2020-01-01, 19:39
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Nu är detta OT men ändå:

på resa före jul stannade jag till för en paus i en liten ort i Österrike. Av en slump kom en karavan av skolungdomar mot kyrkan och jag hakade på. Det var fredag före jullovet och jag förstod att det var en slags julmässa på gång. Kyrkan blev fullsatt. Rektorn, eller vem det nu var, välkomnade alla till denna FRIVILLIGA gudstjänst. Precis så skulle man kunna göra. Ha en samling i kyrkan med gud och Jesus, för troende och/ eller traditionalister. Alla som inte klarar av denna timme stannar och gör något "fint" på skolan och sedan sammanstrålar alla igen. Alla är nöjda och vi kan slå vakt om vårt kulturarv, troende eller inte.

Det låter ju idylliskt och trevligt. Men tyvärr kan vi ju inte göra så i Sverige och ta med våra skolbarn till kyrkan och fira lite traditionellt och låtsassjunga en psalm oavsett om vi tror på Jesus Kristus och den Helige Anden eller bara vill ha lite stämningsfylld tradition i en vacker byggnad som våra förfäder byggt och göra som vi alltid har gjort. Nä för då sitter halva klassen som består av araber och afrikaner kvar i klassrummet och gråter och ritar hakkors och hängda svenskar, eller kanske eldar upp klassrummet, för de känner sig segregerade. Så dessvärre får vi sluta med våra svenska traditioner och vika ner oss och dra ner byxorna och böja oss fram och bli rövknullade av de här folkslagen vi släppt in.
Citera
2020-01-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karmakontot92
Haha skrattretande! Det måste vara osanning.

Motivera. Raketer var helt OK före massinvasionen av apor från tredje världen.

Prova gräv upp en nyhet från 80-talet där ungdomsgäng sköt raketer mot ambulanser, etc.

GLHF.

Du kommer naturligtvis inte besvara detta inlägget.
Citera
2020-01-01, 19:51
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Anledningen är att det försvann fingrar och ögon varje nyår sedan 1965. Conny, svenny och benny byggde egna smällare och stoppade in dom i rör. De kunde också smälla i fickan.

Åldersgräns kom redan 2007 eller tidigare. Kan inte folk googla eller ens tänka längre idag? Att skylla allt på invandring har varit populistiskt och enkelt sedan Dackefejden förfan.

Gå och lägg er om ni inte orkar vara uppe till lasershowen.

This.

Idioter som tror att det enbart finns en anledning till ett sånt här förbud, folk i alla åldrar har under hela min livstid vart idioter och smällt av sig fingrar och händer och ungdomar har i alla år vart idioter och skjutit raketer på varandra för skojs skull.
Finns många anledningar till ett sånt här förbud
Citera
2020-01-01, 19:57
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggaeman
This.

Idioter som tror att det enbart finns en anledning till ett sånt här förbud, folk i alla åldrar har under hela min livstid vart idioter och smällt av sig fingrar och händer och ungdomar har i alla år vart idioter och skjutit raketer på varandra för skojs skull.

Klart det finns många anledningar. Fler har de blivit med åren. Mohammed, Abdi, Jamal, Hassan, Ismail och Abdullah heter några.
Citera
2020-01-01, 20:00
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
This.

Läs den här artikeln och gråt sen:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J19VO6/raketforbud-ska-minska-attacker-mot-polis
Citera
2020-01-01, 20:33
Medlem
Reggaemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Läs den här artikeln och gråt sen:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J19VO6/raketforbud-ska-minska-attacker-mot-polis

Jag har aldrig sagt att det inte beror på det artikeln syftar på, bara att det inte enbart är pga av det.
Smällare förbjöds också, det pga att folk sprängde händerna av sig, inte pga invandring.
Det har vart prat om att förbjuda raketer i flera år pga att folk inte kan använda dem på rätt sätt och skadar sig för att de är berusade, de här attackerna är bara sista droppen innan förbudet sattes i kraft.

Ditt användarnamn passar dig.
Senast redigerad av Reggaeman 2020-01-01 kl. 20:35.
Citera
2020-01-01, 20:39
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att det inte beror på det artikeln syftar på, bara att det inte enbart är pga av det.
Smällare förbjöds också, det pga att folk sprängde händerna av sig, inte pga invandring.

"Efter en dramatisk nyårsnatt 2016–2017 där människor bland annat sköt raketer mot varandra på Möllevångstorget i Malmö höll fyrverkeribranschen ett krismöte. Då beskrevs den olagliga och felaktiga användningen av raketer som ett samhällsproblem. Under nyårsnatten sköts åter fyrverkerier mot människor, poliser, väktare och orsakade skador på byggnader. När vanliga raketer förbjuds senare i år hoppas fyrverkeribranschen på att attackerna minskar."

Vi har fått ett nytt samhällsproblem som vi inte hade på 80-talet som fyrverkeribranschen håller ett krismöte om och som sedan leder till en ny lag.

Här kan du se film från Möllevångstorget som ledde till krismötet om det nya samhällsproblemet:
https://www.youtube.com/watch?v=AReNfqqGsb8
Citera
2020-01-01, 20:45
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Det har vart prat om att förbjuda raketer i flera år pga att folk inte kan använda dem på rätt sätt och skadar sig för att de är berusade, de här attackerna är bara sista droppen innan förbudet sattes i kraft.

"En undersökning som polisförbundet gjort visar att 15 procent av poliserna i ingripandeverksamheten under det senaste året blivit beskjutna med fyrverkeripjäser."

https://www.dn.se/nyheter/sverige/polisforbundet-raketforbudet-far-inte-nagon-snabb-effekt/
Citera
2020-01-01, 20:46
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Hundägarna hade inga större problem innan våra nya medborgare började smälla som galningar redan till lucia och kastade bangers mot folk. Ja, de gnällde ganska befogat på tolvslaget men en kvart kan man hantera. Svårare med nästan tre veckors plåga.

Lobbygruppen hundägare är mycket riktigt en av de starka anledningarna att det mesta är förbjudet men man ska alltid komma ihåg vilka det är som orsakat allt rabalder från början.
Ärthjärna, det har smällts förut. Det är bara det att problemet för hundar har uppmärksammats och beaktats mer, det ligger dessutom i tiden att bry sig om ”minoriteter” och de med skyddsbehov.

Förut sket man i vad hundägarna tyckte, och lydiga som dessa var teg de stilla. Antar också att det finns fler hundar nu än förr, och därmed flera som kan föra talan.

Och nej, jag förnekar inte förekomsten av de s k kaozblattarna.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2020-01-01 kl. 20:59.
Citera
2020-01-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
För det första, lär dig grammatik. Nej jag kräver inte att allt ska serveras.

Sen tänker jag inte lämna en trevlig tillställning för något som var en självklarhet förra året.
Och sedan har jag redan förklarat att där jag var ej lämpar sig för att avfyra tårtor och andra pyrotekniska artiklar.

Ja det är klart inga ansöker om tillstånd då detta kostar pengar att få. Och MSB utbildningar kostar, tro mig jag har en med utökad behörighet som måste förnyas var 5år.

Ja det är invandrarnas fel att det har blivit så. Så kliv upp ur mammas källare nu.
Är du så fattig på pengar, polare och kontakter så du inte kan fixa fram tillståndet som kostar mindre än 2 champagneflaskor och nån som har behörighet så får du väl nöja dig med att tända ett tomtebloss och älta hur orättvist allt är i samhället.
Men försök vara glad, du har ju ändå din fb-lyxvilla kvar!
Citera
2020-01-01, 21:09
Medlem
MrAndress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Är du så fattig på pengar, polare och kontakter så du inte kan fixa fram tillståndet som kostar mindre än 2 champagneflaskor och nån som har behörighet så får du väl nöja dig med att tända ett tomtebloss och älta hur orättvist allt är i samhället.
Men försök vara glad, du har ju ändå din fb-lyxvilla kvar!

Men snälla lilla du, jag är inte fattig på pengar. Och vad har mina vänner och kontakter med detta att göra?

Och ja jag bor i en villa men inte i linköping som är staden jag var i på nyårsafton.

Vad bra jag har försökt ta reda på vad tillståndet för raketer på pinne kostar men ej hittat något tillförlitligt. Men om du vet så kan du gärna få berätta och länka en källa tack.

Ja jag tycker samhället är orättvist, då jag och min sambo som tjänar riktigt bra behöver betala för sådana som dig genom våra skattesedelar.
Citera
2020-01-01, 21:19
Medlem
Guld-Jussis avatar
Polen har en helt annan migrationspolitik än Sverige men även där görs försök att begränsa fyrverkerier av hänsyn till djur och miljö. I flera stora städer har de kommunalt finansierade nyårsfyrverkerierna bytts ut mot andra arrangemang, som till exempel i Lodz där man hade himmelsshow med drönare istället.

https://www.radiolodz.pl/posts/58047-300-dronow-nad-manufaktura-to-pierwszy-taki-sylwestrowy-pokaz-w-europie-zdjecia
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in