Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-12-30, 16:20
Medlem
farlings avatar
Jag har hittills inte lyssnat jättemycket på Snedtänkt så vet inte hur avsnitten är upplagda vanligtvis men är nu ca 25 minuter in i det senaste om Skilda världar och känner lite att det är näst intill olyssningsbart.
Då jag själv var en tittare av rang när det begav sig (var typ 13 och spot on målgrupp) såg jag fram emot att få massvis med trivia och nördkunskaper. Så visar det sig att gästen inte kan någonting och är helt fruktansvärd att lyssna på!

1. Kan man verkligen kalla sig ett hängivet fan om man inte följde serien på tv med allt runtomkring som skriverier i tidningar etc. utan börjar se den 15 år senare?

2. Om man nu ska kalla sig ett hängivet fan, borde man då inte ha lite koll på detaljer och exepelvis veta att Evabritt Strandberg faktiskt är Matti Berenetts mamma?

3. Faktakollar inte KL/redaktionen alls?
Citera
2019-12-30, 16:28
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Lite ny kul fakta om Kalle kl 15 på julafton. Programmet i sig är ju fullständigt värdelöst. Ingen kollar på det numera. De vuxna springer in och ut från vardagsrummet i och med att de fixar det sista med julbord och/eller klappar. Ungarna surfar och kollar på annat.

Den enda i vår familj som kollar är morsan 75 år som får en liten tår i ögat av Färdinan. Farsgubben sover glöggruset av sig.

Jag tror att Karl Bertil och Svensson Svensson numera är mer uppskkattade.

Du får ju givetvis tro vad du vill men för fakta är det är bara att kolla in tittariffrorna för årets mest sedda program.
Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul brukar kvala in på förstaplatsen med drygt 3-4 miljoner tittare varje år.
Citera
2019-12-30, 18:18
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Jag har hittills inte lyssnat jättemycket på Snedtänkt så vet inte hur avsnitten är upplagda vanligtvis men är nu ca 25 minuter in i det senaste om Skilda världar och känner lite att det är näst intill olyssningsbart.
Då jag själv var en tittare av rang när det begav sig (var typ 13 och spot on målgrupp) såg jag fram emot att få massvis med trivia och nördkunskaper. Så visar det sig att gästen inte kan någonting och är helt fruktansvärd att lyssna på!

1. Kan man verkligen kalla sig ett hängivet fan om man inte följde serien på tv med allt runtomkring som skriverier i tidningar etc. utan börjar se den 15 år senare?

2. Om man nu ska kalla sig ett hängivet fan, borde man då inte ha lite koll på detaljer och exepelvis veta att Evabritt Strandberg faktiskt är Matti Berenetts mamma?

3. Faktakollar inte KL/redaktionen alls?

Vissa avsnitt av podden tar Kalle Lind med en gäst som får vara med för att han eller hon är med i Linds kompiskretsar.

T ex när Josefin Johansson skulle prata om sällskapsresan .
Citera
2019-12-30, 18:21
Medlem
sk0gens avatar
Ang Della Morta, slutade lyssna då personkemi mellan Trampe och Lind ej fanns alls . Dessutom saknar Trampe självdistans och förmågan att anpassa sig efter samtalet

David Nessle funkar bättre isåfall för han bara ångar på och tar sakernas en klackspark
Citera
2019-12-30, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen
Ang Della Morta, slutade lyssna då personkemi mellan Trampe och Lind ej fanns alls . Dessutom saknar Trampe självdistans och förmågan att anpassa sig efter samtalet

David Nessle funkar bättre isåfall för han bara ångar på och tar sakernas en klackspark

Alltid kul med David Nessle även om han är lite jobbig. Han borde lära av Kalle så han blir lite mer radiomässig. Men de är båda så djupt kunniga i 1920-talets B-lag bland revykungar, eller vad det nu är för subgenre de bestämt sig för att prata om. Bra och underhållande blir det ändå, och jag kommer på först efteråt att egentligen är jag ju fullständigt ointresserad av ämnet.
Citera
2020-01-01, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farling
Du får ju givetvis tro vad du vill men för fakta är det är bara att kolla in tittariffrorna för årets mest sedda program.
Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul brukar kvala in på förstaplatsen med drygt 3-4 miljoner tittare varje år.

Att Kalle står på och tuggar i många hem, det köper jag. Frågan är väl mer hur många som verkligen kollar.
Citera
2020-01-01, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sk0gen

De tar fram varandras sämsta sidor, Trampe och KL. I alla fall i dellapodden.

Dan Korn gillade jag skarpt. Hoppas han kommer tillbaka som gäst till Snedtänkt. Att Joakim Lindengren var så urbota tråkig som gäst hade man ju inte väntat sig, med tanke på de serier han skapat.
Citera
2020-01-02, 00:29
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Var det inte du som skällde andra med liknande synpunkter för att vara "misogyna kvinnohatare" för inte alls så länge sedan? Har du skådat ljuset nu?

Haha exakt!

Och I morgon blir det någon jävla genus - "professor" i film som ska babbla om Mai Zetterling. Suck!
Citera
2020-01-02, 09:17
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Haha exakt!

Och I morgon blir det någon jävla genus - "professor" i film som ska babbla om Mai Zetterling. Suck!

Mariah Larsson som också var med i ett tidigt program om porr. Hon är rätt bra. Hennes avhandling om Mai Zetterling är läsvärd så programmet kan säkert vara intressant (även om det nog inte framkommer något nytt för en annan).
Citera
2020-01-02, 13:56
Medlem
Enmansdemos avatar
Detta är all info som går att få fram om Skilda värdar experten
https://www.hitta.se/mikaela+h%C3%A4rdner/karlstad/person/i~dSggMWlP
Mikaela "vad hette re" Härdner

tänk att vem som helst icke kändis kan få vara med i Snedtänkt, därmed
har jag bestämt att man inte behöver kunna göra sig i radio, varav
jag lika gärna kunde vara med som expert...i något av alla ämnen jag glömt för tillfälle
Senast redigerad av Enmansdemo 2020-01-02 kl. 14:29.
Citera
2020-01-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Haha exakt!

Ja ja. Hold your horses. Jag drar inte alla kvinnor över en kam. Dock, det kan verkligen bli plattare än platt pannkaka med vissa unga kvinnor, som ingen utbildning/erfarenhet har. Tex katastrofen om buskishumor, tex. Den tjejen hade ju noll koll. Som jag tidigare sa, så verkar KL ha en olycksalig förbless av att ta in unga kvinnliga tramsebyxor, som inte är väl insatta i ämnet. Det varvat med att de verkar ha lite koll på annan nutidshistoria inom underhållning och kultur. Det är ju KLs idé med Snedtänkt att väva i ett fenomen i tidsålder, sammanhanget. Då blir det tyvärr dumstrut på för en del av dessa unga tjejer som är gäster. Fast vem vet. Det är kanske något Kalle gillar? Vara läraren för dessa unga tjejer.

Hursomhelst tramseflamsebyxorna varvat med duktiga och kompetenta kvinnor som deltar i podden. Dessa dugliga kvinnor ska inte dras ned i skiten pga de övriga kvinnliga stolpskotten KL tar med.

Samma utfall hade ju kunnat skett om KL tagit motsvariga manliga unga diton. Nu gör han inte det, inte så ofta i alla fall. Kolla bara på en sådan enkel sak som hur många gäster % under 30 är män jmf med kvinnor? Finns det någon man under 30 år som varit gäst? Livserfarenhet är en ganska så bra sak att ha med sig om man ska medverka i en podd som Snedtänkt.

Vilka kvinnor tycker du varit bra gäster i Snedtänkt?
Senast redigerad av bulingenbul 2020-01-02 kl. 17:29.
Citera
2020-01-02, 17:36
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Mariah Larsson som också var med i ett tidigt program om porr. Hon är rätt bra. Hennes avhandling om Mai Zetterling är läsvärd så programmet kan säkert vara intressant (även om det nog inte framkommer något nytt för en annan).

Jag kanske tar fel på person. Det är inte hon som är på Linné-"universitetet"?

Hörde några minuter i början. Kalle kallade Zetterling för "en av de viktigaste svenska regissörerna någonsin" Där gav jag upp. Lite svårt att förstå vissas förtjusning i hennes filmer. Visst hade hon intressanta idéer ibland men det resulterade aldrig i någon bra film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in