Senaste nytt från Bostadsförmedlingen och dess statistiktjänst :
Obligatoriskt för att stå i Stockholms stads kö är personnummer eller samordningsnummer.
Men det har väl alla ?
20200108 bestod kön av 676.342 personer. Under det nya året hade 1647 tillkommit, alltså
200 per dag. Verkar finnas goda chanser att slå ett nytt årsrekord för antal inskrivna, kanske
rentav över 70.000 ! Ca 10-15.000 hyresrätter lär väl förmedlas.
Lite intressant att se på statistiken över kvarvarande från olika år. 65.255 från i fjol och den
siffran har stadigt vuxit. Tittar man på statistiken årsvis kan man se att det kvarstår mindre
än 10.000 från år 2004. Men antalet kvarstående ökar för varje år framåt utom för 2008 (då
var det finanskris) och färre kvarstående än från 2007.
Kan också noteras att antalet kvarstående från 2006 är bortåt dubbelt så stort som från 2005
som i sin tur har dubbelt så många som från 2004. Inte direkt någon slump att de stora och
allomfattande utförsäljningarna av allmännyttan började i och med utgången av 2006 års val.
Människor började kanske inse att det inte skulle så finnas så mycket hyresrätter och det gör
det ju inte heller. Stopplagen togs bort av regeringen men det verkligt snuskiga arbetet blev
ju utfört av kommunpolitikerna.
https://ordfrontforlag.se/ordfront_bok/du-skona-nya-hem-om-utforsaljningen-av-allmannyttan/
Finns en bok skriven om hur det hela gick till. Förintelsen av allmännyttan, inte olik vissa andra
företeelser. Omröstningar där döda och avflytttade deltog, allt genomfört med rena reapriser.
Och detta på grund av ideologisk hysteri. Men högern vann ! Och vad gör de nu ? Tja, man
kan inte skänka bort samma lägenheter en gång till. I stället håller man på med löjeväckande
"social ingenjörskonst" där man räknar procent på boendeformer. Ingen bör dock låta lura sig
utan den slutgiltiga lösningen, alltså utplånandet av allmännyttan kommer förr eller senare.