2020-01-03, 20:02
Medlem
smoerreboms avatar
MSM skulle ju kunna hejda detta genom att prioritera resurser bort ifrån överbetalda innerstadskrönikörer som bara producerar en massa text som inte är rapporterande journalistik, inte undersökande journalistik och dessutom inte heller ger prov på någon som helst fackkompetens. Nu kan vilken lallare som helst ta pendeln till Jordbro och dra fram sin tiotusenkronorsmobil och åstadkomma mer journalistiskt värde på nån timme än Jonna Sima någonsin gjort i hela sitt liv. Hade man inte gradvis prioriterat ner riktig journalistik så hade man kanske aldrig ådragit sig folkets förakt på det sätt som skett. Det verkar ju inte heller som att det har gått in utan det är bara nedläggningar av lokala tidningar men innerstadsmänniskorna helt utan konkreta yrkeserfarenheter eller fackkompetens får fortsätta producera sin smörja dagligen eller veckovis. De har gjort det här mot sig själva alltså.
Citera
2020-01-03, 20:15
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
MSM skulle ju kunna hejda detta genom att prioritera resurser bort ifrån överbetalda innerstadskrönikörer som bara producerar en massa text som inte är rapporterande journalistik, inte undersökande journalistik och dessutom inte heller ger prov på någon som helst fackkompetens. Nu kan vilken lallare som helst ta pendeln till Jordbro och dra fram sin tiotusenkronorsmobil och åstadkomma mer journalistiskt värde på nån timme än Jonna Sima någonsin gjort i hela sitt liv. Hade man inte gradvis prioriterat ner riktig journalistik så hade man kanske aldrig ådragit sig folkets förakt på det sätt som skett. Det verkar ju inte heller som att det har gått in utan det är bara nedläggningar av lokala tidningar men innerstadsmänniskorna helt utan konkreta yrkeserfarenheter eller fackkompetens får fortsätta producera sin smörja dagligen eller veckovis. De har gjort det här mot sig själva alltså.

Åsiktsjournalistik är billigt.

Tro det eller ej så är det billigare att betala Jonna Sima 55 000:- i månaden att åstadkomma ett par patetiska krönikor än att ägna sig åt riktig grävande journalistik. Givetvis så ger det klick, men å andra sidan så är det en dödsspiral de dansar i. Jonna och kompani är relativt sett billiga och ger sidbesök, men å andra sidan så trappas respekten ut.
Citera
2020-01-03, 23:46
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Åsiktsjournalistik är billigt.

Tro det eller ej så är det billigare att betala Jonna Sima 55 000:- i månaden att åstadkomma ett par patetiska krönikor än att ägna sig åt riktig grävande journalistik. Givetvis så ger det klick, men å andra sidan så är det en dödsspiral de dansar i. Jonna och kompani är relativt sett billiga och ger sidbesök, men å andra sidan så trappas respekten ut.

Det handlar inte bara om att det är förhållandevis billigt, utan för för att "profiler" är den enda uspen medier kan ha mot varandra längre.

Ett gammaldags scoop var exklusivt i ett dygn förr och sålde lösnummer. Idag är det unikt i ungefär 20 minuter tills alla andra medier rewritat det om det är intressant.

Krönikor från kändisar är däremot exklusiva och vanligt folk älskar att höra vad deras favoritkändis tycker om ditten och datten.
Citera
2020-01-04, 09:43
Medlem
Imnshos avatar
Att MSM är inne i en långt utdragen dödskamp går inte att förneka. Men som många duktiga analytiker i tråden redan konstaterat så har det inte förändrat deras sätt att agera. De är fortfarande på offensiven och försöker på alla extroverta sätt att få medborgarna att, i ett gnagartåg, följa den flöjtspelande makten utöver det väntande stupet.

Vid något tillfälle tror jag media kommer att förändra sitt sätt att se på sig själva. När ekonomin är trängd och statssubventionerna vid något tillfälle kommer att visa sig utebli, tror jag de byter taktik. Vi kommer att få se snyfthistorier om journalisterna. Låt mig förklara.

Ni har säkert sett mängder av dessa reportage från "förlorarna" i det moderna samhället. Det kan vara arbetslösa f.d. bruksarbetare i Bergslagen, som iklädda truckerkepsar och med massor av tatueringar, förklarar varför dom röstar SD men att dom inte ser nån framtid för sina sexbarnsfamiljer i Filipstads getto.

En annan variant på samma tema är trailerfamiljen i West Virginia som röstar Trump och väntar på att familjens äldste son ska komma ut från sin fängelsevistelse. De försörjer sig genom att langa lite meth för att ha råd att laga sina ruttnande tänder eftersom man dricker Mountain Dew som normala människor dricker vatten.

Ett tredje tema är invandrarfamiljen med åtta barn som bor i en förortstvåa i Bergsjön. Farfar och farmor väntar på att få komma till landet som dryper av mjölk och honung, men familjefadern förstår inte varför de inte fått en större lägenhet än. Fyra av barnen har en svår sjukdom där det bara finns en dyr specialbehandling i Schweiz, och pappan tittar anklagande in i kameran och frågar varför de inte fått vård än.

Nu väntar jag på att MSM äntligen skriver en artikelserie om de största förlorarna av alla - journalisterna. Kanske kommer detta under 2020 när de insett att slaget snart är över? Ett slags offerkoftedramatik i akt och mening att få medborgarna att känna sympati, och politikerna att skapa "hitte-på-jobb" i Stockholm, för att sysselsätta 50.000 arbetslösa skribenter. Kanske ett statligt verk typ "Statens institut för journalistisk demokratisk forskning" eller något sådant.

Jag ser framför mig ett hemma-hos-reportage från en innerstadstvåa på Södermalm där en rödgråten opinionskrönikör förklarar att livet håller på att gå i kras när en sådan viktig profession som murvelns håller på att gå upp i rök. Varje vardag i veckan presenteras ett nytt offer för den galopperande arbetslösheten, Natalia Kazmierska följer på Lars Lindström som kommer efter Jonna Sima och innan henne.... och så vidare. Det kommer inte att saknas offer i denna gigantiska industrinedläggning som kan liknas med varvskrisen eller textilindustrin som försvann från Borås. Och i närtid är dessa krakar i paritet i looser-ligan med WT-familjen i Hagfors, för evigt förlorare!

Jag förutspår att dylika offerkoftereportage kommer att dyka upp nu på 20-talet när de irreversibla bistra vintervindarna drar in över Södermalm. När får vi första gången läsa om journalistkrisen och de männiksoöden som följer i dess spår?
Citera
2020-01-04, 11:32
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Nu väntar jag på att MSM äntligen skriver en artikelserie om de största förlorarna av alla - journalisterna. Kanske kommer detta under 2020 när de insett att slaget snart är över? Ett slags offerkoftedramatik i akt och mening att få medborgarna att känna sympati, och politikerna att skapa "hitte-på-jobb" i Stockholm, för att sysselsätta 50.000 arbetslösa skribenter. Kanske ett statligt verk typ "Statens institut för journalistisk demokratisk forskning" eller något sådant.

Jag ser framför mig ett hemma-hos-reportage från en innerstadstvåa på Södermalm där en rödgråten opinionskrönikör förklarar att livet håller på att gå i kras när en sådan viktig profession som murvelns håller på att gå upp i rök. Varje vardag i veckan presenteras ett nytt offer för den galopperande arbetslösheten, Natalia Kazmierska följer på Lars Lindström som kommer efter Jonna Sima och innan henne.... och så vidare. Det kommer inte att saknas offer i denna gigantiska industrinedläggning som kan liknas med varvskrisen eller textilindustrin som försvann från Borås. Och i närtid är dessa krakar i paritet i looser-ligan med WT-familjen i Hagfors, för evigt förlorare!

Jag förutspår att dylika offerkoftereportage kommer att dyka upp nu på 20-talet när de irreversibla bistra vintervindarna drar in över Södermalm. När får vi första gången läsa om journalistkrisen och de männiksoöden som följer i dess spår?
Ett fullt rimligt scenario, hur galet det än låter. Jag tror dessutom att det kommer att vinklas som ett samhällsproblem, under vinjetten "Hotet mot demokratin".
Citera
2020-01-04, 12:00
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ***
Ett fullt rimligt scenario, hur galet det än låter. Jag tror dessutom att det kommer att vinklas som ett samhällsproblem, under vinjetten "Hotet mot demokratin".
Detta är redan påbörjat av tidningsutgivarnas branschorganisation TU – Medier och totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, i rapporten ”Ansiktet bakom hatet” från oktober 2019:
Oberoende medier och journalister som fritt förmedlar nyheter, samhällsinformation och samhällskritik är en förutsättning för en fungerande demokrati. Den digitala utvecklingen och de sociala mediernas framgångsrika inträde i våra liv har bidragit till mycket positivt, men även underlättat produktion och spridning av bland annat falska nyheter, desinformation, propaganda samt hat och hot.

Hatet som sprids i digitala miljöer riktas mot både enskilda individer, som till exempel artister eller tv-personligheter, och grupper som politiker och journalister. Denna studie fokuserar på hat riktat mot journalister då dessa har en särskild ställning för en fungerande demokrati. Det demokratiska samtalet undergrävs av hot och hat och det kan även bidra till att journalister tystnar eller avslutar sina karriärer i förtid.
https://tu.se/wp-content/uploads/2019/10/Ansiktet_bakom_webbversion_2019.pdf

Kritik mot gammelmedia är ”hat och hot” och en ”fara för demokratin”, journalister ”tystas” och ”tvingas” sluta i förtid och så vidare...

Mer i följande tråd: (FB) Medierna via Försvaret: "Medelålders män näthatar på FB på fredagskvällar"
Citera
2020-01-04, 12:52
Medlem
***s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Detta är redan påbörjat av tidningsutgivarnas branschorganisation TU – Medier och totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, i rapporten ”Ansiktet bakom hatet” från oktober 2019:
Oberoende medier och journalister som fritt förmedlar nyheter, samhällsinformation och samhällskritik är en förutsättning för en fungerande demokrati. Den digitala utvecklingen och de sociala mediernas framgångsrika inträde i våra liv har bidragit till mycket positivt, men även underlättat produktion och spridning av bland annat falska nyheter, desinformation, propaganda samt hat och hot.

Hatet som sprids i digitala miljöer riktas mot både enskilda individer, som till exempel artister eller tv-personligheter, och grupper som politiker och journalister. Denna studie fokuserar på hat riktat mot journalister då dessa har en särskild ställning för en fungerande demokrati. Det demokratiska samtalet undergrävs av hot och hat och det kan även bidra till att journalister tystnar eller avslutar sina karriärer i förtid.
https://tu.se/wp-content/uploads/2019/10/Ansiktet_bakom_webbversion_2019.pdf

Kritik mot gammelmedia är ”hat och hot” och en ”fara för demokratin”, journalister ”tystas” och ”tvingas” sluta i förtid och så vidare...

Mer i följande tråd: (FB) Medierna via Försvaret: "Medelålders män näthatar på FB på fredagskvällar"
Anar lite fördomsfullt att Lamotte inte inkluderas i den gruppen de syftar på som mottagare av hat.
Citera
2020-01-04, 13:14
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Detta är redan påbörjat av tidningsutgivarnas branschorganisation TU – Medier och totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, i rapporten ”Ansiktet bakom hatet” från oktober 2019.
Så är det absolut. Men det som jag ser komma är mer av en kvällstidningsvinkling av journalisternas situation. Någon form av snyftreportage där man tar upp förlusten av jobben i en bransch, och hur det påverkar en region i Sverige (mao Södermalm). En reportageserie som riktar sig mer mot populasen än mot politikerna.

En viss början av det här har vi sett i kvällstidningarna. Man har skrivit en hel del om hur synd det är om gamla SvT- och SR-profiler som har fått lämna Public Service för att ge plats åt yngre förmågor med rätt värdegrund.

Det är ju många gamla TV-profiler (typ Rikard Palm och sådana) som varit ganska folkkära i rutan, och där vanligt folk gärna vill läsa om hur synd det var att dom fick gå. Men det kanske blir svårare att uppbringa sympati för sparkade opinionsjournalister från Aftonbladet och DN?

Vinklingen kanske mer blir att det är synd om lokalblaskornas journalister, där Bonnier inte har råd att hålla imperiets gränser ute i landet? Skulle gissa att det blir inriktningen på dylika snyftreportage.

Ingen svensk regim eller mediekoncern kommer att ha råd att bevara alla landsortstidningar. Man försvarar nog i första hand Stockholm.
Senast redigerad av Imnsho 2020-01-04 kl. 13:17.
Citera
2020-01-04, 13:33
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Så är det absolut. Men det som jag ser komma är mer av en kvällstidningsvinkling av journalisternas situation. Någon form av snyftreportage där man tar upp förlusten av jobben i en bransch, och hur det påverkar en region i Sverige (mao Södermalm). En reportageserie som riktar sig mer mot populasen än mot politikerna.

En viss början av det här har vi sett i kvällstidningarna. Man har skrivit en hel del om hur synd det är om gamla SvT- och SR-profiler som har fått lämna Public Service för att ge plats åt yngre förmågor med rätt värdegrund.

Det är ju många gamla TV-profiler (typ Rikard Palm och sådana) som varit ganska folkkära i rutan, och där vanligt folk gärna vill läsa om hur synd det var att dom fick gå. Men det kanske blir svårare att uppbringa sympati för sparkade opinionsjournalister från Aftonbladet och DN?

Vinklingen kanske mer blir att det är synd om lokalblaskornas journalister, där Bonnier inte har råd att hålla imperiets gränser ute i landet? Skulle gissa att det blir inriktningen på dylika snyftreportage.

Ingen svensk regim eller mediekoncern kommer att ha råd att bevara alla landsortstidningar. Man försvarar nog i första hand Stockholm.
Jag håller med och tror också att vinklingen kommer att bli hur synd det är om dessa demokratins väktare som kämpar så tappert. Den här videon från Medieinstitutet Fojo (ett institut inom Linnéuniversitetet i Kalmar/Växjö) är rätt talande:
https://www.youtube.com/watch?v=kmoxynIgON4

Citat:
Ursprungligen postat av ***
Anar lite fördomsfullt att Lamotte inte inkluderas i den gruppen de syftar på som mottagare av hat.
Nej, Lamotte räknas nog till de ”mörka krafter” som utnyttjar den ”digitala utvecklingen” för ”spridning av bland annat falska nyheter, desinformation, propaganda samt hat och hot”.
Citera
2020-01-04, 18:01
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Det är intressant att de bara ser död.
Själv tror jag det finns lokala marknader som kan väckas till liv via mediedöden.

Ja de gamla skattefinansierade media-monopolens död kan släppa fram fria och självfinansierade medier som fyller en efterfrågan inte som nu bara fyller en propagandafunktion som ingen efterfrågar.

Citat:

Det statliga verket finns redan, det kallas PS.

Jag tror mer att snyftet kommer rikta sig mot politiker och myndigheter, som exempel här i tråden med medieinstitut, MSB, etcetera. De vet att de inte får sympati från media-konsumenterna. De vill ha skattepengar.
Citera
2020-01-04, 18:17
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Jag håller med och tror också att vinklingen kommer att bli hur synd det är om dessa demokratins väktare som kämpar så tappert. Den här videon från Medieinstitutet Fojo (ett institut inom Linnéuniversitetet i Kalmar/Växjö) är rätt talande:
https://www.youtube.com/watch?v=kmoxynIgON4
Nej, Lamotte räknas nog till de ”mörka krafter” som utnyttjar den ”digitala utvecklingen” för ”spridning av bland annat falska nyheter, desinformation, propaganda samt hat och hot”.

Hon Kajsa säger att hon är verksam i JÄH och näthatsgranskaren. Två regimstödda organisationer som just förföljer vanliga medborgare och så klagar hon när hon utsätts för det själv. Dessa skattefinansierade rörelser är en del av media-propagandan och jag hoppas en ny regering drar in alla deras bidrag.

Någon som vet hur det går för Eskilstuna kuriren?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/varsel-i-fore-detta-sormlands-media-tryckeriet-stanger-nattskiftet
Citera
2020-01-04, 18:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Eva Burman från videon:
"Jag tror branschen måste ta mycket mer betalt för innehållet. Vi har devalverat värdet på journalistiken själva när vi lade ut allt gratis digitalt i tron att vi skulle tjäna pengarna på annonser. " Ni la ut det digitalt för att ingen ville betala!

"Vi ska inte glömma att vi har världens viktigaste och roligaste jobb. " Denna grandiosa självbild!

"Branschen måste bestämma sig för att satsa på läsaraffären om den ska överleva. God lokal kvalitetsjournalistik som vi ska ta betalt för, ordentligt. " Hon vill ta mer betalt när folk inte vill betala dagens priser!

"Folk tror att det är papperstidningen som är i fara, dom fattar inte att det är hela mediehus som försvinner om det går åt helvete. " Jo vi fattar och vi applåderar; vi vill inte ha dina mediehus. Ge plats åt nya aktörer, sluta vara en stoppkloss och lägg ner er produkt som saknar efterfrågan.

https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/eva-burman-man-raddar-inte-journalistiken-genom-att-saga-upp-journalister/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in