2020-01-06, 21:18
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kefalonia
Det är synd eftersom du verkar vara en synnerligen klok och bra person.
Det blir väldigt begränsade möjligheter om man inte har en stor bekantskapskrets, och då kvarstår frågan vilken ”arena” kan man träffa någon på?
Tack för omdömet! Det gjorde mig i alla fall lite glad att läsa.

Det är verkligen oerhört svårt att hitta en arena.

Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Tycker det är intressant. Nu har det forskats på singellivet och det verkar som att män markant mår sämre av att vara singlar än kvinnor, medan kvinnor tom mår bra/bättre som singlar. Undrar vad det beror på att just männen mår sämre.
En killgissning är att de flesta män endast har en riktigt nära relation med sin partner medan kvinnor har nära vänner på ett annat sätt. Dessutom kan kvinnor på ett helt annat sätt än genomsnittsmannen få tillgång till tillfälligt sex om de vill. Jag tror att detta även är betydelsefullt för kvinnor som inte utnyttjar möjligheten, eftersom de får känna sig lite åtrådda ibland. Kvinnor som levt nästan hela livet ensamma har ofta haft älskare, medan män varit helt ensamma. Kombinerat hör det ju stor skillnad.

För ensamma män ökar det problemet att hitta någon. Den kvinna som trivs med singellivet kommer ju ställa desto högre krav på en potentiell partner för att han ska vara intressant.
Citera
2020-01-06, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
En del har nog att göra med att män utestängs ifrån mycket socialt umgänge och meningsfulla relationer i övrigt som singlar.

Jag känner några män som bestämt sig för att leva som singlar och aldrig se åt nån kvinna(jag har själv sett dem ge nobben till damer) och de verkar helt nöjda med sina liv. Har man inget hopp blir det inga besvikelser. Kanske damer också är bättre på att inte bry sig och bli desperata?

Jag gav många nobben men har i efterhand ångrat det. Jag har t.om nobbat tjejer som det inte fanns någon egentligen anledning att avfärda. Jag levde i villfarelsen att det skulle kännas på ett visst sätt när det är rätt och att möjligheterna är ändlösa (medan jag begränsar mig om jag binder mig). Sen blev man äldre och det visade sig bli jäkligt krångligt att träffa människor på samma sätt som förr.
Citera
2020-01-06, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Det är verkligen oerhört svårt att hitta en arena.

Du kan ju alltid pröva en universitetskurs som är kvinnodominerad. Psykologi exempelvis. Äldsta tjejen runt din ålder var 35, typ.
Citera
2020-01-06, 21:26
Medlem
Man får helt enkelt sluta beklaga sig och göra något åt det. Ha inte som inställning att du ska träffa någon. Hitta på saker som att dansa salsa, baka, arbeta volontär etc. Så snart man fokuserar på något som gör en glad följer det andra med.
Citera
2020-01-06, 21:27
Bannlyst
Men ta av offerkoftan.

Varför är det andra som ska göra jobbet fle dig?

Ta eget initiativ, anordna de fester som du själv skulle vilja bli inbjuden till....!
Citera
2020-01-06, 21:27
Medlem
Säg ja till grejer du vanligtvis inte säger ja till.
Citera
2020-01-06, 21:34
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Männens singelskap är inte självvald. Kvinnor kan åtminstone ta ett andrahandsval med några fingertryckningar.

Frågan är just det, hur kommer det sig att kvinnor väljer bort män för att de mår bättre som singlar än vise versa? Hur kommer det sig att inte männen i lika hög utsträckning väljer bort kvinnor och mår bättre som singlar?
Citera
2020-01-06, 21:35
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
Du kan ju alltid pröva en universitetskurs som är kvinnodominerad. Psykologi exempelvis. Äldsta tjejen runt din ålder var 35, typ.

Citat:
Ursprungligen postat av Driffdruff
Man får helt enkelt sluta beklaga sig och göra något åt det. Ha inte som inställning att du ska träffa någon. Hitta på saker som att dansa salsa, baka, arbeta volontär etc. Så snart man fokuserar på något som gör en glad följer det andra med.
Visst kan man leta upp fritidsintressen som maxar chansen. Det är mitt eget första råd till andra. Nu lever jag redan ett väldigt engagerat liv och det är ändå oerhört svårt att träffa någon i föreningsliv och liknande när man passerat 40. Jag skulle verkligen behöva maxa kvinnotätheten i aktiviteterna, och det suger ju om man ska behöva ge upp något intresse man gillar för något med bättre könsfördelning. Men visst tänker jag i de banorna. Dock är det bökigt med kurser om man är halvtidsförälder. Danskurser vill f.ö. ha anmälan i par numera.

Grundfrågeställningen var hursomhelst varför man utestängs från vanliga sociala sammanhang när man som mest behöver dem?
Citera
2020-01-06, 21:39
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig
En del har nog att göra med att män utestängs ifrån mycket socialt umgänge och meningsfulla relationer i övrigt som singlar.

En teori som känns rimlig utifrån att männen av samma skäl mår sämre efter skilsmässa. Nätverket verkar kretsa runt kvinnorna, det är de som ser till att det sociala livet fortgår och blir av.

Citat:
Jag känner några män som bestämt sig för att leva som singlar och aldrig se åt nån kvinna(jag har själv sett dem ge nobben till damer) och de verkar helt nöjda med sina liv. Har man inget hopp blir det inga besvikelser. Kanske damer också är bättre på att inte bry sig och bli desperata?

Dessa män är som du skriver sannolikt nöjda eftersom de aktivt valt bort kvinnor, det är nog den springande punkten, när man själv väljer bort blir det bra.
Finner det ändå märkligt att det är så många män som absolut vill vara i en relation och mår skit samtidigt som kvinnor går åt andra hållet. Snacka om dålig matchning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Frågan är just det, hur kommer det sig att kvinnor väljer bort män för att de mår bättre som singlar än vise versa? Hur kommer det sig att inte männen i lika hög utsträckning väljer bort kvinnor och mår bättre som singlar?

För att männens möjligheter är begränsade medan kvinnorna kan avbryta sin till tillvaro när som helst. Kvinnor som inte kan avbryta det mår precis lika dåligt.
Citera
Medlem
Kan gå o dansa för 50-80 kr under 2-4h från mån till tors. Där är mer kvinnor än män. Flera av mina polare som har barn har gjort det samt träffat en tjej på det sättet
Citera
2020-01-06, 21:40
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Men ta av offerkoftan.

Varför är det andra som ska göra jobbet fle dig?

Ta eget initiativ, anordna de fester som du själv skulle vilja bli inbjuden till....!
Så hur menar du att jag ska kunna bjuda in singelkvinnor till fester när problemet är att komma i kontakt med dem...

Herrmiddagar kan jag ordna men det lär ju inte råda värst mycket bot på singellivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in