2019-12-30, 02:22
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Blev 3 LP - Skivor på Bengans i Linköping

Frank Zappa - Hot Rats "50th Anniversary Translucent Hot Pink 180G Pressing.
Nocturnalia - III - Winter
Heavy Feather - Débris & Rubble

Jag har sett att du varit på Bengans i Linköping en del!

Själv besöker jag den i Stockholm ibland. Sortimentet går det inte direkt att klaga på i dessa tider, men personalen verkar överlag väldigt ointresserad. Har inget emot någon personligen, men idag när CD/LP/DVD-branschen står på ett ben borde man väl visa framfötterna lite och göra att kunderna känner sig extra välkomna?

Hur är det i Linköping? Är det kunnigt/skönt folk som arbetar där eller någon som mest bara tittar på klockan och vill gå hem?
Citera
2019-12-30, 07:15
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Hur är det i Linköping? Är det kunnigt/skönt folk som arbetar där eller någon som mest bara tittar på klockan och vill gå hem?

Jag är väl nästan stamkund på Bengans I Linköping,
En mysig skivbutik med kunnig personal och alltid glada att hjälpa till
Så har du vägarna förbi Linköping så gör ett besök
Det är dock inte lika stort som i Stockholm eller Göteborg,
En bild finns att se här hur det ser ut i skyltfönstret
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1915944_1178454862217967_2621642988952605192_n.jpg ?_nc_cat=110&_nc_oc=AQkdZ50E31bTgkewkDvdxPSfc41rsK -e6j7b-aRy5OvCxMyIGoTiHkyXlIc0tKPRD6Y&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=f7201463f5a8911f516e3c69771abac0&oe=5E6606 AF
Citera
2019-12-30, 11:25
Medlem
Citat:
Jag har sett att du varit på Bengans i Linköping en del!

Själv besöker jag den i Stockholm ibland. Sortimentet går det inte direkt att klaga på i dessa tider, men personalen verkar överlag väldigt ointresserad. Har inget emot någon personligen, men idag när CD/LP/DVD-branschen står på ett ben borde man väl visa framfötterna lite och göra att kunderna känner sig extra välkomna?

Nu ska det sägas att de flesta skivor köper jag online.

Det fanns en tid när Bengans i Göteborg var det stora inköpsstället. Vad jag kommer ihåg så fick jag hjälp om jag frågade annars var det fritt fram att gå runt och kika.

Vad du menar med om att känna sig extra välkommen förstår jag inte. Det är väl som det är i flesta butiker, frågar du om hjälp får du hjälp.
Förväntar du dig att röda mattan skall rullas ut för dig?
Citera
2019-12-30, 12:15
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Nu ska det sägas att de flesta skivor köper jag online.

Det fanns en tid när Bengans i Göteborg var det stora inköpsstället. Vad jag kommer ihåg så fick jag hjälp om jag frågade annars var det fritt fram att gå runt och kika.

Vad du menar med om att känna sig extra välkommen förstår jag inte. Det är väl som det är i flesta butiker, frågar du om hjälp får du hjälp.
Förväntar du dig att röda mattan skall rullas ut för dig?

Någon röd matta behövs verkligen inte!

Jämför jag med andra skivbutiker i Stockholm finns det en där det, nästan alltid, står samma kille. Han integrerar med nästan varje kund. Rekommenderar nytt. Frågar vad som efterfrågas av kunden. Visar saker om valda artister och/eller annat som kanske intresserar.

I en annan butik är det mer "kompis-känsla". Dom frågar kunderna hur dom mår och har dom inte säg en ABBA-skiva så rekommenderar dom andra butiker som kanske har skivan.

Jag förstår att Bengans är en mer kommersiell butik, men personalen (återigen inget personligt, tror det mer är stämningen bland personalstyrkan som är lite sisådär) säger verkligen minsta möjliga till kunderna och självklara "God Jul" eller "Trevlig helg"-kommentarer känns långt borta. Då branschen ser ut på ett visst sätt tycker jag dom borde vara mer tillgängliga också som butik.

Exempel: Jag köpte Black Sabbaths senaste live-album. Öppnade och var glad. Märkte när jag skulle spela skivan att jag köpt DVD-utgåvan (vilket var nästan omöjligt att se) inte CD-utgåvan som var den jag ville ha. Jag gick tillbaka till butiken med kvitto och skiva i perfekt skick. Då den var inplastad tidigare var det bara tack och adjö. Vilket jag delvis kan förstå, men skivan var nästan helt oanvänd. Finns det inget sätt att kompromissa med en betalande kund? Exempelvis att jag får byta eller en del av pengarna tillbaka och så kan dom sälja skivan begagnad? Bemötandet var väldigt "kort" och förståelsen låg vilket jag fann onödigt. Jag var en trevlig betalande kund som gjort ett misstag... Fanns det verkligen inga alternativ?

Ibland har jag frågat om dom har en ny skiva inne. Istället för ett "Aerosmith? Låt oss kika och sedan går dom in i sina listor och följer med runt i butiken" så konstaterar dom snabbt att skivan inte finns medan dom pratar med varandra om något helt annat. Inte fokuserar på kunden och fortsätter konversationen en stund efter dom är ensamma. Låter som en struntsak kanske, men det nonchalanta är onödigt.

Det kan mycket väl vara så att både GBG och Linköping har mycket trevligare stämning, men Stockholms butik har lite att arbeta med. Hade jag varit chef hade jag sagt till personalen att höja nivån på servicemoralen.
Citera
2019-12-30, 17:33
Medlem
Rebali179s avatar
Årets sista skivköp blev en CD

Atlas Station ‎– Atlas Station 2006
https://www.discogs.com/Atlas-Station-Atlas-Station/release/10253030
Citera
2019-12-31, 10:10
Medlem
Citat:
Någon röd matta behövs verkligen inte!

Jämför jag med andra skivbutiker i Stockholm finns det en där det, nästan alltid, står samma kille. Han integrerar med nästan varje kund. Rekommenderar nytt. Frågar vad som efterfrågas av kunden. Visar saker om valda artister och/eller annat som kanske intresserar.

I en annan butik är det mer "kompis-känsla". Dom frågar kunderna hur dom mår och har dom inte säg en ABBA-skiva så rekommenderar dom andra butiker som kanske har skivan.

Jag förstår att Bengans är en mer kommersiell butik, men personalen (återigen inget personligt, tror det mer är stämningen bland personalstyrkan som är lite sisådär) säger verkligen minsta möjliga till kunderna och självklara "God Jul" eller "Trevlig helg"-kommentarer känns långt borta. Då branschen ser ut på ett visst sätt tycker jag dom borde vara mer tillgängliga också som butik.

Exempel: Jag köpte Black Sabbaths senaste live-album. Öppnade och var glad. Märkte när jag skulle spela skivan att jag köpt DVD-utgåvan (vilket var nästan omöjligt att se) inte CD-utgåvan som var den jag ville ha. Jag gick tillbaka till butiken med kvitto och skiva i perfekt skick. Då den var inplastad tidigare var det bara tack och adjö. Vilket jag delvis kan förstå, men skivan var nästan helt oanvänd. Finns det inget sätt att kompromissa med en betalande kund? Exempelvis att jag får byta eller en del av pengarna tillbaka och så kan dom sälja skivan begagnad? Bemötandet var väldigt "kort" och förståelsen låg vilket jag fann onödigt. Jag var en trevlig betalande kund som gjort ett misstag... Fanns det verkligen inga alternativ?

Ibland har jag frågat om dom har en ny skiva inne. Istället för ett "Aerosmith? Låt oss kika och sedan går dom in i sina listor och följer med runt i butiken" så konstaterar dom snabbt att skivan inte finns medan dom pratar med varandra om något helt annat. Inte fokuserar på kunden och fortsätter konversationen en stund efter dom är ensamma. Låter som en struntsak kanske, men det nonchalanta är onödigt.

Det kan mycket väl vara så att både GBG och Linköping har mycket trevligare stämning, men Stockholms butik har lite att arbeta med. Hade jag varit chef hade jag sagt till personalen att höja nivån på servicemoralen.

Bengan började med att importera skivor till sig själv och intresserade. Gick så bra att han startade en liten butik i Göteborg. På den tiden var det bra service och var det lite kunder i butik så var det prat om musik som gällde.

Butiken gick så bra att han öppnade butiken på Stigbergstorget. En stor butik belägen i en gammal biograf som gjorde att det blev mer varuhus än butik.
Sedan öppnade Skivhugget som blev en konkurrent till Bengans.
Jag vet många kunder som hellre valde Skivhugget än Bengans, på grund av bättre service. Jag brydde mig inte så mycket, för mig var det viktigare att hitta vad jag sökte. Vilken butik som hade skivan/skivorna spelade ingen roll.

Som läget är idag med skivförsäljning får vi vara glada att det finns några fysiska butiker kvar. Skulle någon "eldsjäl" få för sig att öppna en liten butik med bra service så skulle personen ifråga snart inse att han inte kan leva på denna butik.
Citera
2019-12-31, 11:35
Medlem
Rebali179s avatar
Skivhugget hade vi inte i Linköping
Däremot så fanns alltid å finns fortfarande
Crazy Records bara hårdrock och film
Sedan öppnade skivlagret för många år sedan
Hemskt butik enligt mig

När Bengans öppnade i Linköping blev jag riktigt glad och många besök har det blivit
Å mer lär det bli
Citera
2019-12-31, 15:17
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clevernickname
Bengan började med att importera skivor till sig själv och intresserade. Gick så bra att han startade en liten butik i Göteborg. På den tiden var det bra service och var det lite kunder i butik så var det prat om musik som gällde.

Butiken gick så bra att han öppnade butiken på Stigbergstorget. En stor butik belägen i en gammal biograf som gjorde att det blev mer varuhus än butik.
Sedan öppnade Skivhugget som blev en konkurrent till Bengans.
Jag vet många kunder som hellre valde Skivhugget än Bengans, på grund av bättre service. Jag brydde mig inte så mycket, för mig var det viktigare att hitta vad jag sökte. Vilken butik som hade skivan/skivorna spelade ingen roll.

Som läget är idag med skivförsäljning får vi vara glada att det finns några fysiska butiker kvar. Skulle någon "eldsjäl" få för sig att öppna en liten butik med bra service så skulle personen ifråga snart inse att han inte kan leva på denna butik.

Ja. Tyvärr är det så att skivbutiker är dömda att gå under idag om det inte backas upp av något / någon med mycket resurser och förmodligen andra inkomstkällor!

Gott Nytt År!

Citat:
Ursprungligen postat av Rebali179
Skivhugget hade vi inte i Linköping
Däremot så fanns alltid å finns fortfarande
Crazy Records bara hårdrock och film
Sedan öppnade skivlagret för många år sedan
Hemskt butik enligt mig

När Bengans öppnade i Linköping blev jag riktigt glad och många besök har det blivit
Å mer lär det bli

Varför är/var skivlagret en hemsk butik? Dåligt utbud?

Gott Nytt År!
Citera
2019-12-31, 21:15
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:

Varför är/var skivlagret en hemsk butik? Dåligt utbud?

Gott Nytt År!

Skivlagret hade rätt så litet utbud dessvärre
Det komiska är att i lokalen under i samma byggnad så var det rastafari och drogliberal butik. Vattenpipor mm från Jamaica så det kändes lite absurt att gå dit ner
Citera
2020-01-06, 14:24
Medlem
Rebali179s avatar
år 2020 första skivköp blev dessa

7-Tums singel

Calcutta Transfer ‎– Mannen (Som På Tunnelbanan Sket) / Howrah Station

CD

Skillet ‎– Rise
Helloween - Ride The Sky - The Very Best Of The Noise Years 1985-1998
Citera
2020-01-06, 16:47
Medlem
JojjeMeduzas avatar
På cd köpte jag nyligen. Riktig fina skivor och rätt blandad musik.

Cannibal Holocaust (Original Soundtrack by Riz Ortolani)
Domgård - Rot
Sabbat - Evoke
Citera
2020-01-07, 07:29
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JojjeMeduza
På cd köpte jag nyligen. Riktig fina skivor och rätt blandad musik.
Cannibal Holocaust (Original Soundtrack by Riz Ortolani)

Vart har du hittat Cannibal Holocaust (Original Soundtrack by Riz Ortolani) på CD
Letar efter det med !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in