2019-07-12, 11:26
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Nu grävs det väldigt djupt i ideburken. Tycker generellt avsnitten nuförtiden håller låg nivå, tyvärr. Svaga diffusa ämnen som det märks att Kalle har svårt att prata om även om det inte är något större fel på gästerna.

Och så borde det inte vara, ett avsnitt av Snedtänkt kan ju handla om vad som helst numera, ämnet behöver inte ens vara smalt (i bemärkelsen "udda"). Finns precis hur mycket som helst att ösa ur. Var är avsnittet om James Fjong? Hitta en representant för halvt utdöda/bortglömda hobbies: Märklinsamlare, flygmodellslimmare, tennfigursgjutare och flaskskeppsbyggare. Flipper. Skandal att det inte redan finns ett avsnitt om svenska rollspelsvågen. Snöa i på gammalt godis/glass/maträtter. Musik finns det ju också hur mycket som helst: En lista över Sveriges främsta cittraspelare. Chiptunesnördar. Det tar aldrig slut!

Rena intervjuer och avsnitt med ämnen så breda att de i princip inte handlar om någonting undanbedes.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2019-07-12 kl. 11:41.
Citera
2019-07-12, 12:01
Medlem
snillet_1s avatar
Om nu någon till äventyrs - som Lind skulle ha uttryckt det - har missat det så kör Lind och Trampe fem avsnitt under sommaren som vikarier för podden Della Sport fast istället under namnet Della Morta.

https://play.acast.com/s/dellasport
Citera
2019-07-22, 13:00
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Om nu någon till äventyrs - som Lind skulle ha uttryckt det - har missat det så kör Lind och Trampe fem avsnitt under sommaren som vikarier för podden Della Sport fast istället under namnet Della Morta.

https://play.acast.com/s/dellasport

Bra tips. Det var ju mer Snedtänkt än vad Snedtänkt har varit på länge. Särskilt bra var det när Kalle Lind blev lite småsur för att af Trampe var mer insatt än han i vissa ämnen och bredde ut sig lite väl mycket.
Citera
2019-08-02, 08:17
Medlem
Kongruensbojds avatar
Fem avsnitt av Della morta nu avklarade, och fler verkar det inte bli.

Liten kluven känner jag mig. Någon röd tråd fanns egentligen inte och i de två avslutande avsnitten pratade nog Kalle 90% av tiden. Trampe sökte bekräftelse, men fick ingen.

Det var däremot skoj att höra en Kalle som gav uttryck för sånt som inte lämpar sig i en Sveriges radio-podd, som hans sågning av Ulf Kristersson. Tuffe Uffe hånades både för sin längd och för hur töntig han måste varit som tolvåring. Detta i avsnitt 4.

Favorithatobjektet Bejerot hade ”blod på sina händer” enligt Kalle, men när Trampe undrade om Kalles syn på narkotikapolitik vek han undan.

Sen fick Pernilla Wahlgren en släng av sleven: ”hon saknar intellektuell kapacitet” eller något dylikt. Detta om Mr Cool-debatten som var tämligen infekterad som ni säkert minns.

Att Kalle en gång i tiden kallat en kvinna för ”Fittbritt” (om än bakom hennes rygg) måste också ha varit upprörande för någon PK:it där ute.

Allt sånt äkta är förstås välkommet.
Citera
2019-08-02, 09:47
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd

Liten kluven känner jag mig. Någon röd tråd fanns egentligen inte och i de två avslutande avsnitten pratade nog Kalle 90% av tiden. Trampe sökte bekräftelse, men fick ingen.

Det var däremot skoj att höra en Kalle som gav uttryck för sånt som inte lämpar sig i en Sveriges radio-podd, som hans sågning av Ulf Kristersson. Tuffe Uffe hånades både för sin längd och för hur töntig han måste varit som tolvåring. Detta i avsnitt 4.

Favorithatobjektet Bejerot hade ”blod på sina händer” enligt Kalle, men när Trampe undrade om Kalles syn på narkotikapolitik vek han undan.

Sen fick Pernilla Wahlgren en släng av sleven: ”hon saknar intellektuell kapacitet” eller något dylikt. Detta om Mr Cool-debatten som var tämligen infekterad som ni säkert minns.

Att Kalle en gång i tiden kallat en kvinna för ”Fittbritt” (om än bakom hennes rygg) måste också ha varit upprörande för någon PK:it där ute.

Själv undrar jag lite över Kalle Linds känslosamma utgjutelser över människor som påstår sig ha fått sin barndom förstörd av Staffan Westerbergs tv-produktioner. Han har talat om det tidigare i Snedtänkt. Finns det verkligen människor som påstår detta på fullt allvar, helt utan ironi? I så fall har ju Kalle Lind rätt, men jag är en smula skeptisk.

Att känna att man har berövats något i sin barndom därför att man har fått se Staffan Westerberg och tjeckoslovakiska dockfilmer i stället för Disney- och Hanna-Barbera-produktioner är väl fullt naturligt och mänskligt. "Finns det någon bland er som ger sin son en sten när han ber om bröd eller ger honom en orm när han ber om en fisk?", som det står i Skriften. Det är inget fel med att konstatera faktum, så länge man inte ältar det. "Likt en hund som vänder åter till sina spyor", som det också står i Skriften.
Citera
2019-08-02, 14:02
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Själv undrar jag lite över Kalle Linds känslosamma utgjutelser över människor som påstår sig ha fått sin barndom förstörd av Staffan Westerbergs tv-produktioner. Han har talat om det tidigare i Snedtänkt. Finns det verkligen människor som påstår detta på fullt allvar, helt utan ironi? I så fall har ju Kalle Lind rätt, men jag är en smula skeptisk.

Att känna att man har berövats något i sin barndom därför att man har fått se Staffan Westerberg och tjeckoslovakiska dockfilmer i stället för Disney- och Hanna-Barbera-produktioner är väl fullt naturligt och mänskligt. "Finns det någon bland er som ger sin son en sten när han ber om bröd eller ger honom en orm när han ber om en fisk?", som det står i Skriften. Det är inget fel med att konstatera faktum, så länge man inte ältar det. "Likt en hund som vänder åter till sina spyor", som det också står i Skriften.

Fast det var ett sånt oproportionerligt tjatande om Westerbergs barnprogram ett tag där åtminstone vissa menade att ja, de tog skada av dem. Staffan måste haft roligare perioder i sitt liv. Alltså sånt jävla blaj att förstöra debattprogram med; Christoffer Barnekow ägnade ett helt Nattöppet åt Staffan Westerberg.

Tecknade pärlor och Disneys korta animationer från 50-talet gick väl på SVT även under de riktigt röda åren? Drutten är ju t ex en kommersiell framgång i Japan numer, trots att den kom från Sovjet. Och John Blund från DDR var väl inte särskilt propagandistiskt, utan tvärtom ganska rart?

Nåväl, hade varit kul att höra mer av Della morta. Men oj vad störig reklamen för nån jämrans cider, och inte minst TV4, var.
Citera
2019-08-02, 14:19
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator

Det var väl snarare något som sades på 80-talet med ett glimten i ögat-allvar av de som upplevde de där programmen som barn.
Citera
2019-08-02, 14:57
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Tecknade pärlor och Disneys korta animationer från 50-talet gick väl på SVT även under de riktigt röda åren? Drutten är ju t ex en kommersiell framgång i Japan numer, trots att den kom från Sovjet. Och John Blund från DDR var väl inte särskilt propagandistiskt, utan tvärtom ganska rart?

Jag tillhör väl en något äldre generation som mest såg barnprogram på 60-talet. Då var det Disney endast på julafton och Fred Flinta/Familjen Jetson/Huckleberry Hund en gång i veckan. Men visst var många av de östproducerade tecknade eller animerade filmerna ganska bra. Värre var det med de "konstnärliga" tecknade filmerna från det statliga kanadensiska filminstitutet. Idel dansande geometriska figurer och virvlande höstlöv med enerverande musik. Förmodligen någon typ av elevarbeten som inte var avsedda för barnaögon egentligen. Men SR fick dem säkert till ett billigt pris, och tecknat som tecknat.
Citera
2019-08-07, 19:28
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:

Nej dom pratade ungefär lika mycket i sista avsnitten.
Hur står det till med verklighetsförankringen? då ju Kalle visst presenterad sin narkotikapolitik alldeles tillräckligt som uppföljning, du lider bara av att du aldrig kan uppleva att folk trängt in på djupet tillräckligt, trots att dom egentligen har gjort det (nej! det är ingen komplimang att inte kunna se en röd tråd i nått)

Trumph(e) är däremot ganska störig i sista avsnittet "gubbevars"....han ger sig inte utan han ska tjata ihjäl Kalle om att Bejeroth är tråkig tills Kalle går med på detta krav, och ingen ger sig

Var Kalle påverkad av något i sista avsnittet?, han blir vänsteragitator och är allmänt utagerande pipig och får blomma ut sin bubblande nedlåtande person riktigt ordentligt...
Förlossningen som är ett resultat över dom förtryckande PK-korridorerna på SR, synd bara att Kalle har fel åsikter så det knappt märks, men ändå
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-08-07 kl. 20:24.
Citera
2019-08-08, 23:35
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:

Råkade lyssna på fjärde avsnittet, eller snarare blev uppmanad att göra det av någon som trodde att det skulle irritera mig Här slår verkligen Kalles anti-intellektuellism ut i full blom. Här framstår det klart att hans vurm för populärkultur inte alls är ett val, utan det enda som han klarar av att ta till sig. Först massa bisarra utgjutelser mot Giliap och sedan en massa trams om att musik ska "svänga" Sedan lite om hur "tråkiga" Bergmans filmer är. Han låter som ett barn som bara vill bli underhållen NU, utan förmåg att ta till sig något som kräver någonting av åskådaren. Trampe lät som att han ville säga emot flera gånger, men inte riktigt vågade. Det blev urbota pinsamt när Kalle hävdade att filmer måste "kommunicera" med tittarna. Sedan visste ingen hur Neil Innes namn skulle uttalas. Vilket jävla bimboland Sverige har blivit. Tips för det sistnämnda. En av hans skivor heter "The Innes book of records"

Citat:
Ursprungligen postat av Enmansdemo
Nej dom pratade ungefär lika mycket i sista avsnitten.
Hur står det till med verklighetsförankringen? då ju Kalle visst presenterad sin narkotikapolitik alldeles tillräckligt som uppföljning, du lider bara av att du aldrig kan uppleva att folk trängt in på djupet tillräckligt, trots att dom egentligen har gjort det (nej! det är ingen komplimang att inte kunna se en röd tråd i nått)

Trumph(e) är däremot ganska störig i sista avsnittet "gubbevars"....han ger sig inte utan han ska tjata ihjäl Kalle om att Bejeroth är tråkig tills Kalle går med på detta krav, och ingen ger sig

Var Kalle påverkad av något i sista avsnittet?, han blir vänsteragitator och är allmänt utagerande pipig och får blomma ut sin bubblande nedlåtande person riktigt ordentligt...
Förlossningen som är ett resultat över dom förtryckande PK-korridorerna på SR, synd bara att Kalle har fel åsikter så det knappt märks, men ändå

Han är ju alltid vänster men framför allt ängsligt PK.
Citera
2019-08-09, 00:32
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Jag försökte lyssna till ett avsnitt (kan det ha varit nummer tre?) efter rekommendation i tråden, men det var ju rent skräp. Bara meningslöst babbel. Någonstans efter att Kalle började skryta om hur många platser runt om i världen han flugit med sina barn till, men att familjen nu drabbats av flygskam (jag trodde det var ett låtsasbegrepp) och numera bara flyger lite lagom långt (vilket jag faktiskt tror Kalle sade för att på allvar framstå som lite rebellisk och cool) var ju tvungen att stänga av för att inte kräkas.
Citera
2019-08-09, 00:40
Medlem
snillet_1s avatar
Lite underligt hur länge de fastnade i huruvida Bejeroth var rolig på riktigt eller inte. Måste ha avhandlats i fyrtiofem minuter. Så viktigt är väl inte det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in