2020-01-03, 23:21
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knasen2k
Jag undrar verkligen hur viktig fälltmässigheten är idag. Blir det ett stort krig med Ryssen så kommer Finlands flygvapen vara förintat efter några få dagar. Naivt att tro att dom ska kunna operera flygplanen i flera veckor från vägbaser när dom bara kommer ha 50-60 flygplan. Hade dom haft 300-400 stridsflygplan att sprida ut hade det varie en annan sak.
En grej med vägbaser och fältmässighet, alltså möjlighet att sprida ut flygvapnet, är väl att det innebär att en motståndare måste satsa på ett större (dyrare, både politiskt och ekonomiskt) anfall? Vilket bör minska risken för krig.
Citera
2020-01-04, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Varför skulle 25% av Finlands FV slås ut vid första anfallet? Finland har bättre BVR förmåga och med rätt taktik så mininerar man egna förluster.

Ryssland har begränsad förmåga til långräckvidds bekämpning. Namsas, Crotale och RB70 ger gott skydd och tvingar Ryssland att operera från längre avstånd/höjd.

Ja blir man överraskad så tar man nog större förluster, är man beredd kan det bli mindre. Men att räkna med att klara första vågen helskinnad är dumt.

Ja Finland har bättre BVR förmåga, men dom har bara 60 plan. Även om finnarna har ett ratio på 3 nedskjutna fiendeplan per eget förlorat plan, vilket är optimistiska siffror, så har ryssarna tillräcklig nummerär överlägsenhet för att sakta men säkert smula ner Finlands flygvapen.

Finland kan inte spärra av något större område med luftvärn, utan det blir mer puktförsvar. Dom behöver system likt Patriot eller Samp/T för att kunna stänga luftrum ordentligt och tvinga ner fiendeflyg på låg höjd.
Senast redigerad av Knasen2k 2020-01-04 kl. 01:09.
Citera
2020-01-04, 01:04
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ja blir man överraskad så tar man nog större förluster, är man beredd kan det bli mindre. Men att räkna med att klara första vågen helskinnad är dumt.

Ja Finland har bättre BVR förmåga, men dom har bara 60 plan. Även om finnarna har ett ratio på 3 nedskjutna plan per eget förlorat plan, vilket är optimistiska siffror, så har ryssarna tillräcklig nummerär överlägsenhet för att sakta men säkert smula ner Finlands flygvapen.

Finland kan inte spärra av något större område med luftvärn, utan det blir mer puktförsvar. Dom behöver system likt Patriot eller Samp/T för att kunna stänga luftrum ordentligt och tvinga ner fiendeflyg på låg höjd.

Inte omöjligt att Sverige grupperar tungt LV på finskt territorium. Vi har ju förstås ganska lite av detta, eller kommer att få lite kanske man ska säga.
Citera
2020-01-04, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Det stämmer inte riktigt. Har ingen länk men har för mig att Finland inhandlar den senaste versionen AMRAAM-ER med dubbel räckvidd och högre hastighet till sina NASAMS.

*Källa krävs*

Nej inget klart ännu iaf, men AMRAAM-ER är visserligen bättre, men ska ändå inte jämföras med tyngre system som Patriot eller Samp/T
Citera
2020-01-04, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Inte omöjligt att Sverige grupperar tungt LV på finskt territorium. Vi har ju förstås ganska lite av detta, eller kommer att få lite kanske man ska säga.

Vi har inte ens nog att skydda alla viktiga platser i Sverige, så tvek på att vi skulle kunna skicka något till Finland.
Citera
2020-01-04, 04:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Ja Finland har bättre BVR förmåga, men dom har bara 60 plan. Även om finnarna har ett ratio på 3 nedskjutna fiendeplan per eget förlorat plan, vilket är optimistiska siffror, så har ryssarna tillräcklig nummerär överlägsenhet för att sakta men säkert smula ner Finlands flygvapen.

Om Ryssland angriper Finland så blir det inget nytt vinterkrig. Ryssland kommer inte kunna koncentrera hela sitt FV på bara Finland. Sen har Finland även Hawkfpl som kan användas till attack och har sidewinder för självförsvar.
Rysslands precisions förmåga är begränsad. Det kommer kräva stora insatser att slå ut hela det finska flygvapnet.
Citera
2020-01-04, 11:11
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Om Ryssland angriper Finland så blir det inget nytt vinterkrig. Ryssland kommer inte kunna koncentrera hela sitt FV på bara Finland. Sen har Finland även Hawkfpl som kan användas till attack och har sidewinder för självförsvar.
Rysslands precisions förmåga är begränsad. Det kommer kräva stora insatser att slå ut hela det finska flygvapnet.

Utöver detta så kommer Sverige att agera på exakt samma sätt som under Vinterkriget. Sverige blir omedelbart part i konflikten och bidrar till den finska krigsansträngningen.

Detta innebär att vårt flygvapen kommer att understödja det finska osv.

Jag tror t o m att det leder till en svensk krigsförklaring. Ryssarna kan i vart fall inte vänta sig en neutralitetsförklaring.
Citera
2020-01-04, 12:15
Medlem
Citat:
Utöver detta så kommer Sverige att agera på exakt samma sätt som under Vinterkriget. Sverige blir omedelbart part i konflikten och bidrar till den finska krigsansträngningen.

Detta innebär att vårt flygvapen kommer att understödja det finska osv.

Jag tror t o m att det leder till en svensk krigsförklaring. Ryssarna kan i vart fall inte vänta sig en neutralitetsförklaring.

En poäng med Gripen är ju att man ganska enkelt kan gruppera om och gömma sitt flygvapen på svenskt territorium. Nu servade ju svensk markpersonal en finsk Hornet nyligen, men samverkan med Sverige blir ju väldigt uthållig om man köper Gripen.

Det faktum att man samövar detta ger ju fördel Gripen i upphandlingen.
Citera
2020-01-04, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan99
Det stämmer inte riktigt. Har ingen länk men har för mig att Finland inhandlar den senaste versionen AMRAAM-ER med dubbel räckvidd och högre hastighet till sina NASAMS.

*Källa krävs*
Är inte heller säker på att Finland har köpt AMRAAM-ER. Men en landbaserad AMRAAM C7 har en teoretiskt räckvidd på ca 40 km. Att sedan Nasam kan använda 4 st olika missiler är också en fördel.

Då de har 24x6 olika robotar är också en fördel mot Sverige 8x3 Hawk som är en stor skillnad.

Sedan har de en betydligt större bredd av även olika kortare luftvärnsmissiler än Sverige. Så de kan täcka in en större yta. Som 16x 4 raketer Shorads, 86 st RB 70, 20x4 raketer Crotale NG, 200 st Stinger. Sedan lite automatkanoner på 23-35 mm. Så de täcker en betydligt större yta än Sverige. Med kommande 8/16 st RB98 och 4 st Rb 103. Samt fåtal Bamse 23, Rb90 och större mängd Rb 70.
Så valet av kommande RB 103 eller liknande kan man fundera på då man i övrigt decimerar luftförsvaret.
Senast redigerad av slurppen 2020-01-04 kl. 12:24.
Citera
2020-01-04, 12:23
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
En poäng med Gripen är ju att man ganska enkelt kan gruppera om och gömma sitt flygvapen på svenskt territorium. Nu servade ju svensk markpersonal en finsk Hornet nyligen, men samverkan med Sverige blir ju väldigt uthållig om man köper Gripen.

Det faktum att man samövar detta ger ju fördel Gripen i upphandlingen.

Om man samordnar utbildning och underhåll med Sverige så blir nog kostnaden för hela systemet mycket låg. De finska planen kan rentav vara grupperade i Sverige och använda svenska vägbaser etc. Det omvända gäller ju också då.

Stora fördelar m a o. Det skulle förvåna mig om inte Sverige har kommit med ett sådant erbjudande. Bra pris från SAAB tillsammans med ett säkerhetspolitiskt erbjudande från Sverige kan nog vara konkurrenskraftigt.
Citera
2020-01-04, 12:40
Medlem
Citat:
Om man samordnar utbildning och underhåll med Sverige så blir nog kostnaden för hela systemet mycket låg. De finska planen kan rentav vara grupperade i Sverige och använda svenska vägbaser etc. Det omvända gäller ju också då.

Stora fördelar m a o. Det skulle förvåna mig om inte Sverige har kommit med ett sådant erbjudande. Bra pris från SAAB tillsammans med ett säkerhetspolitiskt erbjudande från Sverige kan nog vara konkurrenskraftigt.

En sak som förvånat mig lite är att jag inte hört något om investeringar från SAABs sida i Finland. Samarbeten om FoU, tillverkningskapacitet etc. Det har ju varit närmast standard i andra stora upphandlingar.

Vid ett ökat samarbete runt försvaret bör vi kunna samarbeta även kring vapenutveckling. Här borde SAAB kunna erbjuda godis, men jag har som sagt inte hört något.
Citera
2020-01-04, 14:18
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
En sak som förvånat mig lite är att jag inte hört något om investeringar från SAABs sida i Finland. Samarbeten om FoU, tillverkningskapacitet etc. Det har ju varit närmast standard i andra stora upphandlingar.

Vid ett ökat samarbete runt försvaret bör vi kunna samarbeta även kring vapenutveckling. Här borde SAAB kunna erbjuda godis, men jag har som sagt inte hört något.

Det har ju cirkulerat, alltså i media, rykten om att finnarna lutar åt att ta det svenska paketet. Svenska staten är ju delägare i Gripen och kan ju därmed komma med erbjudanden. SAAB kanske därför har hoppat över detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in