2019-03-25, 23:58
Medlem
Kan man bli lurad på arv genom att säga att arvslåtaren är den riktiga pappan?

Lite komplicerat men vi säger att en kvinna föder barn. Hon och den riktiga pappan registrerar sig som föräldrar. Kvinnan har sms historik med min son som inte är den äkta pappan isåfall i detta faller men i dem står det om att dem ska träffas och ha oskyddat sex samt att dem har förlovat sig och även det finns info om på sms.
Om jag dör och min son ärver hälften kan dem på något sätt komma åt hans arv när han i sin tur dör? Genom att säga att han är den riktiga pappan med smsen som bevis och att hon bara skulle ha ”bedragit” den äkta pappan. Förutsätter att min son är begravd och att det ej går att ta dna test. Hur är det med förlovningen? Har läst ”skräckexempel” om en man som förlovade sig sen dog innan dem gifte sig och hon ärvde allt.
Min son har en syster.
Ärver hon honom ändå fast att dem förlovat sig?
Tänker på om dem fixar testamente i hans namn där det står han vill ge hon han förlovat sig med alltihop.. det är ju inte omöjligt som jag förstått det.
Det är väldigt relevant då det avslöjats att hans flickvän har varit tillsammans med en annan kille hela tiden som just nu nyligen kommit ut från fängelse. Tacksam för hjälp.
Förutsätter att hon skaffar barn med han från fängelset nu inom några dagar eller så ungefär..
Hon har även skyddad identitet så att ta reda på om hon får barn är i princip omöjligt?
Senast redigerad av Macarena1337 2019-03-26 kl. 00:08.
Citera
2019-03-26, 00:23
Medlem
Har lite smått panik.. vad är det bästa skyddet han kan fixa? Skaffa flera barn så att arvet dem isåfall skulle vilja åt är ointressant? Det är stort arv totalt..

Om han gifter sig och skaffar barn fungerar det inte så att barn som är utanför äktenskap(deras isåfall) har mer arvsrätt en ens äktenskapliga och ens fru? Vad kan jag/vi göra bäst åt situationen?
Citera
2019-03-26, 00:24
Medlem
Är ingen jurist, men:

Tror det blir svårt för dem att ändra barnets pappa i efterhand oavsett sms, när de redan registrerat sig själva som föräldrar. Särskilt utan DNA-stöd.

I övrigt är det kanske bra att han skriver ett testamente till t.ex. systern redan nu så finns det inga tveksamheter. Skulle han gifta sig i framtiden med någon så kanske det kör över testamentet, men då är det förhoppningsvis hans egen vilja ändå.

Att skaffa fler barn bara för att eventuellt skydda ett arv låter kanske som en lite för extrem lösning
Citera
2019-03-26, 00:27
Medlem
Jag har tänkt på det men smart som han är har han skrivit olika underskrifter hela sitt liv..
men att gifta sig och skaffa barn är alltså det bästa skyddet? Utomäktenskapliga barn har ju större arvsrätt en äktenskapliga vad jag förstått genom att dem kan ta ut det direkt när fadern dör dem som är äktenskapliga måste vänta tills frun dör?
Citera
2019-03-26, 00:32
Medlem
Att gifta sig och skaffa barn är kanske något man gör av andra orsaker än att fördela ett arv. Men skulle han göra det så sprids ju arvet, ja.

Jag skulle dock bli mycket förvånad om det går att föra över den andra mannens föräldraskap till din (hypotetiskt) döda son i efterhand, med grund av sms. Känn efter lite själv där hur rimligt det låter.
Citera
2019-03-26, 00:34
Medlem
Ja det kanske är lite paranoida tankar men tänk så skaffar han inga barn eller gifter sig och går bort och hon kommer där med dem smsen och förfalskat testamente och kanske tillochmed hävdar han är den riktiga fadern..
Citera
2019-03-26, 00:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macarena1337
Lite komplicerat men vi säger att en kvinna föder barn. Hon och den riktiga pappan registrerar sig som föräldrar. Kvinnan har sms historik med min son som inte är den äkta pappan isåfall i detta faller men i dem står det om att dem ska träffas och ha oskyddat sex samt att dem har förlovat sig och även det finns info om på sms.
Om jag dör och min son ärver hälften kan dem på något sätt komma åt hans arv när han i sin tur dör? Genom att säga att han är den riktiga pappan med smsen som bevis och att hon bara skulle ha ”bedragit” den äkta pappan. Förutsätter att min son är begravd och att det ej går att ta dna test. Hur är det med förlovningen? Har läst ”skräckexempel” om en man som förlovade sig sen dog innan dem gifte sig och hon ärvde allt.
Min son har en syster.
Ärver hon honom ändå fast att dem förlovat sig?
Tänker på om dem fixar testamente i hans namn där det står han vill ge hon han förlovat sig med alltihop.. det är ju inte omöjligt som jag förstått det.
Det är väldigt relevant då det avslöjats att hans flickvän har varit tillsammans med en annan kille hela tiden som just nu nyligen kommit ut från fängelse. Tacksam för hjälp.
Förutsätter att hon skaffar barn med han från fängelset nu inom några dagar eller så ungefär..
Hon har även skyddad identitet så att ta reda på om hon får barn är i princip omöjligt?

Har din son erkänt faderskapet? (Kuggfråga).
Jag antar starkt att din son och kvinnan inte är gifta. (Vid giftermål så antas maken vara far till makans barn automatiskt).

Den förmodade lycksökerskan och hennes avkomma har inga större möjligheter att ljuga "till sig" ett arv, saknas ett erkännande av faderskap, så ligger bevisbördan på henne/avkomman. Givetvis kan detta lyckosamt genomföras med DNA-test, men detta brukar nog inte bedragerskor genomföra. Skulle hon mot förmodan INTE vara en bedragerska, utan avkomman är din sons, så "är det inget att göra". -Bröstarvingar (din sons avkomma) ärver "alltid". Givetvis kan man trixa bort en del med testamente (arvslott/laglott etc.) men i så fall är hon ingen bedragerska/lycksökerska "i alla fall".
Citera
2019-03-26, 00:42
Medlem
Dem har inte haft sex så nej.
Har kollat upp det och man kan ju tydligen gå in på skatteverket och se faderskap där med jämna mellanrum.. det jag dock ej fått svar på ännu via internet som jag får kolla imon med juristen i värsta fall är om ett faderskap för ett barn med skyddad identitet eller mamma med skyddad identitet syns där.. men för att få han erkänd som far måste dem få det bekräftat via socialen eller domstol som jag förstår det rätt och det lär ju ej hända då dem ej är gifta.. det står ju även om man är gift på skatteverkets sida.. om hon skulle på något sätt fakea ihop att dem är gifta står det gift eller ogift då på skatteverkets hemsida för han med tanke på att hon har skyddad identitet?
Senast redigerad av Macarena1337 2019-03-26 kl. 00:45.
Citera
2019-03-26, 01:02
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Det behövs mycket starkare bevis än sms för att någon ska få ärva.

DNA går att få fram genom andra familjemedlemmar.

Barnet är registrerat med en moder och en fader.

Ta det lugnt och din son behöver inte rusa in i ett äktenskap och skaffa barn för att skydda ett eventuellt arv mot en eventuell bedragerska.

När bouppteckning sker så söks register igenom och det finns inte någon juridisk koppling mellan din son och detta barn.

Om kvinnan dyker upp så är det bara att kräva ett test.
Och om det är som du säger att de aldrig har haft sex så är det omöjligt att han är pappa till barnet.
Citera
2019-03-26, 01:05
Medlem
Om alla familjemedlemmar är döda då..
Citera
2019-03-26, 01:28
Medlem
Då är barn med en tjej/tjejer som han inte är gift/sambo med bästa valet?
Senast redigerad av Macarena1337 2019-03-26 kl. 01:34.
Citera
2019-03-26, 01:44
Medlem
Har en sista jätte paranoid fråga..hur är det om han skulle bli ditsatt för mord på min familj av dem.. vet att man förlorar sin arvsrätt då men hur är det då med barnen.. får dem arvet ändå?
Eller måste det gå via han först. Att han alltså inte får bli ditsatt för något för att få arvet och sen när han dör går det till barnen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in