2020-01-02, 11:26
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Varje krona de får in är därför "livsviktig". Jag tror därför såväl många små som stora butiker kommer fortsätta sälja dagstidningar så länge någon enstaka efterfrågar dem.

Jag undrar hur länge detta är hållbart dock. När jag var inne i en butik vid stängningsdags för någon månad sedan så kommenterade en av butiksbiträdena att de endast sålt två exemplar när de stod och bläddrade i en kvällstidning. Nu var det förvisso en "vanlig" dag i att inget speciellt hade hänt att driva någon försäljning av löpsedeln, men någon gång så måste väl smärtgränsen till hur lite de kan sälja faktiskt spricka.

Citat:
Men som sagt kommer det även medföra att allt fler journalister ratar de stora mediahusen och istället driver egna små sidor på nätet. Jag tycker mig redan se en sådan utveckling och tror den kommer fortsätta.

Absolut. I min lilla hemstad så är det en äldre journalist som efter pensioneringen startade en blogg där han skriver om lokala nyheter och händelser. En enmansoperation, men han har ändå lyckats få till sponsorer i form lokala butiker (de lär väl förvisso inte betala mer än några hundralappar i månaden för att synas, men ändå).

Citat:
Visst kommer de lobba stenhårt för mer och mer stöd, det råder det knappast någon tvekan om. "För att värna demokratin och det fria ordet", kommer nog vara argumentet. Något säger mig att de röd-gröna kommer vara mest välvilligt inställda till ökat ekonomiskt stöd. Men det kan räcka med en mandatperiod med en annan regering för att tidningarna skall tvingas lägga ner verksamheten.

Det kommer att bli väldigt svårt för till och med de rödgröna att knuffa till pengar för att tidningarna ska klara sig, speciellt med den pågående "kommunkrisen". Jag tror inte vi kommer att få se på några höjningar, såvida vi inte får en högerregering som drar ned på stödet och därefter en rödgrön regering, men till och med då kommer det röra sig om korvören. Mediestödet som finns idag kommer antagligen vara en topp och lär snarare minska i framtiden.
Citera
2020-01-02, 11:41
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Absolut. I min lilla hemstad så är det en äldre journalist som efter pensioneringen startade en blogg där han skriver om lokala nyheter och händelser. En enmansoperation, men han har ändå lyckats få till sponsorer i form lokala butiker (de lär väl förvisso inte betala mer än några hundralappar i månaden för att synas, men ändå).
Det finns något liknande i Landskrona, där ett par killar, som har en reklamfirma, skriver lokalnyheter som är betydligt bättre & mer trovärdiga än den "vanliga" lokaltidningen. Med annonser från lokala företag.

Detta är sannolikt framtiden för lokaljournalistiken.
www.landskronadirekt.com
Citera
2020-01-02, 12:36
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jielm
Jag tycker om den fria pressen lika mycket som jag tycker om det fria internet, men jag har ingen anledning att skräda på orden som ingen politiker kan eller bör yttra. Detta kommer få mig att se kall ut, jag är en reko kille egentligen:

Jag gillar inte alls gammelmedia idag, vare sig som framtidspotential eller nostalgi. Jag tycker att dom har blivit rakt elaka och privilegierade i sitt skattestöd.

Ju mer folket reagerar på ett sätt dom inte har tänkt sig så svarar dom bara med bitterhet och skäll. Deras axlar pressas allt närmare dom politiker som dom säger dom ska vara oberoende från och dom skäms inte att hänga ut profiler som folket gillar som straff att dom inte har lyssnat, trots att det är just folkets stöd som har gett dom positionerna.

Dom har ingen självinsikt, ingen reflektion över att om dom fick samma svåra frågor om sina uttalade åsikter som dom själva ställer till dom betydlig skickligare PR tränade politikerna så skulle dom ha förlorat sina maktpositioner för 20 år sedan, om dom ens erkänner att dom har en tredje stadsmakts möjligheter att förändra landets lagar. (Meetoo och samtycket)

Jag erkänner jag kollar löpsedeln ibland, bara för att se om Sverige exploderar. - Men om dom största kvällstidningarna gick omkull skulle jag tycka synd om dom dom värsta pudlarna inom politiken innan jag fällde en enda tår.
.

Mycket bra inlägg som jag tror beskriver hur många svenskar idag tänker.

Jag är också av åsikten att en fri press är mycket viktigt i en demokrati. Men det vi ser i Sverige är direkt obehagligt. Journalister vars enda uppgift tycks vara att befrämja mångkultur, invandring och globalism, dvs den etablerade politikens viljeinriktning. Och om dessa publikationer förlorar läsare, ja då finns en belöning i form av presstöd att hämta.
Citera
2020-01-02, 12:49
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det finns något liknande i Landskrona, där ett par killar, som har en reklamfirma, skriver lokalnyheter som är betydligt bättre & mer trovärdiga än den "vanliga" lokaltidningen. Med annonser från lokala företag.

www.landskronadirekt.com

Ärligt talat så hade vi nog sett fler av dessa lokala initiativ om vi inte hade varit såpass sönderbeskattade - just nu så verkar de vara reserverade åt människor som har inkomst på annat sätt (jobb eller för den delen pensionering) och vill ha lite extra inkomst på sidan av. Hade man istället försökt främja den här typen av initiativ med skattelättnader och annat så tror jag fler lokala sidor hade funnits, speciellt av unga människor som inte har så höga levnadskostnader och kanske ser frihet i att vara självständig framför att dra in massvis med pengar.

Men lycka till att försöka få in en sådan tanke i ett land där man sitter i public service och kallar folk för "swishhoror" för att de inte går på presstöd.
Citera
2020-01-02, 13:08
Medlem
Citat:
Ärligt talat så hade vi nog sett fler av dessa lokala initiativ om vi inte hade varit såpass sönderbeskattade - just nu så verkar de vara reserverade åt människor som har inkomst på annat sätt (jobb eller för den delen pensionering) och vill ha lite extra inkomst på sidan av. Hade man istället försökt främja den här typen av initiativ med skattelättnader och annat så tror jag fler lokala sidor hade funnits, speciellt av unga människor som inte har så höga levnadskostnader och kanske ser frihet i att vara självständig framför att dra in massvis med pengar.

Men lycka till att försöka få in en sådan tanke i ett land där man sitter i public service och kallar folk för "swishhoror" för att de inte går på presstöd.
Det är ju också ett handikapp för de nya lokala initiativen att de måste konkurrera mot aktörer som får
skattefinansierat mediestöd eller finansieras via public-service skatten.
Citera
2020-01-02, 18:32
Medlem
Noterar att Expressen höjt priset från 25 kr till 26 kr.

De och Aftonbladet har tidigare alltid haft samma. De har ju båda 25 kr måndag-torsdag och 27 kr fredag-söndag.

Nu var första gången jag såg att Expressen tar 26 kr på en dag som borde vara 25 kr.

Ser att de publicerat detta:
Citat:
EXPRESSEN, GT OCH KVÄLLSPOSTEN JUSTERAR PRISET PÅ HUVUDTIDNINGEN UNDER JUL , NYÅRS- OCH TRETTONHELGEN
Under jul-, nyårs- och trettonhelgen (med start fredag den 20/12) justerar Expressen, GT och Kvällsposten priset på huvudtidningen enligt följande:
Fredag-söndag samt helgdagar kostar huvudtidningen 28 kr (inpris 20,74 kr).
Måndag-torsdag kostar huvudtidningen 26 kr (inpris 19,25 kr).

Det är även intressant att notera att Expressen gör höjning före Aftonbladet. Tidigare har det alltid varit Aftonbladet som höjt först, och sedan Expressen någon månad eller två efter... mer kris hos Expressen än hos Aftonbladet?

http://www.kvallstidningarna.se/

https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/bonnier-saljer-ostgotatidningen/

Citat:
Bonnier säljer Östgötatidningen

Bonnier-ägda HD-Sydsvenskan gör sig av med Lokaltidningens edition Östgötatidningen. Framöver kommer HD-Sydsvenskans fokus att ligga på den skånska marknaden, enligt chefredaktören Jonas Kanje.

Övertar tidningen gör dess tidningschef och tidigare ägare Åsa Brage.
– Jag är väldigt glad och taggad över möjligheten att få återta ägandet av Östgötatidningen då jag brinner för och tror på den lokala journalistiken. Min ambition med tidningen har och kommer alltid vara att driva den med fokus på det lokala livet i våra kommuner i västra Östergötland, säger Åsa Brage.

Känns som att det är nästa gratistidning som får lägga ned...
Citera
2020-01-02, 18:46
Medlem
Sonny00s avatar
På Lidingö finns det en riktigt bra gratis ”lokaltidning” på nätet, nämligen Lidingö Nyheter. Den drivs väl av ett fåtal personer och jag tror knappast att de kan leva på intäkterna. Förutom annonsintäkter ger privatpersoner frivilliga bidrag. 2019 var det drygt 200 personer som gav ett bidrag. Den slår i alla fall ”Mitt i Lidingö” med hästlängder. https://www.lidingonyheter.se/
Citera
2020-01-02, 21:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
.
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
www.landskronadirekt.com
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
På Lidingö finns det en riktigt bra gratis ”lokaltidning” på nätet, nämligen Lidingö Nyheter. Den drivs väl av ett fåtal personer och jag tror knappast att de kan leva på intäkterna. Förutom annonsintäkter ger privatpersoner frivilliga bidrag. 2019 var det drygt 200 personer som gav ett bidrag. Den slår i alla fall ”Mitt i Lidingö” med hästlängder. https://www.lidingonyheter.se/

Bra initiativ, trots att staten subventionerar eller helfinansierar media så att konkurrensen är snedvriden eller ja helt utslagen. På en fri marknad hade de konkurrerat ut gammelmedia.
Citera
2020-01-03, 03:16
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
I artikeln i Journalisten om den kassa arbetsmiljön på Svt så har jag för mig att det stod att de populäraste klippen på Svtplay bara kom upp i 40 000 tittare som max. De siffrorna är ju på nivå med smala Youtube-kanaler som spelas in av hobbyentusiaster i sina källare. Skulle vara intressant att se hur mycket tittare Youtube-kanaler som sysslar med lokala nyheter skulle kunna få.
Citera
2020-01-03, 10:32
Medlem
Dmitris avatar
Dagens industri
Dagens Nyheter
Expressen
Göteborgs-Tidningen
Kvällsposten
Sydsvenskan
City Malmö Lund
Mittmedia (lokala tidningar)

Det är Bonniers tidningsimperium givetvis blåser dom på enligt husbondens röst:

Citat:
Citat:
Men det mest spännande nu är att alla banker är så billiga, SEB, SHB, Nordea och Swedbank, köp dom till rejält rabatterade priser just nu. Utdelningar långt över låneräntorna och tänk på att dom verksamma i Baltikum är utsatta för en jättespekulation i kurssänkning av dom judiska finanshajarna (Browder/Bloomberg o.co.).I själva verket är lönsamheten i Baltikum jättehög och BlackRock (samma gäng) köper allt lokalt dom kommer åt. Bankaktierna stiger ca. 20-30% per år flera år framåt.

Bank of New York Mellon en stor judisk bank i USA står för den senaste av "läckor" och smutskastning mot Swedbank. Men nu börjar judarnas mygel gå mot sitt slut, allt fler ser igenom fultagen. När dom har tjänat miljarder på kurssänkningen är det dags för oss att plocka upp billiga bankaktier, billigast av alla är SWEDBANK:

Det påskyndar bara deras tidningars undergång och väcker förakt hos de initierade.
Citera
2020-01-03, 15:32
Medlem
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/metro-begars-i-konkurs-igen/

Citat:
Den 19 december lämnades en konkursansökan som avser skuldtyngda Metro Media House in till Stockholm tingsrätt. Sökande är en tidigare anställd, genom ett juridiskt ombud. Fordran uppgår till 44.134 kronor och gäller bland annat lön som inte ska ha har betalats ut.
I går, torsdag, kom ytterligare en konkursansökan gällande Metro Media House in till samma tingsrätt. Även denna gång är det en tidigare anställd som söker med hjälp av ett ombud. I sin ansökan yrkar den före detta anställda att bolaget ska försättas i konkurs samt en ersättning om 18.465 kronor för bland annat utebliven lön.

Samt lite profetior om det kommande året.

https://www.journalisten.se/nyheter/jag-hoppas-att-attackerna-pa-public-service-upphor

Citat:
Vad händer medieåret 2020?
– Vi kommer tyvärr se ytterligare utslagningar på den svenska mediemarknaden, som en konsekvens av att den traditionella annonsaffären fortsätter att gröpas ur.

https://www.journalisten.se/nyheter/kvallstidningarna-slutar-helt-med-geoklickfiske

Citat:
– I takt med att dagstidningarnas digitala läsarintäkter ökar börjar allt fler landsortstidningar utreda frekvensnedgång på papperstidningen.

https://www.journalisten.se/nyheter/jag-hoppas-pa-modigare-journalister

Citat:
– De vita fläckarna breder ut sig, och fler tidningar hotas av nedläggning. Samtidigt lämnar neddragningarna och betalmodellerna ett utrymme som kan fyllas av nya lokala aktörer på digitala plattformar. Kanske blir 2020 året då vi får se den första som lyckas kombinera en seriös lokalbevakning med en ekonomiskt uthållig affärsmodell.

https://www.journalisten.se/nyheter/det-kommer-att-goras-fantastisk-journalistik

Citat:
– Mycket. Konsolideringen i tidningsbranschen är inte klar och många av de mindre tidningarna och företagen är hårt pressade. Där kommer saker att hända. Dessutom har vi diskussionen om public service som snabbare än de flesta trott blivit en het politisk fråga. Vart den tar vägen finns det många som har ansvar för.

https://www.journalisten.se/nyheter/tyvarr-far-vi-se-effekterna-av-de-digitala-jattarna

Citat:
– Tyvärr så tror jag att vi även nästa år kommer att få se effekter av de globala och digitala jättarnas position på den svenska me*diemarknaden. Det kommer att påverka oss eftersom konkurrensen kring ljud aldrig varit större än nu vilket förstås sporrar oss men, vilket är oerhört oroande, hotar kommersiella landsortspressens möjligheter till att säkra digitala intäkter. Det behövs mer journalistik, en större mångfald i Sverige idag, inte mindre.

https://www.journalisten.se/nyheter/fler-fusioner-forvarv-och-samarbeten-2020

Citat:
– Vi kommer att få se en fortsatt utveckling av det vi redan ser: en bransch som präglas av fusioner, förvärv och samarbeten.

Kan bli ett spännande 2020 med många inlägg i denna tråd om gammelmedias död.
Citera
2020-01-03, 15:52
Medlem
moralhoras avatar
Det är intressant att de bara ser död.

Själv tror jag det finns lokala marknader som kan väckas till liv via mediedöden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in