2020-01-06, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Cynisk och bitter blir man ju, men jag anses allmänt vara en kul och trevlig person som man gärna umgås med. Dock inte genom att bjuda in på tillställningar där det finns kvinnor tydligen.

Dejtingappar är nära 100% meningslöst för en genomsnittsman i min ålder. Kanske kan man få till någon dejt om året om man lägger nästan all sin vakna tid på att hålla på med appen. Det är det ju inte värt. Förhållanden som startat via appar håller f.ö. statistikt sett sämre. Dessutom ändrar det ju inte på frågeställningen om att träffa någon via bekantskapskretsen.

En inte allt för vild gissning är att du jobbar i ett mansdominerat yrke? Blir det aldrig någon after-work, någon som helst lucka att träffa folk?
Citera
2020-01-06, 20:51
Medlem
Citat:
Mycket av fokus i diskussionen om att träffa någon här på FB rör dejtingappar. Nu ökar säkert andelen par som träffas så men fortfarande lär det nog vara vanligast att ha träffats i verkliga livet. Jobbet och gemensamma intressen är klassiskt vanliga ställen men kanske vanligast är genom gemensamma vänner och bekanta. Men som frånskild man 40+ verkar man kunna glömma det senare.

För att kunna träffa någon via vänner måste ju dessa bjuda in en på någon slags fest eller tillställning samtidigt som ensamstående av motsatt kön. Den som lever nära ursprungsfamilj och barndomsvänner blir kanske inbjuden på sådant som singel, men den som flyttat från sitt ursprung märker snabbt att singelmannen är social paria. Man blir aldrig bjuden till par och mån blir aldrig bjuden med sina barn till andra familjer.

Visst kan man skaffa kompisar. Dessa är då antingen andra ensamma män, som knappast kommer presentera dig för singelkvinnor, eller män som bara vill träffa dig när de vill komma bort från familjen en stund. Man blir en ursäkt att leka unkarlsliv några gånger om året. Några inbjudningar till tillställningar som ger tillfällen att råka träffa frugans singelvännina får man inte. Helst umgås väl par med andra par.

Eller är det bara jag som upplever detta? Hur är det för andra i liknande situationer?

Gå med i en frikyrka. Många unga och villiga tjejer där. Även äldre om du föredrar det.
Citera
2020-01-06, 20:53
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Cynisk och bitter blir man ju

Mår du dåligt av att vara singel? På vilket sätt påverkas du?
Citera
2020-01-06, 20:54
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaskig

Jag känner igen det där. Är nyskild själv så jag har inte börjat leta ännu. Men visst har jag märkt tidigare att vissa par bara bjuder andra par samt singlar enbart för att föra ihop dem.

Hade varit roligare (vilket jag alltid själv gör) att man bara bjuder in lite folk par som singlar till middag/fest och fan inte funderar på vem som passar ihop med vem och att det skall vara jämnt antal kukar och fittor.

Även en singelman kan väl tycka att det är trevligt att bara umgås utan baktankar. Det är väl inte bara att var exkluderad ifrån fitta som är jobbigt som singelman utan även att vara exkluderad ifrån rätt mycket social gemenskap.
Ja exakt så! Det blir ett ökenliv.

Men det gör det också oerhört svårt att träffa någon ny. Framförallt när man tänker på att par som träffats vis gemensamma bekanta tenderar ätt hålla ihop bäst.
Citera
2020-01-06, 21:01
Medlem
Det värsta med evigt singelskap är att det går från att vara ledsen, till uppgiven, till avtrubbad. Man förlorar en del av sig själv. Däremellan har man givetvis samma spektrum av glädje och skratt som alla andra, men man har ingen grundstomme.

När man sen ska vara redo för att hoppa upp på hästen igen är det som att allt adrenalin och pirr lämnat kroppen.
Citera
2020-01-06, 21:02
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetkrigaren1
En inte allt för vild gissning är att du jobbar i ett mansdominerat yrke? Blir det aldrig någon after-work, någon som helst lucka att träffa folk?
Mycket mansdominerat. På jobbet lär jag inte träffa någon som det är nu. Strax efter skilsmässan var jag dock på en arbetsplats med bättre könsfördelning. Dock inga lämpliga singelkvinnor. Kanske för känslomässigt rörigt iig just då också.

Startade faktiskt en tråd för någon månad sedan om att byta arbetsplats eller yrke för att öka chansen att träffa någon.

Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Gå med i en frikyrka. Många unga och villiga tjejer där. Även äldre om du föredrar det.
Jag har fått det rådet förut eftersom jag är uttalat troende. Tyvärr inte alls frikyrklig. Men visst, det är en tanke om jag kan bita ihop teologiskt...

Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Mår du dåligt av att vara singel? På vilket sätt påverkas du?
Det är isolerat och ensamt. Jag saknar någon att dela vardagen med. Närhet och sex finns heller inte alls i livet. Tja vad händer med en? Man blir nedstämd, onödigt lättretlig och saknar livslust.
Citera
2020-01-06, 21:06
Medlem
Kefalonias avatar
Citat:
När jag var gift försökte vi diskret få några singelkompisar från varsitt håll att träffas. I ett fall gav det tydligen några dejter och det får man ju vara nöjd med. Men mig verkar ingen vilja para ihop med någon.

Och problemet är bortom uppenbara ihopparningsförsök. Det är ju omöjligt att träffa någon om man aldrig bjuds in till sammanhang där det finns någon att träffa. För att inte tala om hur trist det är att vara utesluten från denna typ av gemenskap. Det är t.ex. en jättestor sorg att aldrig kunna umgås med någon annan familj tillsammans med sina barn. Det är alltid bara jag och barnen om man inte träffar släkten.

Det är synd eftersom du verkar vara en synnerligen klok och bra person.
Det blir väldigt begränsade möjligheter om man inte har en stor bekantskapskrets, och då kvarstår frågan vilken ”arena” kan man träffa någon på?
Citera
2020-01-06, 21:06
Moderator
pbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuminousChrome
Det värsta med evigt singelskap är att det går från att vara ledsen, till uppgiven, till avtrubbad. Man förlorar en del av sig själv. Däremellan har man givetvis samma spektrum av glädje och skratt som alla andra, men man har ingen grundstomme.

När man sen ska vara redo för att hoppa upp på hästen igen är det som att allt adrenalin och pirr lämnat kroppen.
Det blir ju en ständig brist på de signalsubstanser som ger välmående. Alla känslor justeras nedåt. Sedan slå mån behöva vara supercharmig plötsligt om man träffar en potentiel partner. Hur lätt är det? Med självförtroendet helt borta.

På sätt och vis är det värsta att inte ens roliga saker blir roliga när man inte har någon att dela den med.
Citera
2020-01-06, 21:08
Medlem
Kefalonias avatar
[quote=f30malmo|69836555]Tror nog ofta sånt här blir svårare med ålder också. Man börjar inte om lika lättvindligt kanske.[/QUOTE
Precis, och har man barn är det inte bara att slå ihop sina påsar utan eftertanke.
Citera
2020-01-06, 21:10
Medlem
Lavas avatar
Citat:

Det är isolerat och ensamt. Jag saknar någon att dela vardagen med. Närhet och sex finns heller inte alls i livet. Tja vad händer med en? Man blir nedstämd, onödigt lättretlig och saknar livslust.

Tycker det är intressant. Nu har det forskats på singellivet och det verkar som att män markant mår sämre av att vara singlar än kvinnor, medan kvinnor tom mår bra/bättre som singlar. Undrar vad det beror på att just männen mår sämre.
Citera
2020-01-06, 21:17
Medlem
Citat:
Tycker det är intressant. Nu har det forskats på singellivet och det verkar som att män markant mår sämre av att vara singlar än kvinnor, medan kvinnor tom mår bra/bättre som singlar. Undrar vad det beror på att just männen mår sämre.

Männens singelskap är inte självvald. Kvinnor kan åtminstone ta ett andrahandsval med några fingertryckningar.
Citera
2020-01-06, 21:17
Avslutad
Citat:

En del har nog att göra med att män utestängs ifrån mycket socialt umgänge och meningsfulla relationer i övrigt som singlar.

Jag känner några män som bestämt sig för att leva som singlar och aldrig se åt nån kvinna(jag har själv sett dem ge nobben till damer) och de verkar helt nöjda med sina liv. Har man inget hopp blir det inga besvikelser. Kanske damer också är bättre på att inte bry sig och bli desperata?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in