Citat:
Jag undrar hur länge detta är hållbart dock. När jag var inne i en butik vid stängningsdags för någon månad sedan så kommenterade en av butiksbiträdena att de endast sålt två exemplar när de stod och bläddrade i en kvällstidning. Nu var det förvisso en "vanlig" dag i att inget speciellt hade hänt att driva någon försäljning av löpsedeln, men någon gång så måste väl smärtgränsen till hur lite de kan sälja faktiskt spricka.
Citat:
Absolut. I min lilla hemstad så är det en äldre journalist som efter pensioneringen startade en blogg där han skriver om lokala nyheter och händelser. En enmansoperation, men han har ändå lyckats få till sponsorer i form lokala butiker (de lär väl förvisso inte betala mer än några hundralappar i månaden för att synas, men ändå).
Citat:
Visst kommer de lobba stenhårt för mer och mer stöd, det råder det knappast någon tvekan om. "För att värna demokratin och det fria ordet", kommer nog vara argumentet. Något säger mig att de röd-gröna kommer vara mest välvilligt inställda till ökat ekonomiskt stöd. Men det kan räcka med en mandatperiod med en annan regering för att tidningarna skall tvingas lägga ner verksamheten.
Det kommer att bli väldigt svårt för till och med de rödgröna att knuffa till pengar för att tidningarna ska klara sig, speciellt med den pågående "kommunkrisen". Jag tror inte vi kommer att få se på några höjningar, såvida vi inte får en högerregering som drar ned på stödet och därefter en rödgrön regering, men till och med då kommer det röra sig om korvören. Mediestödet som finns idag kommer antagligen vara en topp och lär snarare minska i framtiden.