Citat:
Ursprungligen postat av
clevernickname
Nu ska det sägas att de flesta skivor köper jag online.
Det fanns en tid när Bengans i Göteborg var det stora inköpsstället. Vad jag kommer ihåg så fick jag hjälp om jag frågade annars var det fritt fram att gå runt och kika.
Vad du menar med om att känna sig extra välkommen förstår jag inte. Det är väl som det är i flesta butiker, frågar du om hjälp får du hjälp.
Förväntar du dig att röda mattan skall rullas ut för dig?
Någon röd matta behövs verkligen inte!
Jämför jag med andra skivbutiker i Stockholm finns det en där det, nästan alltid, står samma kille. Han integrerar med nästan varje kund. Rekommenderar nytt. Frågar vad som efterfrågas av kunden. Visar saker om valda artister och/eller annat som kanske intresserar.
I en annan butik är det mer "kompis-känsla". Dom frågar kunderna hur dom mår och har dom inte säg en ABBA-skiva så rekommenderar dom andra butiker som kanske har skivan.
Jag förstår att Bengans är en mer kommersiell butik, men personalen (återigen inget personligt, tror det mer är stämningen bland personalstyrkan som är lite sisådär) säger verkligen minsta möjliga till kunderna och självklara "God Jul" eller "Trevlig helg"-kommentarer känns långt borta. Då branschen ser ut på ett visst sätt tycker jag dom borde vara mer tillgängliga också som butik.
Exempel: Jag köpte Black Sabbaths senaste live-album. Öppnade och var glad. Märkte när jag skulle spela skivan att jag köpt DVD-utgåvan (vilket var nästan omöjligt att se) inte CD-utgåvan som var den jag ville ha. Jag gick tillbaka till butiken med kvitto och skiva i perfekt skick. Då den var inplastad tidigare var det bara tack och adjö. Vilket jag delvis kan förstå, men skivan var nästan helt oanvänd. Finns det inget sätt att kompromissa med en betalande kund? Exempelvis att jag får byta eller en del av pengarna tillbaka och så kan dom sälja skivan begagnad? Bemötandet var väldigt "kort" och förståelsen låg vilket jag fann onödigt. Jag var en trevlig betalande kund som gjort ett misstag... Fanns det verkligen inga alternativ?
Ibland har jag frågat om dom har en ny skiva inne. Istället för ett "Aerosmith? Låt oss kika och sedan går dom in i sina listor och följer med runt i butiken" så konstaterar dom snabbt att skivan inte finns medan dom pratar med varandra om något helt annat. Inte fokuserar på kunden och fortsätter konversationen en stund efter dom är ensamma. Låter som en struntsak kanske, men det nonchalanta är onödigt.
Det kan mycket väl vara så att både GBG och Linköping har mycket trevligare stämning, men Stockholms butik har lite att arbeta med. Hade jag varit chef hade jag sagt till personalen att höja nivån på servicemoralen.