2020-01-04, 11:02
Medlem
submariners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det beror på hur frisk du är när du fyller 80!

Hej,

Helt klart. Men vid 80... tänker ändå att det mesta borde vara gjort, köpt, upplevt och uppdrucket så dax.
Citera
2020-01-04, 11:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av submariner
Hej,

Helt klart. Men vid 80... tänker ändå att det mesta borde vara gjort, köpt, upplevt och uppdrucket så dax.

Ja! Det är väl så jag känner också men jag känner flera 80+ som lever väldigt aktivt (och många som definitivt inte gör det).
Citera
2020-01-04, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Livet beskrivs väl adekvat som det gjordes i exemplet innan, däremot kan jag inte påstå att det är nämnvärd rikedom, snarare ett drägligt uppehälle, vilket inte alls rimmar med rikedom. Jag exempelvis skulle kräkas om jag köpte mig en andel i en BRF, det är alltså din subjektiva upplevelse av rikedom som inte rimmar väl i ordets bemärkelse. Skulle för den delen också se mig som extremt jävla uruselt fattig (d.v.s. motsatsen till att ha rikedom) om jag inte jobbat på riktigt förrän jag fyller 30år.

Vi kan i alla fall enas om att det är att bemärkas som en rikedom att ha en familjär tillväxt (när tiden är mogen). Det tror jag dem flesta kan enas om hittills.

Ok. "Drägligt uppehälle vid olika åldrar" kan du få kalla det.

Varför skulle du kräkas om du köpte dig en andel i en BRF?

"Familjär tillväxt" är rikedom skriver du. Ordet familjär betyder bekant eller känd. Ordet tillväxt syftar enbart ekonomi. Samtidigt skriver du inom parentes, "när tiden är mogen". Du menar nog bara: att ha en familj=rikedom. Många håller säkert med om det, för all del.

Jag tyckte bara att skribenten, jag kommenterade, beskrev en strävsam slags medelsvenssons livscykel rätt bra. I början är det arbete och utgifter, mot slutet är det mindre utgifter och huset är betalt osv. Det är allt.
Citera
2020-01-04, 12:16
Medlem
Citat:
Det beror på hur frisk du är när du fyller 80!
Ingen vits alls,skänka pengar till något gott?
Citera
2020-01-04, 12:30
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aoaz
Ingen vits alls,skänka pengar till något gott?

Återkom när du själv är 80! Många är de 20 åringar som tror att livet är över när man fyller 30...
Citera
2020-01-04, 12:55
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Jag tyckte bara att skribenten, jag kommenterade, beskrev en strävsam slags medelsvenssons livscykel rätt bra. I början är det arbete och utgifter, mot slutet är det mindre utgifter och huset är betalt osv. Det är allt.
Där har du ordet, medelsvenssons livcykel, inte rikedom.
Må väl.
Citera
2020-01-04, 17:51
Medlem
Citat:
Ja! Det är väl så jag känner också men jag känner flera 80+ som lever väldigt aktivt (och många som definitivt inte gör det).
Att ha pengar över till aktiv dödshjälp?
Citera
2020-01-04, 19:18
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
En strävsam medelklassvensk bör kunna ha rikedom enligt nedan under ett liv

20 år - lön 20 ksek och 0 miljoner förmögenhet
30 år - lön 30 ksek och 2 miljoner i boende samt skuld 2 miljoner (bostad/utbildning)
40 år - lön 40 ksek och 3 miljoner i fonder/aktier/boende (skulder kvarstår)
50 år - lön 50 ksek och 5 miljoner i fonder/aktier/boende (skulder kvarstår)
65 år - pension 35 ksek och 5-10 miljoner i fonder/aktier/boende (skulder betalade)
Fantasier. Detta gäller för neopotiska överklassen där man kan slussas in i ett tryggt jobb på pappas företag och sedan följa ditt schema. Absolut inte alls någon medelklass. 100 % fel.

För svensk medelklass som är strävsam och har TUR gäller dessa siffror;

20år - börjar något form av sparande
30år - gärna skaffat egen lägenhet (2a) med skuld
35år - gärna skaffat en aktieportfölj och ha amorterat 50 % av skulden.
40år - ca 300.000kr i aktieportföljen och 25 % av skulden kvar.
50år - ca 500.000kr i aktieportföljen och 0 % av skulden kvar.
60år - ca 1000.000kr i aktieportföljen och eventuellt även köpt och sålt lägenhet till ett bättre läge.
70år - se 80år.
80år - irrelevant.

Dessa siffror kommer behöva justeras nedåt, just det nedåt, ej uppåt, inom en 5års period.
40år - ca 150.000kr, 50år ca 300.000kr osv osv. Sverige håller på att tanka.
Citera
2020-01-04, 19:26
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Fantasier. Detta gäller för neopotiska överklassen där man kan slussas in i ett tryggt jobb på pappas företag och sedan följa ditt schema. Absolut inte alls någon medelklass. 100 % fel.

För svensk medelklass som är strävsam och har TUR gäller dessa siffror;

20år - börjar något form av sparande
30år - gärna skaffat egen lägenhet (2a) med skuld
35år - gärna skaffat en aktieportfölj och ha amorterat 50 % av skulden.
40år - ca 300.000kr i aktieportföljen och 25 % av skulden kvar.
50år - ca 500.000kr i aktieportföljen och 0 % av skulden kvar.
60år - ca 1000.000kr i aktieportföljen och eventuellt även köpt och sålt lägenhet till ett bättre läge.
70år - se 80år.
80år - irrelevant.

Dessa siffror kommer behöva justeras nedåt, just det nedåt, ej uppåt, inom en 5års period.
40år - ca 150.000kr, 50år ca 300.000kr osv osv. Sverige håller på att tanka.

Tycker det ser ut ungefär som jag visade med skillnaden att jag har ett större belopp.

Notera att jag har räknat in bostadens värde också.

Mina belopp bygger på att du sparar 10% av lönen på börsen som gett i snitt mellan 10-15% årligen. Ränta på ränta gör att beloppen enkelt kommer upp till nivåerna jag skrev. Ingen överklass bakgrund behövs för detta. Enbart strävsam medelklass.
Citera
2020-01-04, 19:45
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Tycker det ser ut ungefär som jag visade med skillnaden att jag har ett större belopp.

Notera att jag har räknat in bostadens värde också.

Mina belopp bygger på att du sparar 10% av lönen på börsen som gett i snitt mellan 10-15% årligen. Ränta på ränta gör att beloppen enkelt kommer upp till nivåerna jag skrev. Ingen överklass bakgrund behövs för detta. Enbart strävsam medelklass.
Mmm förlåt såg inte att det stod boende också, är lite ouppmärksam.
Citera
2020-01-05, 02:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aoaz
Att ha pengar över till aktiv dödshjälp?

You got me!
Citera
2020-01-08, 19:35
Medlem
Citat:
You got me!
Ja man vet aldrig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto