Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Om inget annat är skrivet kommer hon som maka att ärva hälften av din pappa. Men ni kommer att ha tätt att kräva ut 50% av din fars tillgångar.
Nja, hon "ärver" inte, utan hon får ut sin giftorätt. Som mycket riktigt är hälften av allting i boet. Någon arvsrätt har hon inte, eftersom paret inte har några gemensamma barn, samtidigt som mannen har barn sedan förr. Då ärver bara barnen, om det inte finns testamente. (Men änkan får som sagt ut sin giftorätt som är 50 procent, så det blir ju mycket ändå...)
Citat:
Ursprungligen postat av
firemire
Och om det är något skrivet kan bli så illa att de bara får 25% med ifall det är testamenterat så. Alltså hälften av arvslotten.
Japp. Mannen kan ha testamenterat allt som går till frun, förutom att hon som sagt får ut sin giftorätt, och då får barnen mycket riktigt bara dela på 25 procent av allt som fanns i boet från början... Fast inte ens DET är worst case scenario. Han kan ha skrivit över alla sina tillgångar på frun också - alltså gett bort dem i livet. Det har han rätt att göra. I så fall äger han - på papperet - inget när han dör, och då finns det heller inget att ärva...
USCH vad jag hatar sådana här kvinnor! Men jag undrar lite hur långt sjukdomen har gått. Om den har gått långt, kanske det går att hävda att han inte var vid sina sinnens fulla bruk när han skrev testamente, eller förde över tillgångar till frun? Det kanske t.o.m. skulle kunna gå att få äktenskapet annulerat?
Citat:
Ursprungligen postat av
Tjena_67
PMa mig med mer detaljer så kan jag hjälpa dig. Behöver veta tumörspridningen.
Sambon kommer försöka utesluta er framöver. Det handlar om en ockrare / sol-och vårare.