2020-01-05, 20:22
  #86125
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.expressen.se/nyheter/benjamin-dousa-folk-litar-inte-pa-moderaterna/

Dousa - folk litar inte på Moderaterna

Damn right we don’t.

Ändå intressant att han säger att folk inte längre litar på sitt eget parti? Varför gör man det? Lämnar man walkover till SD? Hmm.

Dousa har stått bakom båda så varför ska man lita på honom?
2020-01-05, 21:21
  #86126
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vad yrar du ens om? Sjuka? Kommit utifrån?

Påståendet jag bemötte var ”M hade ju varit asylaktivister sedan Carl Bildt som tog bort luciabeslutet”. Som att det var något Bildt drev, som att de skulle ha gått till val på ett löfte att riva upp det. Eftersom de ledande inom moderpartiet var det längsta från ”asylaktivister” som fanns i riksdagen 1991 vid sidan av Ny Demokrati, och eftersom hävandet av Luciabeslutet var en eftergift till FP, så är påståendet helt enkelt fel.

Vad som pågick i MUF och kom upp till ytan 15 år senare gör inte Carl Bildt anno 1991 till en ”asylaktivist”, hur hårt du än krystar.
Reinfeldt gick inte till val på att asylsamarbeta med MP, lika lite som Bildt gick till val på att riva upp Luciabeslutet. Men lik förbannat så rev dom upp Luciabeslutet, lik förbannat gjorde M upp med MP om "total invandring". Att dom inte gick till val på det gör det inte ett dugg bättre, snarare värre.

Lita aldrig på en moderat.
2020-01-05, 21:38
  #86127
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Reinfeldt gick inte till val på att asylsamarbeta med MP, lika lite som Bildt gick till val på att riva upp Luciabeslutet. Men lik förbannat så rev dom upp Luciabeslutet, lik förbannat gjorde M upp med MP om "total invandring". Att dom inte gick till val på det gör det inte ett dugg bättre, snarare värre.

Lita aldrig på en moderat.

Precis och de gick till val 2018 med alliansen också trots att alliansen inte hade några förutsättningar, även det var alltså ett bedrägeri mot väljarna.
2020-01-05, 22:00
  #86128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Reinfeldt gick inte till val på att asylsamarbeta med MP, lika lite som Bildt gick till val på att riva upp Luciabeslutet. Men lik förbannat så rev dom upp Luciabeslutet, lik förbannat gjorde M upp med MP om "total invandring". Att dom inte gick till val på det gör det inte ett dugg bättre, snarare värre.

Lita aldrig på en moderat.
Vet inte på vilket sätt de skulle vara mindre (eller mer) pålitliga än övriga riksdagspartier. Vilka har inte offrat ståndpunkter för att ta/behålla makt? Såssarna har gett oss allt från amnestilagen 2005 till gymnasielagen 2018 till 73-punktsprogrammet för att de ska kunna behålla makten. C och L har hoppat över till vänstern för att det fanns mer makt att hämta där. Bildt släppte migrationen till Westerberg för att kunna bilda borgerlig regering.

Allt det där är business as usual - hade de inte varit villiga att ge bort saker i utbyte mot makten så skulle det ju inte ha varit aktuellt att göra eftergifter till SD efter nästa val heller, och då slösar vi ju bara tid på hela den här SD-grejen för några 51% får de aldrig.

Den mytomspunna överenskommelsen med MP gjorde varken från eller till volymmässigt, dokumentet bestod av 95% snömos. Däremot var det idiotiskt ur PR-synpunkt, eftersom papperet fortfarande diskuteras som nån sorts öppning av dammluckorna.
2020-01-05, 22:50
  #86129
Medlem
Tercios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vet inte på vilket sätt de skulle vara mindre (eller mer) pålitliga än övriga riksdagspartier. Vilka har inte offrat ståndpunkter för att ta/behålla makt? Såssarna har gett oss allt från amnestilagen 2005 till gymnasielagen 2018 till 73-punktsprogrammet för att de ska kunna behålla makten. C och L har hoppat över till vänstern för att det fanns mer makt att hämta där. Bildt släppte migrationen till Westerberg för att kunna bilda borgerlig regering.

Allt det där är business as usual - hade de inte varit villiga att ge bort saker i utbyte mot makten så skulle det ju inte ha varit aktuellt att göra eftergifter till SD efter nästa val heller, och då slösar vi ju bara tid på hela den här SD-grejen för några 51% får de aldrig.

Den mytomspunna överenskommelsen med MP gjorde varken från eller till volymmässigt, dokumentet bestod av 95% snömos. Däremot var det idiotiskt ur PR-synpunkt, eftersom papperet fortfarande diskuteras som nån sorts öppning av dammluckorna.

Dösnack. Migrationsuppgörelsen med mp som M själva drev fram öppnade upp Sverige på allvar för världens mest kravlösa arbetskraftsinvandring. Det beslutet har inneburit 100 000-tals extra migranter till Sverige.
2020-01-05, 22:51
  #86130
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nja. SD:s mediala genombrott kom i april 2007 när Åkesson debatterade mot Sahlin i Kvällsöppet.
Nu får du väl tagga ner med världsrekordförsöken i desinformation. M stödde Luciabeslutet, liksom C.
Varken M eller C fanns på samma karta som ”asylaktivister” år 1991. Att beslutet revs upp var en ren eftergift till Folkpartiet, det ingick i deras villkor för att ingå i en borgerlig regering. Och under sosseåren 1994-2006 gick M och S samman och bildade den s.k. järnaxeln för att blockera försöken från FP/MP/KD/V att liberalisera invandringen.

Precis och därför var de välkända valet 2010, jag skrev ju att det var Mona som definitivt gjorde S till ett asylparti (2006 är innan 2010 ).

Bild och M får ta ansvar för sin regerings beslut. Inga ursäkter accepteras. Du resonerar som Löfven nu som skyller sin egen regering på andra, mästaren i desinformation. Bild var regeringschef och statsminister, han bär ansvar för sin regerings beslut oavsett bortförklaring. Och som partiledare för M så blir det Ms politik.
2020-01-05, 23:23
  #86131
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Vet du vilka FI är?
Fast det går väl inte att jämföra?
Fi har ju fått en makalös mediaexponering från dag ett, dessutom en helt okritisk sådan. SD fick ju aldrig synas i media annat än i negativa ordalag.
Då fanns väl inte alternativmedia på samma sätt eller ens sociala medier, för en vanlig Svensson var det nog inte så självklart att rösta på det partiet?
2020-01-06, 00:08
  #86132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Vad yrar du ens om? Sjuka? Kommit utifrån?

Påståendet jag bemötte var ”M hade ju varit asylaktivister sedan Carl Bildt som tog bort luciabeslutet”. Som att det var något Bildt drev, som att de skulle ha gått till val på ett löfte att riva upp det. Eftersom de ledande inom moderpartiet var det längsta från ”asylaktivister” som fanns i riksdagen 1991 vid sidan av Ny Demokrati, och eftersom hävandet av Luciabeslutet var en eftergift till FP, så är påståendet helt enkelt fel.

Vad som pågick i MUF och kom upp till ytan 15 år senare gör inte Carl Bildt anno 1991 till en ”asylaktivist”, hur hårt du än krystar.

Vilken sjuka jag yrar om? Den galna kalv-sjukan som gör att 70% av MUF fortfarande ville se fri invandring så sent som förra året.

Den sortens vanvettiga nyliberalism går som ett virulent hjärnätande virus genom M och har alltså åtminstone rötter hela vägen tillbaka till Reinfeldts tid i MUF. Du kan försöka skylla på FP eller MP, men de galna rösterna kom också inifrån skallen på M. Bygg gärna en moské, baby, bygg gärna tre, sa den rösten.
2020-01-06, 00:14
  #86133
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerbarn
Vet du vilka FI är?
Som att SD anno 2002 fick samma mediaexponering som FI fick vid denna storlek
2020-01-06, 07:09
  #86134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Hans analys är korrekt:
Migrationsuppgörelsen med Miljöpartiet och Decemberöverenskommelsen är historiska misstag.
Lita aldrig på en moderat.
Håller med.

Jag personligen litar inte ens på moderater som mellan val svarar SD i OU. Liksom de moderater som före EU-valet svarade KD i desamma.
2020-01-06, 09:12
  #86135
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Dösnack. Migrationsuppgörelsen med mp som M själva drev fram öppnade upp Sverige på allvar för världens mest kravlösa arbetskraftsinvandring. Det beslutet har inneburit 100 000-tals extra migranter till Sverige.
Om du inte ens vet vad vi pratar om är det kanske en dålig idé att inleda med ett dumdrygt ”dösnack”. Arbetskraftsinvandringsreformen genomfördes 2008 när alliansen hade egen majoritet och SD:s riksdagsinträde låg 2 år in i framtiden.

Migrationsuppgörelsen 2011 (som gjordes för att stänga ute SD från inflytande) är nåt helt annat, ett dokument som 5 miljoner pers pratar om men max 50 har orkat läsa. Det bestod av en lång drapa av rent snömos, med undantag för några konkreta åtgärder som t ex akutvård till papperslösa. Sen drog alliansen ut på införandet så länge som möjligt tills MP år 2013 hotade hoppa av. Det papperet genererade ingen ytterligare invandring. Ingenstans i världen satt en miljon asylanter och väntade på att Sverige skulle införa akutvård för papperslösa. ”Har ni hört? Sverige ska få akutvård för papperslösa. Så om vi allihop åker dit och får avslag på asylansökan, smiter undan utvisning och sen bryter benet så får vi det gipsat! Mot Sverige! Gips till alla!”
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Bild och M får ta ansvar för sin regerings beslut. Inga ursäkter accepteras.
Hallå halmdocka. Ingen har påstått att Bildt inte hade ansvar för regeringsbeslut. Diskussionen gällde ditt påstående att M ”blev asylaktivister under Bildt” för att de rev upp Luciabeslutet. Bilden du ville måla var att moderaterna kukade ur c:a 1991 och var bindgalna asylaktivister från den punkten medan S var helt normala i ytterligare 15 år. Detta är ju nonsens eftersom det var samförståndet mellan M och S, a k a ”järnaxeln”, som höll invandringen någorlunda i schack från valet 1994 (då M kunde börja agera oberoende av FP igen och därmed kunde återgå till en mer restriktiv linje) fram till Perssons stora reform av migrationshanteringen 2005-2006 då utlänningsnämnden ersattes med domstolar.

Om M hade varit ”asylaktivister”(!) under sosseåren 1994-2006 måste du ju inse att S inte hade kunnat driva en strikt invandringspolitik som blockade FP/MP/KD/V:s törst efter rivna gränser. ”Asylaktivisterna” hade under ledning av M kört över S totalt och tvingat fram en invandringspolitik i linje med alla MP:s önskedrömmar. Vi skulle ha haft tredubbel invandring 94-06. Men tack och lov stod det en röd och en blå dörrvakt vid entrén.
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Vilken sjuka jag yrar om? Den galna kalv-sjukan som gör att 70% av MUF fortfarande ville se fri invandring så sent som förra året.

Den sortens vanvettiga nyliberalism går som ett virulent hjärnätande virus genom M och har alltså åtminstone rötter hela vägen tillbaka till Reinfeldts tid i MUF. Du kan försöka skylla på FP eller MP, men de galna rösterna kom också inifrån skallen på M. Bygg gärna en moské, baby, bygg gärna tre, sa den rösten.
Ah, så du hade som väntat egentligen ingenting att tillföra i frågan om det absurda påståendet att M förvandlades till asylaktivister c:a 1991, du ville bara hugga på tillfället att släppa ut lite random nyliberal-tourettes.

Mmm, förstår den tärande bitterheten över att dina feberdrömmar om att SD och S ska smälta samman i ”Nationalsocialdemokraterna” nu slutgiltigt har förpassats till latrintunnan där skiten hör hemma, men du får helt enkelt tugga i dig att SD efter att ha utvärderat M/KD på nära håll under 9+ år i riksdagen har landat i bedömningen att den rätta vägen framåt är ett SD/M/KD-samarbete. Alla som har som hobby att ropa varg om moderaternas invandringsliberalism har nu dryga två år på sig innan det konceptet dör lika tvärt och snopet som konspirationsteorierna om opinionsinstituten gjorde 9 september 2018.
2020-01-06, 09:21
  #86136
Medlem
Efter Jul och Nyår.

Jag kan inte se att någonting betydande hände i slutet på 2019. Alltså blir min spådom att SD kommer att ligga kvar i spannet 24-25 procent i årets första OU. Resonemang om julbordssamtalens betydelse saknar enligt mig betydelse.

Enligt NE betyder opinion ''sammanfattande benämning på en samling åsikter, attityder och värderingar''.

Där jag lägger till under en viss tid. Och att svensk inrikespolitik och värderingar är färskvara. Plus att det finns anledning att tro att en del väljare svarar SD i OU att mena det. Något som jag tidigare redovisat i tråden angående valet 2018.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in