatt i den så borde du veta var man kan läsa den i sin helhet.
Jag kan dela med mig av ett referat som jag hittade i en tidning, det är alltså inte en sån avgrundsdjup skillnad som ni upplysta på twitterkonot skall ha det till
"A higher proportion of women (61%) also said they were happier to be single and not looking for a relationship in comparison to 47% of men who felt the same."
Read more: https://metro.co.uk/2018/09/24/divorced-women-are-happier-than-men-shows-study-7975096/?ito=cbshare"

Fetstilta - har ingen aning om vad du försöker säga med den meningen.

Bortsett från att dessa undersökningar helt överensstämmer med min egen erfarenhet och omvärldsanalys:

Första googleträffen hänvisar till en studie utförd av Paul Dolan, professor i beteendevetenskap på London School of Economics, år 2019.
https://www.svd.se/kvinnor-ar-lyckligare-utan-barn-och-make

I samma sökning kommer det upp en hänvisan till en liknande studie utförd av Professor Emily Grundy, vid universitetet i Essex, år 2017:
https://www.telegraph.co.uk/news/2017/11/11/women-prefer-single-relationships-hard-work/?awc=15609_1578418333_11af09be4723ea5744403d913708 cbb6&WT.mc_id=tmgoff_poth-inbaff_tra_hotels&utm_source=154750&utm_medium=AWI N&utm_content=tra_hotels&utm_campaign=www.digidip. net

I samma sökning fick jag även upp att barnfria par är lyckligast enligt en undersökning utförd av SCB.
https://www.aftonbladet.se/family/a/vQdwBj/de-som-bor-ihop-utan-barn-ar-mest-nojda-med-livet
Citera
2020-01-07, 18:38
Medlem
Jo men den klumpsumman kapital du har förblir din. Hon får inte 50 % i ett stycke.

Citat:
Skilsmässan blir inte billigare för att man har äktenskapsförord. Den omfördelar bara kostnaderna mellan parterna.
Citera
2020-01-07, 18:40
Medlem
Citat:
"Rikast på kyrkogården"

Ha ha

Kul uttryck!

Det jag syftar på är att man bör vara noggrann med vem man bildar familj så att man slipper den dåliga relationen och skilsmässan utan man får det bra istället för att man bildat familj med en bra partner. Att hoppa i säng med första bästa är ingen bra idé.

Du har fruktansvärt RÄTT! Det absolut viktigaste valet man gör i livet är att välja rätt partner.
Citera
2020-01-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonComplianze
Jo men den klumpsumman kapital du har förblir din. Hon får inte 50 % i ett stycke.

Om du är den rikare parten, ja. För den fattigare parten blir skilsmässan dessa 50 procent dyrare.

Men hur som helst. Klokt att skriva äktenskapsförord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in