2020-01-05, 17:37
  #86113
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det är tack vare oss som faktiskt "kastade bort våra röster" mellan 1988-2006 som SD kom in i riksdagen överhuvudtaget.

Det är ju helt sant. Själv har jag haft min uppfattning allt sedan valet 1994 och var då bland sammanlagt 14 000 i hela Sverige. Jag tycker dock att det är viktigt att inte skuldbelägga de väljare som "gjort fel" och istället välkomna de som faktiskt har gjort en omvärdering av sina uppfattningar under åren som har gått.

(Skuld finns, men den ligger inte hos folket utan hos massmedia och politiker.)
2020-01-05, 17:48
  #86114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Det är ju helt sant. Själv har jag haft min uppfattning allt sedan valet 1994 och var då bland sammanlagt 14 000 i hela Sverige. Jag tycker dock att det är viktigt att inte skuldbelägga de väljare som "gjort fel" och istället välkomna de som faktiskt har gjort en omvärdering av sina uppfattningar under åren som har gått.

(Skuld finns, men den ligger inte hos folket utan hos massmedia och politiker.)

Utan klanen Bonniers aktiva arbete hade det aldrig gått att genomföra projektet massinvandring.
2020-01-05, 17:54
  #86115
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Det är ju helt sant. Själv har jag haft min uppfattning allt sedan valet 1994 och var då bland sammanlagt 14 000 i hela Sverige. Jag tycker dock att det är viktigt att inte skuldbelägga de väljare som "gjort fel" och istället välkomna de som faktiskt har gjort en omvärdering av sina uppfattningar under åren som har gått.

(Skuld finns, men den ligger inte hos folket utan hos massmedia och politiker.)
Jag håller med om att man inte bör skuldbelägga, men jag reagerade när HejaFinland skrev följande:
Citat:
De vågade inte förut. Man kan se dem som fega och kappvändare men man måste acceptera dem. Om man inte låter syndarna omvända sig så är man bara de 5,7 % som röstade SD 2010 kvar. Alla andra är kappvändare.
Jag har haft min inställning ungefär lika länge som du, och för min del så är det helt ofattbart att vissa vaknade upp först 2010. Det är faktiskt lika ofattbart som att vissa faknar upp först nu.

För den som ville se så var det helt uppenbart åt vilket håll som utvecklingen var på väg redan under andra halvan av 1990-talet.
2020-01-05, 17:56
  #86116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
För innan valrörelsen 2010 kände inte ens folk till SD. Men då uppmärksammades de mycket och fick vara med i media. Alla partier var inte heller så migrationstokiga innan dess
Nja. SD:s mediala genombrott kom i april 2007 när Åkesson debatterade mot Sahlin i Kvällsöppet.
Citat:
M hade ju varit asylaktivister sedan Carl Bildt som tog bort luciabeslutet.
Nu får du väl tagga ner med världsrekordförsöken i desinformation. M stödde Luciabeslutet, liksom C.

Varken M eller C fanns på samma karta som ”asylaktivister” år 1991. Att beslutet revs upp var en ren eftergift till Folkpartiet, det ingick i deras villkor för att ingå i en borgerlig regering. Och under sosseåren 1994-2006 gick M och S samman och bildade den s.k. järnaxeln för att blockera försöken från FP/MP/KD/V att liberalisera invandringen.
2020-01-05, 18:19
  #86117
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nja. SD:s mediala genombrott kom i april 2007 när Åkesson debatterade mot Sahlin i Kvällsöppet.

Nu får du väl tagga ner med världsrekordförsöken i desinformation. M stödde Luciabeslutet, liksom C.

Varken M eller C fanns på samma karta som ”asylaktivister” år 1991. Att beslutet revs upp var en ren eftergift till Folkpartiet, det ingick i deras villkor för att ingå i en borgerlig regering. Och under sosseåren 1994-2006 gick M och S samman och bildade den s.k. järnaxeln för att blockera försöken från FP/MP/KD/V att liberalisera invandringen.

M producerade Reinfeldt och en hel generation invandringsliberaler. De kom inte utifrån, utan fostrades internt i M.
2020-01-05, 18:34
  #86118
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag kommer ihåg 2006 på min arbetsplats i fikarummet att jag sa att jag trodde SD skulle komma in i riksdagen och en annan svarade att han trodde de skulle komma in först nästa val.

Det var egentligen vad jag själv trodde också men jag ville provocera. Jag kommer ihåg de blickar jag fick (det här var i Stockholm så alla röstade på M, V och MP). De trodde att jag var SDare, vilket jag inte var då.

Men alla visste vad SD var 2006. SD var inte okända.

Jag visste vad SD var 2006 då jag röstade på dom då. Men jag invänder mot att den stora massan visste vilka SD var innan valet 2006.
Jag träffar på folk idag som tror att SD verkligen är nazister.
Vi pratar gärna om vänsterbubblan men vi måste förstå att även vi på ett sätt lever i en nationalistisk bubbla där vi tror att Svensson vet att SD fick 1,44% eller att de ens fanns 2002.
Jag vill nog hävda att du och dina arbetskamrater var mer inrikespolitiskt intresserade än majoriteten.

Om det inte är så att du sysslar med politisk historierevisionism. Medvetet eller omedvetet.
Är mycket vanligt att så sker. Man vill gärna ofta i någon slags skam minnas att man minsann röstade på sitt "nya" favoritparti tidigare än vad man egentligen gjorde
2020-01-05, 18:42
  #86119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
M producerade Reinfeldt och en hel generation invandringsliberaler. De kom inte utifrån, utan fostrades internt i M.
Krysta hårdare så kanske du föder trillingar.

Det framgår med all önskvärd tydlighet genom klipp från den aktuella tiden att moderpartiet var föga imponerade av vad som pågick i lekstugan MUF i början av 90-talet. Att framställa det som att de ”fostrades” av bunkermoderaterna Bildt/Unckel/Björck/Hökmark m fl ungefär som att dessa gick runt bland ynglen och sådde frön i förhoppning om att de skulle växa upp till en invandringsliberal ek blir bara löjligt. Lika välbelagt är det att Bildt och övriga bunkern var föga imponerade av Reinfeldt. Han blev utfryst av dem i mitten av 90-talet och fick inte komma tillbaka in i värmen förrän efter valförlusten 2002 då han valdes till gruppledare under Lundgren.
2020-01-05, 18:50
  #86120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Krysta hårdare så kanske du föder trillingar.

Det framgår med all önskvärd tydlighet genom klipp från den aktuella tiden att moderpartiet var föga imponerade av vad som pågick i lekstugan MUF i början av 90-talet. Att framställa det som att de ”fostrades” av bunkermoderaterna Bildt/Unckel/Björck/Hökmark m fl ungefär som att dessa gick runt bland ynglen och sådde frön i förhoppning om att de skulle växa upp till en invandringsliberal ek blir bara löjligt. Lika välbelagt är det att Bildt och övriga bunkern var föga imponerade av Reinfeldt. Han blev utfryst av dem i mitten av 90-talet och fick inte komma tillbaka in i värmen förrän efter valförlusten 2002 då han valdes till gruppledare under Lundgren.

På vilket sätt motsäger du det jag skrev? Reinfeldt fostrades inom M tillsammans med hela hans generation invandringsliberaler. Sjukan kom inte utifrån som du verkar vilja göra gällande.
2020-01-05, 19:00
  #86121
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Jag visste vad SD var 2006 då jag röstade på dom då. Men jag invänder mot att den stora massan visste vilka SD var innan valet 2006.
Jag träffar på folk idag som tror att SD verkligen är nazister.
Vi pratar gärna om vänsterbubblan men vi måste förstå att även vi på ett sätt lever i en nationalistisk bubbla där vi tror att Svensson vet att SD fick 1,44% eller att de ens fanns 2002.
Jag vill nog hävda att du och dina arbetskamrater var mer inrikespolitiskt intresserade än majoriteten.

Om det inte är så att du sysslar med politisk historierevisionism. Medvetet eller omedvetet.
Är mycket vanligt att så sker. Man vill gärna ofta i någon slags skam minnas att man minsann röstade på sitt "nya" favoritparti tidigare än vad man egentligen gjorde
Jag skulle uppskatta om du läser vad du citerar. Jag skriver uttryckligen att jag inte var SD 2006. Jag röstade på Alliansen. Dock var jag redan då halvt om halvt en SD-sympatisör men jag såg det som långt mycket viktigare att Alliansen vann (stort misstag).

Dock så visste jag redan tio år tidigare vad SD var och det tror jag alla jag kände också gjorde.
2020-01-05, 19:16
  #86122
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Krysta hårdare så kanske du föder trillingar.

Det framgår med all önskvärd tydlighet genom klipp från den aktuella tiden att moderpartiet var föga imponerade av vad som pågick i lekstugan MUF i början av 90-talet. Att framställa det som att de ”fostrades” av bunkermoderaterna Bildt/Unckel/Björck/Hökmark m fl ungefär som att dessa gick runt bland ynglen och sådde frön i förhoppning om att de skulle växa upp till en invandringsliberal ek blir bara löjligt. Lika välbelagt är det att Bildt och övriga bunkern var föga imponerade av Reinfeldt. Han blev utfryst av dem i mitten av 90-talet och fick inte komma tillbaka in i värmen förrän efter valförlusten 2002 då han valdes till gruppledare under Lundgren.
Att Bildt satte Reinfeldt i frysboxen hade inte med politik att göra utan var partiinternt. Reinfeldt utmanade Bildt på samma sätt som Kasselstrand utmanade Åkesson, men i Moderaterna gick det inte att utesluta folk till höger och vänster som i SD.
2020-01-05, 19:23
  #86123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
På vilket sätt motsäger du det jag skrev? Reinfeldt fostrades inom M tillsammans med hela hans generation invandringsliberaler. Sjukan kom inte utifrån som du verkar vilja göra gällande.
Vad yrar du ens om? Sjuka? Kommit utifrån?

Påståendet jag bemötte var ”M hade ju varit asylaktivister sedan Carl Bildt som tog bort luciabeslutet”. Som att det var något Bildt drev, som att de skulle ha gått till val på ett löfte att riva upp det. Eftersom de ledande inom moderpartiet var det längsta från ”asylaktivister” som fanns i riksdagen 1991 vid sidan av Ny Demokrati, och eftersom hävandet av Luciabeslutet var en eftergift till FP, så är påståendet helt enkelt fel.

Vad som pågick i MUF och kom upp till ytan 15 år senare gör inte Carl Bildt anno 1991 till en ”asylaktivist”, hur hårt du än krystar.
2020-01-05, 19:37
  #86124
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Jag visste vad SD var 2006 då jag röstade på dom då. Men jag invänder mot att den stora massan visste vilka SD var innan valet 2006.
Jag träffar på folk idag som tror att SD verkligen är nazister.
Vi pratar gärna om vänsterbubblan men vi måste förstå att även vi på ett sätt lever i en nationalistisk bubbla där vi tror att Svensson vet att SD fick 1,44% eller att de ens fanns 2002.
Jag vill nog hävda att du och dina arbetskamrater var mer inrikespolitiskt intresserade än majoriteten.

Om det inte är så att du sysslar med politisk historierevisionism. Medvetet eller omedvetet.
Är mycket vanligt att så sker. Man vill gärna ofta i någon slags skam minnas att man minsann röstade på sitt "nya" favoritparti tidigare än vad man egentligen gjorde

Vet du vilka FI är?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in