2020-01-05, 01:11
Avstängd
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Därför att han var en högt uppsatt militär och inte bara det utan en form av sambandsman, ok att USA plockade honom av brädet och att det tappet skadar Iran något ofantligt då du vet att förbund där nere ej byggs mellan stater utan i mellan män och att Soleimani hade vänner överallt men att US tjänar inget på detta att Iran tappar kontroll för att USA får ingen heller, andra ledare kommer att hämnas Soleimani oavsett om Iran vill det eller inte vilket ger med sig att regionen kommer att bli mer oberäknelig än någonsin tidigare.

Ländernas befolkning, är du en av inteligensian dom västvurmande i exil eller bara dum?

Vilken typ av hämnd är rimlig att förvänta sig?
Citera
2020-01-05, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Det är förvisso sant, amerikanska oljan är dock dyrare att producera än oljan i Mellanöstern och bl.a Venezuela i Sydamerika. Den billiga oljan i USA är i princip borta, då syftar jag på den som i Saudiarabiens fall hittas under sanden i öknen kontra "off shore drilling" som äger rum i USA.

Detta är en läsvärd artikel: https://grist.org/article/saudi-oil-...-american-oil/

Så ja, USA producerar egen olja men den är inte lika lättillgänglig och billig som den i Iran och Saudiarabien.

Det är världsmarknadspriset som är intressant, inget annat.

USA är så övertygade om sin egen energiförsörjning så man t.o.m. lyfte bort exportförbudet på olja för nåt år sedan. USA är inte beroende av olja från Mellanöstern och länder i periferin som Sverige lär drabbas mångfalt hårdare av dyra energipriser om konflikten eskalerar.

Iran lär få det väldigt svårt att försörja sin egen befolkning med tex bensin dock. Priserna har redan rakat i höjden och iranier är gruvligt trötta på att drabbas av regimens maktambitioner som straffar befolkningen främst.

När Obama skrev på kärnkraftsavtalet var det just iransk oljeindustri som stod för ökningen av BNP, när avtalet revs upp rasade det tillbaka. Mycket annat har inte landet helt enkelt.

Nu verkar regimen främst måna om makten så dom lär inte bry sig om när befolkningen lider, ännu ett skäl till att det är bra att straffa regimen isig.
Senast redigerad av Som-nam-na 2020-01-05 kl. 01:14.
Citera
2020-01-05, 01:13
Medlem
pantherTypeGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Jag har inte Twitter själv så jag läser screencaps som andra tagit därifrån!

Tydligen har Colin Kaepernick (han som knäade under nationalsången) Tweetat följande

"There is nothing new about American terrorist attacks against Black and Brown people for the expansion of American imperialism"
Vilken idiot.hade det varit Obama som skickat missilen hade han inte sagt något
Citera
2020-01-05, 01:16
Avstängd
Nya twitterhot från Trump. Olje-och guldpriset upp på måndag!?
Citera
2020-01-05, 01:17
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Jadu den som visste, men om man tänker sig ett Schack spel så har Trump satt Iran i Schack nu med en bonde som försvaras av löpare och torn, men kan flytta ett steg åt sidan, eller offra sitt sista torn för att ta bort bonden, fullt medveten om att det sista tornet kommer att förloras! Då är Schackmatt den enda utgången!
Citera
2020-01-05, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fluffiey
Det är dags för ww3 !

Det ska mycket till innan det går så långt. Verkar som du längtar.
Citera
2020-01-05, 01:19
Medlem
Tryckallan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Vilken idiot.hade det varit Obama som skickat missilen hade han inte sagt något
Haha exakt! Men nu en vit president som gör det, japp kör rasist kortet!!
Citera
2020-01-05, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det är världsmarknadspriset som är intressant, inget annat.

USA är så övertygade om sin egen energiförsörjning så man t.o.m. lyfte bort exportförbudet på olja för nåt år sedan. USA är inte beroende av olja från Mellanöstern och länder i periferin som Sverige lär drabbas mångfalt hårdare av dyra energipriser om konflikten eskalerar.

Iran lär få det väldigt svårt att försörja sin egen befolkning med tex bensin dock. Priserna har redan rakat i höjden och iranier är gruvligt trötta på att drabbas av regimens maktambitioner som straffar befolkningen främst.

När Obama skrev på kärnkraftsavtalet var det just iransk oljeindustri som stod för ökningen av BNP, när avtalet revs upp rasade det tillbaka. Mycket annat har inte landet helt enkelt.

Nu verkar regimen främst måna om makten så dom lär inte bry sig om när befolkningen lider, ännu ett skäl till att det är bra att straffa regimen isig.

Bryr mig inte det minsta om regimen, den skulle jag gladeligen vilja se bortplockad omgående. Det är ett eventuellt krig som skulle vara förödande för Mellanöstern och eventuellt även Europa med tanke på eventuella flyktingströmmar.

USA vill visa att de klarar sig gott och väl på den egna oljan, de är dock beroende av Saudiarabien och billigproducerad olja. När oljepriset går ner så stängs amerikanska oljan som är dyrare att producera ner, till skillnad från Iran och Saudiarabien som kan pumpa vidare. Det är enkel matematik och borde inte vara så svårt att förstå. Världsmarknadspriset är just vad som är intressant och återigen, när priserna går när så stänger amerikanerna ner då deras olja inte är i närheten av så lönsam.
Citera
2020-01-05, 01:23
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus

Fortsatt terror och våld, ett småskaligt utnötningskrig som äter sig fram likt cancer och vilken tar ekonomiska resurser av USA och Eu och så det psykologiska att folk inte kan känna sig fria och trygga.

Det räcker så och min mening är den att när man plockar en sådan här Spindel då blir det värre, tror jag att Iran har pli på alla dårar? Nej inte nu längre.
Citera
2020-01-05, 01:26
Medlem
StillaHavets avatar
Jag kan inte se att den här upptrappningen gynnar varken det amerikanska folket eller folken i Europa. För vår del blir konsekvensen av en upptrappning enorma flyktingströmmar. Bara Sverige har säkert en halv miljon från Irak, Syrien och från dem som passerat genom Libyen. Mordet på den iranske generalen ökar risken för en större konflikt och gynnar inte svenska folket. Det ligger i svenska folkets intresse att regionen är så stabil som möjligt.
Citera
2020-01-05, 01:27
Medlem
Tryckallan74s avatar
Vet inte sanningen i detta då jag inte hittat en länk, bara en screencap på 4chan så kan mycket väl vara bullshit men massor av länkar i tråden! Citat "Israel will be destroyed in half an hour if America attacks Iran: Senior Iranian MP"

4chan tråden för den som orkar gå igenom alla länkar https://boards.4chan.org/pol/thread/238368525

Detta uttalandet tyder på att det kan finnas kärnvapen i Iran??
Senast redigerad av Tryckallan74 2020-01-05 kl. 01:31.
Citera
2020-01-05, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Bryr mig inte det minsta om regimen, den skulle jag gladeligen vilja se bortplockad omgående. Det är ett eventuellt krig som skulle vara förödande för Mellanöstern och eventuellt även Europa med tanke på eventuella flyktingströmmar.

USA vill visa att de klarar sig gott och väl på den egna oljan, de är dock beroende av Saudiarabien och billigproducerad olja. När oljepriset går ner så stängs amerikanska oljan som är dyrare att producera ner, till skillnad från Iran och Saudiarabien som kan pumpa vidare. Det är enkel matematik och borde inte vara så svårt att förstå. Världsmarknadspriset är just vad som är intressant och återigen, när priserna går när så stänger amerikanerna ner då deras olja inte är i närheten av så lönsam.

Du säger emot dig själv. Nej, USA är inte beroende av billig olja från Mellanöstern.

Du lider av confirmation bias, inte bra.

Världsekonomin kommer ta duktigt med stryk av för höga oljepriser men USA är väldigt väl rustade i ett sådant scenario, till skillnad från många andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in